ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Friday, June 19, 2009

MELAGUKAN SYAIR



MENGENDALI bengkel baca syair di dewan bahasa 14 Jun bersama Roslan Madun. sempat merakam kenangan dgn Zaitun Ajmain dan Selina.

SYAIR DAN MELAGUKAN SYAIR


Dari segi strukturnya, kata syair di dalam Bahasa Arab merujuk kepada karangan berangkap, sama halnya dengan erti puisi dalam Bahasa Melayu atau poems di dalam Bahasa Inggeris. Namun begitu kata syair di dalam Bahasa Melayu merujuk kepada sejenis puisi lama secara spesifik untuk membezakannya dari jenis-jenis lain seperti pantun.

Ciri syair Melayu yang dikenali:
a.Mengandungi 4 baris dalam serangkap
b.Dalam satu baris terdapat 4 perkataan dan mengandungi 8-12 sukukata
c.Rima akhir syair adalah a-a-a-a
d.Satu rangkap syair tidak dapat berdiri sendiri sepertimana satu rangkap pantun.
e.Syair tidak mengandungi pembayang dan maksud seperti pantun


Lagu/Melodi Syair

Pada masa ini kita mengetahui bahawa ada beberapa irama yang digunakan untuk membaca syair. Pada pandangan umum ada 3 lagu yang distinctive atau berbeza. Tiga irama tersebut dilabelkan sebagai
1-Selendang Delima,
2-Dandan Setia
3-irama Narasi
.
Walaupun mudah mengesan asal usul perkataan syair tetapi tidak mudah mengesan asal usul irama yang digunakan untuk menyanyikan syair. Bagaimanakah ketiga-tiga melodi itu mendapat nama? Tidak logik jika kita mengatakan bahawa melodi Selendang Delima adalah untuk membaca Syair Selendang Delima sahaja dan Dandan Setia untuk membaca syair Dandan Setia.. Tidak mungkin masyarakat dahulu sebegitu spesifik dan sistematik sedangkan mereka langsung tidak spesifik di dalam perkara lain. Siapakah yang memberikan nama-nama tersebut .Apa maksud narasi? Adakah narasi bermaksud naratif?

Irama Selendang Delima adalah irama yang lebih dikenali kerana irama ini tersebar luas melalui radio khasnya melalui rancangan Bangsawan Di udara terbitan Radio Malaya yang dipancarkan dari Singapura pada zaman-zaman sebelum merdeka. Soalnya sejak bilakah irama Selendang Delima ini digunakan?

Kita juga mengetahui bahawa pada zaman dahulu bacaan syair diadakan semalam-malaman dan bersambung-sambung hingga beberapa malam. Adakah pembaca syair menggunakan irama Selendang Delima?. Sukar untuk membayangkannya. Irama Selendang Delima memang merdu dan mendayu tetapi mengambil masa yang panjang, iaitu hampir 1 minit untuk 1 rangkap dan selepas beberapa rangkap ia akan menjadi monotonous. Orang ramai yang datang berduyun-duyun adalah khalayak yang buta huruf yang mahu mendengar cerita yang terungkap di dalam syair-syair yang dibaca. Mereka mencari hiburan dari kisah-kisah kehidupan putera puteri cantik di istana yang indah. Itu adalah jalan ’escapism’ dari realiti kehidupan seharian mereka. Irama Selendang Delima tidak dapat megisi keperluan untuk menyampaikan maklumat dan membangkitkan suspen dan sebagainya. Saya lebih percaya tukang syair membaca versi irama syair yang lebih pendek dan ringkas atau hanya membaca dengan lagu dan rentak yang kita dengar dari penglipur lara. . Ini lebih munasabah untuk membawa cerita yang panjang dan bertahan hingga ke jauh malam.

Mungkinkah bacaan syair versi Selendang Delima itu adalah hasil pengindahan oleh kumpulan bangsawan dan dipopularkan melalui persembahan bangsawan?. Irama yang mendayu-dayu ini digunakan oleh narator dan sangat sesuai untuk membangkitkan mood cerita khayalan yang penuh sedih pilu dan pujuk rayu percintaan. Barangkali rakaman terawal ialah rancangan Bangsawan Di Udara. Antara kumpulan bangsawan yang diberi slot di rancangan ini ialah Tijah Dean Bangsawan.

TENTANG HAL DI ATAS TELAH SAYA SENTUH DLM ENTRY TERDAHULU.


PERSEDIAAN MEMBACA SYAIR

1-Baca dengan tekun teks syair yang akan dilagukan. Fahami dan hayati maksud syair.
Baca perlahan untuk memahami dan mendalami teks, menghayati dan membangkitkan suasana yang diperlukan. Baca dan fahami maksud syair untuk menentukan patah lagu apatah lagi kalau teks itu teks yang lama.

