APAKAH PEMIKIRAN KRITIS?
Puisi yang baik bermula
dengan munculnya sesuatu pemikiran yang
kritis. Pemikiran ini kemudian diolah menjadi isi puisi. Seperti yang telah
dinyatakan, Isi adalah apa yang disampaikan melalui puisi yang berupa
mesej, amanat dan pemikiran. Puisi tidak boleh ditulis andainya tidak
ditetapkan apa yang sebenarnya hendak disampaikan. Setelah menyentuh tentang
penggunaan bahasa, perbicaraan seterusnya
akan menjurus kepada Isi.
Sebuah sajak yang
baik terdiri dari Isi yang besar dan penting yang diolah dalam bahasa dan gaya
yang yang indah. Seorang penyair yang baik mengemukakan atau
mendebatkan satu pemikiran baharu.
Ada juga yang
berkata bahawa dia menulis puisi hanya untuk suka-suka sahaja dan sebenarnya
tiada apa-apa yang dimaksudkan. Ini bertentangan dengan prinsip penciptaan karya
sastera kerana setiap yang bernama karya sastera mesti dicipta dengan tujuan
dan faedahnya. Tanpa isi yang baik,
apa yang dikarang akan hanya menjadi permainan kata-kata yang kosong .
Apakah Pemikiran Kritis?
Yang dikategorikan
sebagai Pemikiran Kritis, memiliki ciri-ciri berikut:
1.
Pemikiran yang baharu dan belum dikemukakan di dalam
puisi sebelum ini
2.
Menyimpang atau bercanggah daripada pendapat umum yang
diterima dan digunapakai selama ini
3.
Fikiran baharu ini mestilah lebih bernas dan lebih
relevan, misalnya dengan pandangan-pandangan umum tentang isu semasa.
Untuk memberi contoh
dikemukakan beberapa buah sajak
Jebat yang Tidak Jadi
Menderhaka
Pak Kaduk Di Gelanggang
Raja
Pak Pandir.
Jujur Seorang Hamba.
Sajak
Jebat yang tidak jadi menderhaka ditulis untuk mengemukakan satu persoalan,
iaitu andainya Jebat tidak menderhaka adakah Hang Tuah akan menduduki tempatnya
seperti pada hari ini.
Jika
Jebat tidak jadi menderhaka tentu Sultan tidak perlu memanggil Tuah pulang ke
Melaka. Andainya Jebat tidak jadi menderhaka dan Tuah tidak pulang ke Melaka adakah
dia akan mati di hutan dan dilupakan begitu sahaja? Tetapi Jebat telah
menderhaka dan pertikaman antara Tuah dan Jebat yang masyhur itu telah berlaku.
Tuah dikenali hari ini dan puncanya
ialah kerana Jebat telah menderhaka.
Jebat yang Tidak Jadi Menderhaka
Sepanjang hidupnya Jebat
mendengar Tuah berkata:
pantang Melayu menderhaka.
Kata-kata itu diulang-ulang
pantang Melayu menderhaka
pantang Melayu menderhaka.
Tuah mengajar mereka menghafalnya
Tuah meminta mereka berjanji
untuk mentaati.
Sehinggalah pada hari itu
Tuah dihukum tanpa usul periksa
Tuah yang setia dituduh menderhaka
Tuah yang dikasihi dihukum mati
siapakah yang dapat berdiam diri.
Dengan marah yang menggelegak
Jebat mahu memberontak
tetapi dia tergamam
terbayang wajah Tuah
bersungguh-sungguh meminta
agar tidak menderhaka
kata-kata orang yang disayang
memang selalu dikenang
amanat orang yang disayang
akan tetap dipegang
jika Jebat menderhaka
akan tercemar persaudaraan mereka.
Kerana kasihnya kepada Tuah
Jebat tidak jadi membantah
dia pun tunduk
menerima segala tugas dan anugerah
yang telah dilucutkan daripada Tuah.
