ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Monday, March 09, 2009

Zubir Ali

ZUBIR, PENANTIAN SATU SEKSA


Pada tahun 1968 saya belajar di Sekolah Sultanah Asma Alor Setar. Suatu hari saya menghadiri majlis Maulidur Rasul yang diadakan di sekolah yang dikenali sebagai Maktab Mahmud ,ebuah sekolah yang terkenal dengan pengajian agama dan bahasa Arab. Acara utama hari itu ialah penyampaian hadiah pertandingan menulis sajak sempena Maulidur Rasul. Saya hadir dengan gembiranya kerana sayalah yang akan menerima hadiah pertama pertandingan tersebut.

Selepas menerima hadiah, saya pun menyaksikan sajak-sajak yang menang dideklamasikan. Yang mendeklamasikan sajak saya berjudul “Muhammad” ialah seorang ‘budak’ Maktab Mahmud bernama Shamsuddin Osman. Sajak yang memenangi tempat kedua dideklamasikan sendiri oleh penulisnya iaitu seorang “budak” Tingkatan Lima Maktab Mahmud Namanya Muhammad Zubir bin Ali.

Itulah kali pertama saya menjadi johan pertandingan menulis sajak peringkat sekolah-sekolah Itulah juga kali pertama kali saya melihat sajak saya dipersembahkan di atas pentas disaksikan oleh begitu ramai penonton. Saya kagum dengan bacaan dan gaya Shamsudin Osman yang membuat sajak saya terdengar lebih indah dari asalnya.
Sudah tentu hari itu hari yang bersejarah dalam hidup saya. Tetapi saya tidak menyangka ada yang lebih dari itu. Saya tidak menyangka bahawa pagi itu saya telah bertemu dengan dua orang yang akan menjadi penting di dalam sejarah seni dan budaya tanah air. Deklamator yang bernama Shamsudin Osman kemudiannya menjadi Dinsman, satu nama yang anda kenali sekarang. Dan Muhammad Zubir Ali itu tidak lain dan tidak bukan ialah komposer , penyanyi Zubir Ali yang telah pulang kepada Ilahi pada hari Jumaat 6hb Mach yang lalu.

3 comments:

  1. yerrrrrrrr kerrrrrrrrr....so sweet....i don

    ReplyDelete
  2. oooooooooggggg do youn thi8nkk ists goood 4rrrr usssss

    ReplyDelete