ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Sunday, June 21, 2020

GURINDAM MEMBARIS PEMIKIRAN MENGGARIS PEDOMAN

Bengkel Penulisan Gurindam dan Syair pernah diadakan oleh JKKN bertempat di Universiti Malaya. Saya berpeluang menjadi pembimbing.

Gurindam
Gurindam terikat adalah puisi yang terdiri daripada dua baris serangkap, yang berima di hujungnya. Di antara definisi Gurindam terikat ialah:
1-    Kamus Umum Bahasa Indonesia  menyebutkan bahawa : gurindam itu adalah sajak dua baris yang mengandung pengajaran.
2-    Kamus Dewan (1994:386) menyatakan gurindam ialah sejenis puisi terdiri daripada dua baris,berisi dengan berbagai-bagai pengajaran.
3-    Dalam Kamus susunan Sutan Mohd Zain, gurindam itu maknanya, sajak yang terjadi dari dua baris, baris pertama biasanya syarat dan baris yang kedua akibat.
4-    Sutan Takdir Alisjahbana (1971) menulis: Gurindam ialah nasihat, pengajaran yang kebenaran.
5-    Iladam (2003), mendefinisikan gurindam sebagai sebuah wacana yang mengandung kalimat yang berima. Isinya berunsur nasihat yang bentuknya semacam bidalan.

Daripada definisi di atas dapatlah dirumuskan bahawa aspek penting yang perlu ada pada gurindam ialah:
  • Dua baris berima a a
  • Baris pertama syarat dan baris kedua jawab/akibat
  • Berisi nasihat, pedoman, panduan
  • Mengandungi pemikiran/falsafah yang tinggi biasanya ada unsur keIslaman
  • Mesej disampaikan dengan jelas ,tepat, tidak kabur
  • Bahasa diperindah dengan penggunaan metafora,simile.


Hal ini dapat dijelaskan melalui contoh di bawah:

GURINDAM DUA BELAS ( CIPTAAN RAJA ALI HAJI).

Raja muafakat dengan menteri
Seperti kebun berpagar duri

Betul hati kepada raja
Tanda jadi sebarang kerja

Hukum adil atas rakyat
Tanda raja beroleh inayat
Kasihkan orang yang berilmu
Tanda rahmat atas dirimu

Hormat akan orang pandai
Tanda mengenal kasa dan cindai


  • syarat dan jawab/ akibat
Baris pertama raja muafakat dengan menteri adalah syarat bagi menjamin kesejahteraan rakyat. Akibat dari raja muafakat dengan menteri terjadilah keadaan negeri terpelihara bagaikan kebun berpagar duri. (baris dua).
  • pemikiran dan falsafah
Terdapat pemikiran dan falsafah pengarang tentang kepimpinan dan kenegaraan yang dipadatkan di dalam dua baris ini. Pada pemikiran pengarang, keteguhan dan kedaulatan sebuah negeri bergantung pada pemimpin yang adil dan juga rakyat yang setia.
  • Keindahan bahasa (penggunaan simile, metafora,perlambangan)
Bahasa diperindah dengan penggunaan simile “bagaikan kebun dipagar duri”. Kebun melambangkan kesuburan dan kemakmuran, sumber makanan dan rezeki rakyat. Kebun yang berpagar duri berada di dalam keadaan terpelihara dan tidak mudah diganggu oleh musuh. Pagar berduri merujuk kepada ketahanan dan keselamatan negara tersebut akibat dari raja yang bermuafakat dengan menteri. Dalam ungkapan ‘mengenal kasa dan cindai”  terdapat penggunaan metafora atau perlambangan. Kasa dan cindai tidak sama dari mutunya.Kasa adalah kain yang kasar sedangkan cindai adalah halus dan indah buatannya.Keduanya digunakan sebagai lambang atau ukuran kepada taraf dan nilai di dalam kehidupan.
  • Pemikiran yang tinggi
Terdapat pemikiran tinggi tentang nilai ilmu. Ungkapan “Mengenal kasa dan cindai” merujuk kepada kebijaksanaan atau daya intelek. Syarat untuk menjadi bijak itu mestilah dahulu hormat akan orang yang pandai. Pemimpin dan rakyat mesti menuntut ilmu dan menghargai orang-orang yang berilmu. Ini juga bermaksud raja mesti meminta nasihat daripada orang yang pandai di dalam menjalankan urusan negeri dan di dalam menyelesaikan segala masalah yang timbul.
Gurindam dan Lagu Gurindam
Mengikut pendapat pengkaji-pengkaji sastera lama, gurindam pada asalnya tidak mempunyai lagu yang khusus. Ini bererti gurindam dicipta bukan dengan tujuan dilagukan. Jadi, kita harus jelas bahawa yang dikatakan gurindam itu ialah ciri-ciri yang ada pada puisinya bukan lagunya atau iramanya. Kita tidak dapat mendengar secara khusus bagaimana gurindam dilagukan sepertimana kita dapat mendengar beberapa cara untuk melagukan syair. Pembacaan syair adalah popular pada masa dahulu kerana syair mengandungi cerita yang memikat orang ramai untuk mendengarnya. Tetapi gurindam tidak mempunyai tarikan suspen yang ada pada sebuah syair naratif. Namun begitu sebagai sastera tradisi ia berkembang melalui tradisi lisan yang memerlukan elemen-elemen seni persembahan. Kadang-kadang gurindam dibaca dengan rentak dan irama dan diiringi dengan muzik yang sederhana.Yang mudah dilagukan ialah gurindam yang terikat yang mempunyai rima dan sukukata yang hampir tetap dalam sebaris. Gurindam boleh dilagukan dengan irama-irama tradisional yang sesuai.


No comments:

Post a Comment