ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Tuesday, March 31, 2015

BEBERAPA PETIKAN /KOMEN TENTANG ZURINAH HASSAN.


(SIMPANAN INI SEBAGAI TANDA MENGHARGAI MEREKA YANG SUDI MEMBERI PERHATIAN).


Sasterawan Negara Muhammad Haji Salleh

"Saya selalu terkesan oleh metafora dan diksi yang sesuai, tepat dan  oleh itu lekat pada 
ingatan. Sering kita dihadiahkan dengan metafora dan alur gagasan yang membawa ‘surprise’ dan hadiah begini tidak datang dengan mudah.” 
                       
( kertaskerja Seminar Kefahaman Budaya ke VIII: Zurinah Hassan,                                                 Disember 2004 anjuran bersama Dewan Bahasa dan Pustaka                                             Utara dan Universiti Sains Malaysia).
                                                           
 “The really vocal and individual woman poet is a rare person.  Her poems not only show that she is a different woman from other woman writers but also a person who finds in poetry the opportunity to speak out her innermost soul without the decorum of the past literary practices
Sasterawan Negara Muhammad Haji Salleh, An Anthology of Contemporary Malaysia Literature, dbp. 1988 : 362,

Mana Sikana
"Muhammad Haji Salleh  adalah di antara penyair terbaik Malaysia. Ini  diikuti  dengan Kemala, Baha Zain dan Zurinah Hassan. Kemala terus  konsisten dengan  pengucapannya. Baha Zain meski kurang prolifik, tetapi sajak-sajaknya masih kental dan belum ada pengarang            terkemudian yang dapat mengatasinya.Saya menambah Zurinah Hassan sebagai penyair terbaik,  puisi-puisinya menjadi lambang kelembutan  wanita Melayu".
                        Mana Sikana “Penyair-Penyair Terkemuka Malaysia: Analisis Puitika Tekstual, Perisa (Jurnal Puisi Melayu)  Bil. 3.1995)
                                           
" Kekuatan puisi Zurinah Hassan terletak pada penguasaan bahasa yang cukup baik dan kental, mempunyai perasaan yang puitis dengan ungkapan yang hati-hati, bersih dan padat. Gaya Zurinah Hassan merdu, kadang-kadang sedikit melodramatik dan sekali-sekala sinis, tetapi cukup untuk menggoncang perasaan dan memberi kita pengalaman-pengalaman yang manis. Alam kehidupan, budaya dan sublimasi manusia mendapat tafsiran dan makna  menurut kacamata Melayu yang lembut dengan suara yang harmonis.
  Mana Sikana “Penyair-Penyair Terkemuka Malaysia: Analisis Puitika Tekstual, Perisa (Jurnal Puisi Melayu)  Bil. 3.1995)
                                           

Shafie Abu Bakar
 Zurinah Hassan sesungguhnya mempunyai kedudukan yang kukuh di dalam perpuisian tanah 
air, bukan sahaja sebagai penyair wanita terbaik di dalam persajakan moden, tetapi salah 
seorang penyair terkemuka tanah air sebaris bersama Usman Awang, Kassim Ahmad, Latiff Mohidin, Muhammad Haji Salleh dan Kemala. 
(Shafie Abu Bakar, “Perjalanan Kualiti Persajakan Melayu dalam  Peradaban Melayu (1997:163-166)

Sasterawan Negara Usman Awang
"Zurinah penyair wanita berbakat besar yang lahir selepas Anis Sabirin."
( Usman Awang, Ismail Ahmad Titian Zaman, Dewan Bahasa dan Pustaka: 97). 

“Zurinah has made a significant contribution to Malay literary development. She brings meaning to the Malay language, breathes life into her words. Her use of language is captivating, poetic and harmonious “.(The Star, 30 Jun 1988).

Sasterawan Negara Shahnon Ahmad
 “Zurinah Hassan adalah penyair wanita yang besar bakatnya. Nada dan irama puisi-puisi Zurinah amat lembut dan manis terutama puisi puisi sepinya. Ini disebabkan pemilihan kata-katanya yang amat sesuai dengan gerakan sumber alam yang menjadi imej puisi-puisinya”.
             ( Shahnon Ahmad “Sastera sebagai Seismograf Kehidupan”, Dewan  Bahasa dan Pustaka 1993: 226).

Sasterawan Negara Ahmad Kamal Abdullah
Puisi-puisi Zurinah Hassan dalam Keberangkatan yang memenangi Hadiah Utama dalam Anugerah Puisi Putra II sebagai “sesuatu yang miracle” Kumpulan itu memerlihatkan bagaimana Zurinah mencari makna kewujudan diri, memerhati kemanusiaan yang semakin hilang di tengah-tengah kehidupan moden yang mengejar materialism. Zurinah Hassan menautkan ilmu dan bakat dalam puisi-puisi ciptaannya. 
(Kemala (Gejala, 1989: 465)

Lim Swee Tin
 “Membaca puisi-puisi Zurinah ibarat menjelajah ke alam penggunaan kata dan bahasa yang selalunya sederhana, namun kerap kali pula mengasyikkan. Puisi-puisi yang terkumpul dalam antologi Nota Waktu keseluruhannya mampu membuktikan ketokohan Zurinah sebagai penyair Melayu terbaik setakat ini.”. Lim Swee Tin (Dewan Sastera, Disember, 2004)

