ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Monday, April 06, 2015

BIOGRAFI, AUTOBIOGRAFI DAN MEMOIR

MENULIS BIOGRAFI, AUTOBIOGRAFI DAN MEMOIR


Pada 15 dan 16 April 2015 saya akan menjadi fasilitator Bengkel Penulisan BIOGRAFI, AUTOBIOGRAFI DAN MEMOIR dianjurkan oleh UUM Press. Bengkel ini akan berlangsung di UUM. In sya Allah kertaskerja yang lengkap akan dimuatkan ke blog ini nanti.
Apakah yang dimaksudkan dengan Biografi, Autobiografi Dan Memoir?
Biografi, Autobiografi dan Memoir boleh ditakrifkan secara ringkas sebagai kisah hidup seseorang. Dalam konteks ini seseorang itu adalah tokoh yang penting dan dikenali oleh masyarakat.
BIOGRAFI ditulis oleh orang lain tentang seorang tokoh.
AUTOBIOGRAFI DAN MEMOIR ditulis sendiri oleh tokoh berkenaan.

Ciri penting dalam ketiganya:
Ketokohan subjek yang ditulis
kebenaran dan kepentingan fakta mengenai Tokoh dan di sekitar Tokoh.
Pengarang dikenalpasti.

 Biografi, autobiografi dan Memoir tidak boleh mengandungi cerita yang tidak benar atau ditokok tambah dengan elemen rekaan.  Di samping itu peristiwa dan pengalaman yang dilalui tokoh adalah peristiwa-peristiwa penting yang memberi maklumat berguna, malah bernilai sejarah, khasnya di dalam bidang yang diceburi oleh tokoh.

Biografi, autobiografi dan memoir mestilah dibezakan daripada penulisan lain yang juga menceritakan tentang seseorang  tokoh seperti hikayat (contohnya Hikayat Hang Tuah). Ianya juga berbeza daripada tulisan-tulisan yang turut mengandungi kisah-kisah yang benar berlaku seperti novel sejarah, novel autobiografi dan anekdot. Seterusnya saya akan membicarakan pengalaman menulis Memoir Zurinah Hassan Menjejak Puisi (UKM 2003) dan buku Sasterawan Negara Usman Awang, (Dewan Bahasa dan Pustaka 1990, ed.kedua 2006) Tidak ketinggalah ialah rakaman pengalaman saya dalam Catatan Perjalanan Seni Zurinah Hassan (itbm 2013) Kedua-duanya adalah mengenai penulis yang terlibat di dalam penulisan puisi. Sasterawan negara Usman Awang memperlihat peranan alam dan penghidupan masa kecil dalam membentuk pemikiran seorang penyair Melayu yang penting dalam sejarah sastera khasnya perkembangan puisi moden tanah air. Ia juga menggambarkan keadaan negara di zaman darurat dan kemunculan ASAS 50 di Singapura. Memoir Zurinah Hassan Menjejak Puisi adalah tentang pengalaman dan proses kreatif yang dilalui oleh penulis yang difikirkan dapat memberi teladan dan manfaat kepada khalayak khasnya calon penulis. 

Buku berunsur biografi dan memoir yang pernah saya hasilkan


No comments:

Post a Comment