Tidak ada apa-apa
yang berlaku di Melaka
kerana Jebat tidak jadi menderhaka
tidak ada apa-apa yang mengganggu
ketika raja lena beradu
didodoi dayang diulit lagu.
Kerana Jebat tidak menderhaka
Tuah tidak dijemput pulang ke Melaka
hiduplah dia di hutan
sehingga mati dan dilupakan.
Selain bahan Sastera sejarah dan lagenda, cerita
jenaka juga mendatangkan pemikiran kritis untuk menghasilkan karya. Sebagai contoh ialah cerita Pak Pandir. Pak Pandir
dikatakan manusia yang bodoh pada zaman dahulu. Sudah sekian lama kita mentertawakan
kebodohannya. Namun begitu pada hari ini ramai yang mengulangi kesilapan dan
kebodohan Pak Pandir. Misalnya pada suatu hari Pak Pandir dan Mak Andeh hendak membuat kenduri arwah setelah kematian
anak mereka akibat dimandikan dengan air mendidih. Mak Andeh menyuruh Pak Pandir menjemput Pak Lebai untuk
membaca doa. Kata Mak Andeh, Pak Lebai orang alim, warak, doanya cepat
dimakbulkan oleh Allah SWT.
Pak
Pandir tidak mengenal yang mana satukah yang dikatakan lebai. Mak Andeh memberi
panduan yang pak lebai itu berjanggut. Pak Pandir terjumpa seekor kambing
yang berjanggut lalu Pak Pandir
menyangka kambing itulah pak lebai. Pak Pandir
tidak dapat membezakan orang warak dengan kambing.
Hal
ini dapat dikaitkan dengan situasi semasa. Begitu lah yang terjadi jika
seseorang menentukan sifat warak dan alim dengan berpandukan gambaran fizikal
semata-mata.
Sungguh
banyak perkara yang mengelirukan kita. Berapa ramai lagikah yang terkeliru
dengan gambaran fizikal dan sifat luaran seseorang? Setiap hari kita mendengar pemimpin berpidato
dan merasa sukar untuk menentukan yang
mana benar yang mana palsu, yang mana jujur yang mana menipu. Maka tidak
berbezalah kita daripada Pak Pandir. Cerita ini sepatutnya memberi iktibar. Mengapa kita harus ketawa
terbahak-bahak ketika Pak Pandir memandikan anak? Mengapa kita tidak menolong
menyelamatkan anak Pak Pandir dari mati tercelur air panas? Ternyata kita
seronok melihat kebodohan orang lain.
Bila
terfikir begini, saya pun menulis sajak yang berjudul "Jangan Risau Pak
Pandir". Sajak ini dimuatkan di dalam antologi Salasilah (DBP.2005
hlm 101)
Jangan
Risau Pak Pandir
Jangan
risau Pak Pandir
kebodohan
bukan hanya milikmu
ia
sebenarnya sering berlaku.
Seperti
pada hari itu
Mak
Andeh menyuruhmu
Menjemput
Pak Lebai
mencari
alim yang pandai
untuk
berdoa mintakan berkat
pada
kenduri doa selamat
kau
yang dungu
membawa
pulang seekor kambing
kerana
ia berjanggut di dagu
seperti
gambaran isterimu.
Ah,
Pak Pandir jangan tak tahu
kesilapan
seperti itu
memang
mudah berlaku
seumpamanya
kami tak arif membezakan
yang
tulen dengan yang palsu
yang
warak dengan yang tamak
kerana
ramai yang pandai menyamar
di
sebalik pakaian dan ucapan
mentafsir
ayat suci
mengikut
agenda peribadi.
Kami
pun mudah terpedaya
dalam
seni retorika
kreativiti
pengiklan
dan
putar belit media
yang
membingungkan dunia.
Kau tidak
keseorangan
sesiapun
mudah menjadi keliru
sepertimu.