Arbak Othman
"Kekuatan karya puisi ZH diukur berdasarkan dua faktor, iaitu nilai estetik yang tinggi dan kualiti yang mengangkat puisi-puisinya sebagai genre puitik yang meningkatkan kesan pada aras kesedaran pembaca. Puisi-puisi yang  beliau cipta berhasil mengekalkan kesatuan fikiran dalam sifatnya yang indah.  Idea-idea yang diungkapkan kelihatan tersusun, menyentuh perasaan dan logik.  Kata-kata dalam diksi dibentuk dalam susunan yang berseni.  Unsur rasa dan emosi paling kuat memberikan sifat kepada puisi yang dicipta.  Puisi dibentuk dengan menggunakan gaya yang tersendiri dengan kata-kata yang sesuai dan relevan dengan mesej yang disampaikan. Kebanyakan puisi beliau berhasil membentuk mesej yang berkesan.  Kata-kata yang digunakan menyentuh perasaan dan akal budi.(“Idealisma Budaya dan Jatidiri Bangsa yang Tercalar” kertaskerja Seminar Bersama Tokoh Penulis Tanah Air, Zurinah Hassan, UKM. 23 Nov.2011)

Johan Jaafar,
Puisi-puisi Zurinah memberi bekas kepada persoalan kekecewaan dan kehancuran kemanusiaan akibat ditelan oleh pemodenan dan pembaharuan yang bermaharajalela.  (Gejala: 470).

Dharmawijaya 

“Dalam segala kelembutan dan kesederhanaan pengucapan Zurinah Hassan terasa kedalaman pemikiran yang menyegarkan kesedaran pembaca.”.  (“Sentuhan Rasa Tujuh Penyair Wanita” Dewan Sastera, Ogos (1977:58)

Ramli Isin
Puisi-puisi ZH  mengandungi nilai-nilai sasteranya yang tinggi. Ini dilihat dari aspek kesederhanaan dalam gaya pengucapan pemikirannya dengan pembukaan frasa-frasa dan kalimat-kalimat yang segar yang mengandungi makna yang berlapis. Kesederhanaan dan kesahajaan ZH sudah merupakan suatu jati dirinya  
“Kepenyairan Zurinah Hassan yang Tidak Pernah Putus dan Surut” Dewan Sastera ,2004:12)

.
Laporan Panel HSPM
Melalui  Memoir Zurinah Hassan Menjejak Puisi Zurinah telah memberikan suatu dimensi baharu penulisan autobiografi. Buku ini mempamerkan suatu kelainan dalam persembahannya sebagai sebahagian daripada autobiografi seorang penyair dengan kehidupannya menghasilkan puisi serta memperkatakan sendiri puisi-puisi yang telah ditulisnya. Sekali gus karya ini memperlihatkan keterampilan kreatif penyair berserta keilmuannya menghayati puisi-puisi secara terbuka yang ada kalanya berteori. Jarang sekali khalayak sastera Melayu dipaparkan dengan persembahan sebegini rupa iaitu yang menyatukan dua kemahiran dalam suatu wadah dan perbincangan.Pengalaman serta pengamatannya juga boleh dijadikan teladan kepada masyarakat terutamanya kepada penyair muda yang sedang mencipta nama dalam bidang ini. Buku ini menjadi lebih istimewa sebagai sebuah autobiografi apabila penulis memasukkan perbincangan bersifat ilmu ke dalam beberapa bab berserta petikan-petikan puisinya yang diturunkan sebagai contoh dan bukti perihal yang diperkatakannya. Ini membezakan cebisan autobiografi Zurinah dengan hasil penulis lain yang semata-mata menurunkan catatan sejarah diri tanpa menyelitkan panduan dan bimbingan kepada penyair muda.


Sasterawan Zurinah Hassan secara tepat dalam puisinya mengungkapkan bahawa yang ditentang  oleh si Tuah bukannya Jebat, tetapi penderhakaan dan perebutan kuasa. Yang dipertahankan oleh di Tuah bukannya Raja, tetapi sebuah kerajaan. Kerana tanpa kerajaan tidak akan wujud sebuah.negara. Tanpa negara apalah ertinya suatu bangsa. Episod yang berlaku menghilangkan keramat Keris Taming Sari. Taming Sari lambang kekuasaan, digunakan untuk bertarung sesama sendiri. Hang Tuah juga tidak berupaya mempertahankan kejatuhan Melaka
Datuk Seri Abdullah Badawi dalam ucapannya selaku Timbalan Presiden UMNO dan disiarkan oleh hampir semua akhbar pada 18 Jun 2003:


Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah (sekarang Sultan Perak) 

Dalam puisi Korban Hang Tuah penyair Zurinah Hassan cuba menyelami gelombang serba salah yang menghempas dada Hang Tuah ketika terpaksa membuat perhitungan untuk memilih antara kesetiaan kepada sahabat dan kesetiaan kepada Raja. Hang Tuah akhirnya terpaksa memilih, mengorbankan sahabat kesayangannya walaupun dituduh melakukan kesetiaan melulu. Zurinah menghuraikan Hang Tuah sebenarnya tidak sekadar membunuh Hang Jebat tetapi menentang satu penderhakaan - menentang perebutan kuasa. Bagi Zurinah, Hang Tuah bukan sekadar mempertahankan seorang Raja tetapi mempertahankan lambang negara kepada sebuah kerajaan demi memastikan bahawa Melayu tidak akan hilang di dunia. Tanpa kerajaan apalah ertinya lagi sebuah negara.

Titah ucapan majlis pelancaran buku The Malays di Universiti Kebangsaan Malaysia. pada 10 Mac 2009. 
            

No comments:

Post a Comment