ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Tuesday, March 10, 2009

ZUBIR ALI (2)

Pada tahun 1977 saya dijemput oleh Grup Teater Elit ( diketuai oleh Dinsman) untuk membuat persembahan di Dewan Bahasa dan Pustaka. Itu juga hari bersejarah kerana pertama kali saya beraksi sebagai “bintang utama” . Tak sangka begitu ramai penonton. Sebuah akhbar mensifatkan khalayak malam itu “luar biasa ramainya”. Akhbar-akhbar memberi liputan dan komen-komen yang menggembirakan.

Kejayaan malam itu disebabkan saya mendapat bantuan Zubir Ali yang pada masa itu sedang berkhidmat sebagai pegawai kebudayaan ITM Shah Alam. Zubir telah mencipta beberapa buah lagu dari puisi saya. Saya juga kagum kerana pertama kali mendengar orang menyanyikan puisi. Zubir menyanyikan cipta -lagu yang dinyanyikan termasuklah Seketika Terkenang Padamu Mama, Suara Dalam Hujan dan Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang. Akhbar Berita Minggu Ahad, 13 Mac, 1977 mengulas, “Lagu-lagu tersebut mendapat tepukan hebat dari para peonton. Dan pujian harus diberikan kepada penggubah lagu yang berbakat ini”.
Dari situ Zubir Ali terus melangkah dengan berani. Beliau kemudian menyatakan hasrat untuk menerbitkan album lagu-lagu puisi. Dia menemui saya untuk mendapatkan tandatangan bagi memuatkan Sepanjang ke Pulau Pinang ke dalam album kumpulan Harmoni yang pertama. Terus terang saya katakan pada mulanya saya kurang yakin lagu-lagu tersebut akan mendapat sambutan. Maklumlah di sana sini orang mengatakan puisi tidak begitu diterima oleh masyarakat.

Jangkaan saya meleset. Album pertama lagu puisi bukan sahaja diterima bahkan meletup-letup. Lagu Penantian menduduki tempat teratas dalam carta lagu-lagu pilihan sehingga berbulan-bulan lamanya. Lagu Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang kedengaran setiap hari di radio. Sejak itu ramai yang kenal saya menerusi Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang. Turut populr ialah lagu Doa dari sajak Khairul Anwar. .
Dengan ini Zubir Ali dan kumpulan Harmoni menduduki tempat yang penting di dalam sejarah Muzik/Seni Suara tanahair sebagai kumpulan pertama merakam lagu-lagu puisi secara komersial. Sebelum itu ada juga lagu lagu puisi yang dinyanyikan oleh Ibrahim Bacik tetapi cuma disiarkan dalam rancangan khas di radio. Kalau kita mengenali kumpulan Raihan sebagai perintis yang mengusahakan album lagu-lagu nasyid. Maka kumpulan Harmoni adalah perintis yang berani dalam mempopularkan lagu puisi. Kejayaan Harmoni diikuti oleh Kopratasa.
Turut termuat di dalam album itu adalah lagu Penantian. Lagu ini menempa sejarah di dalam perkembangan seni tanahair. Ia bukan sahaja lagu puisi pertama yang mengungguli carta lagu popular di radio, tetapi inilah lagu yang saya anggap mempunyai senikata yang paling diingati oleh masyarakat.
Di dalam sejarah lagu Melayu moden ada dua buah lagu yang senikatanya meniti di bibir orang ramai. Yang pertama ialah lagu Tan Sri P.Ramlee iaitu Getaran Jiwa. Baris yang paling disebut-sebut oleh orang ramai ialah “Andai dipisah lagu dan irama, lemah tidak berjiwa…..” Baris-itulah yang digunakan untuk menerangkan tentang keakraban sesuatu yang tidak dipiahkan. Selain Getaran Jiwa adalah lagu Zubir Ali iaitu Baris yang dinyanyikan dengan penuh perasaan “Penantian satu seksa yang tidak tertanggung” menjadi sebutan di mana-mana. Ia menjadi sebutan sesiapa sahaja yang berada di dalam situasi menunggu. Ia dijeritkan oleh kekasih yang sedang bosan menunggu, pensyarah yang sedang berkuliah atau , seorang ustaz .yang sedang berceramah.

Zubir telah pergi meninggalkan begitu banyak kenangan yang tidak mungkin terpadam. Takziah kepada isteri dan anak-anak yang telah ditinggalkan. Saya juga mengenali isterinya Fauziah Ismail sejak dia masih kecil di Tikam Batu Kedah. Zubir Ali dan kumpulan Harmoni telah berjasa di dalam membawa puisi ke tengah masyarakat.

No comments:

Post a Comment