Sebuah sajak lagi yang ingin
diutarakan sebagai contoh ialah “Pak Kaduk Di Gelanggang Raja”. Sajak ini sudah tentu berasal
dari cerita rakyat atau cerita jenaka Pak Kaduk yang kehilangan kampung halaman
. Selama ini masyarakat menganggap Pak Kaduk sangat bodoh kerana bertukar ayam
dengan raja. Apabila ayamnya si kunani menang di dalam persabungan Pak Kaduk
bersorak riang. Dia lupa bahawa rajalah yang menang kerana si kunani telah ditukar
dengan ayam raja. Pak Kaduk terpaksa
menyerahkan tanahnya kepada raja.
Cerita
Pak Kaduk boleh dilihat dari sisi yang lain. Masyarakat menganggap Pak Kaduk
sangat bodoh kerana bertukar ayam dengan raja. Namun saya berfikir, adakah Pak
Kaduk boleh membantah bila Raja mengajak dia bertukar ayam. Cerita ini sangat
menyentuh perasaan saya. Adakah seorang raja yang sudah kaya raya sanggup
mengambil tanah rakyat miskin yang tidak mempunyai apa-apa lagi selain rumah
dan tanah sekangkang kera. Masyarakat
mengejek Pak Kaduk kerana kebodohannya bertukar ayam dengan raja. Tetapi apa
yang akan jadi jika Pak Kaduk tidak setuju? Dia mungkin dibunuh kerana dianggap
menderhaka. Oleh itu saya menulis “rela atau terpaksa tentu tak ada beza”
Hingga
ke hari ini, kemenangan sentiasa berada di pihak orang yang lebih kaya dan berkuasa
Pak Kaduk di
Gelanggang Raja
Aku medengar mereka mencaci
Pak Kaduk
tidak pandai
Ayam menang
kampung tergadai
Pak Kaduk
tidak bijak
Alah sabung
menang sorak
Pak Kaduk
memalukan bangsa
Tidak sedar
ditipu raja.
Itu tidak
benar
Kerana aku
terlalu sedar
Bila raja berkata
“Mari kita bertukar ayam”
Itu
bukan satu candangan
Tapi satu perintah
Bagaimana aku membantah
Apa hakku
untuk tidak setuju
Rela atau
terpaksa tentu tak ada beza
Seribu ayam boleh mengalahkan ayam raja
Tetapi rakyat tidak akan menang sampai bila-
bila
Gelanggang ini milik raja
Semua kampung
pun kampung raja
Segala ayam
pun ayam raja
Jadi apa benar
yang aku tukarkan
Apa benar yang
aku gadaikan
Segalanya
sudah tergadai sejak mula
.Hal
ehwal Pak Kaduk kehilangan tanah kerana dimangsai oleh raja atau pemimpin sendiri
sering berada di dalam fikiran saya. Selepas sajak “Pak Kaduk di Gelanggang
Raja” saya tulis cerpen ‘Si Kunani’ (Menjelang
Pemilihan, dbp 2004). Cerpen si Kunani diikuti oleh cerpen “Kaduk, Ayam dan
Raja”. Cerpen ini disiarkan buat pertama kali di akhbar Mingguan Malaysia,
Cerpen ini memenangi Hadiah Sastera Kumpulan Utusan dan kemudian dijadikan teks
untu KOMSAS. Cerita berkisar kepada cucu Pak Kaduk yang mengambil langkah
undang-undang untuk menuntut hakmilik tanah yang telah dirampas oleh raja itu.
Cucunya menang dalam perbicaan dan tanah pak kaduk diambil kembali. Tanah itu
dicagar kepada bank untuk membuat pinjaman perniagaan. Apa akan jadi jika
perniagaan itu tidak menguntungkan dan pinjaman tidak dapat dibayar?. Sudah
tentu tanah akan dirampas. Maka saya menyifatkan bank sebagai raja atau
perampas tanah yang baharu.
No comments:
Post a Comment