Dengarkan tuan tuan satu peri
kisahnya upu-upu muda jauhari
selesai daripada mengalahkan negeri
Raja Kecil pun sudah ke Siak lari
(Mohd. Yusof Mohd.Noor, Salsilah Melayu dan Bugis, 1984)
Kalau rangkap ini tidak dibaca dengan teliti tentu terbabas bila melagukannya nanti.

2-Pilih lagu yang paling sesuai dengan cerita/mood/tema syair.
Adakah syair yang akan dibaca itu bertemakan percintaan , adakah moodnya sedih. Kalau ya, irama selendang delima adalah sesuai untuk menyampaikannya.
Tapi bagi syair yang berbaur jenaka, mengkirtik, atau mengandungi kisah kepahlawanan, rasanya selendang delima yang mendayu-dayu itu kurang tepat. Bolehlah mencuba versi kedua iaitu Dandan Setia atau Narasi.

3-Sempurnakan Sebutan
Baca teks secara kuat. Ini ialah untuk memperbaiki sebutan. Setiap perkataan hendaklah disebut dengan baik. Sebutan yang tidak jelas akan menjejaskan persembahan.Bahkan boleh membawa suasana lain,melucukan dan sebagainya. Misalnya penjajah disebut penjaja. Martabat disebut murtabak. Mujahid disebut Mujahat. Beri perhatian kepada perkataan yang didapati sukar disebut (tentu ada).
Syair adalah karya sastera. Dalam menyampaikan karya sastera (begitu juga deklamasi sajak) penyampaian mesej adalah penting. Kalau sebutan tidak jelas, mesej akan terjejas.
Sebutan baku. dan jelas Iaitu disebut seperti kebiasaan bertutur di Malaysia atau yang dikenali dengan loghat Johor-Riau, bukan Indonesia. Kemelayuan bukan ke Inggerisan seperti sebutan penyanyi-penyanyi di tahun-tahun 2,000 ini.

4-Uji Kemampuan Suara
Dalam syair suara sangat penting kerana ia juga merupakan nyanyian. Uji kemampuan suara dan penerbitan suara. Syair versi Selendang Delima memerlukan range yang luas dan kemampuan yang lebih tinggi.Suara hendaklah dilontarkan sebaik mungkin dengan sebutan yang jelas. Ini memerlukan latihan. Masukkan getaran,ornamentasi, bunga-bunga atau lenggok-lenggoknya, di mana perlu sebagai hiasan untuk mengindahkan bacaan. Menerusi rancangan TV, iaitu Diari Akademi Fantasia dan Mari Bertaranum di TV 9. kita boleh pelajari tentang pengeluaran suara. Ada suara perut, suara dada, suara tekak, suara bibir, suara hidung dan suara dari rongga otak. Kita boleh belajar dari rancangan ini.
?Misalnya suara garau (suara dada dan suara tekak) untuk nada serius dan marah, memberi nasihat,menyatakan ketegasan.
?Suara nipis iaitu suara bibir untuk nada lembut dan romantik
?Suara tinggi dan mendayu untuk sedih
?Suara rendah untuk nada manja.

5-Baiki Pernafasan. Buat senaman untuk membaiki pernafasan dan penerbitan suara.
6-Buat latihan dan hadapilah penonton dengan yakin.

Kalau ada yang berhasrat nak masuk pertandingan syair atau nak mencebut diri dlm lapangan membaca syair ni kena banyak menelaah dan memperluas vocublary dgn kosa kata lama dan perkataan yang berasal dari bahasa Arab. Anda akan diberi teks yg penuh dgn kata-kata yang mungkin jarang digunapakai pada hari ini spt pokta, bahana. Nasihat untuk anda yang mahu mengarang syair, jangan malas menelaah kamus. Simpan daftar kata yang sukukata akhirnya sama. (ketar, latar, putar, gementar,) Biasakan dengan kosa kata lama (misalnya gapura, bahari,astaka, jauhar, madah, tinta, kalam), Syair lebih condong kepada kata-kata dari bahasa Arab, (e.g. syuhada, nikmat, mukjizat). gunakan metafora, simile, kiasan

Nota tambahan:
Penyelidikan terus dijalankan tentang syair dan versi irama syair. Biarkan jauhari yang mencari manikam. Tugas pengamal dan pembaca syair ialah untuk meneruskan aktivitinya selagi terdaya agar suara kita tidak tenggelam dalam kesibukan orang membina bandaraya. Warisan kita yang indah janganlah tertimbus di bawah rumah.

5 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsian ilmu ini Dr......

    ReplyDelete
  2. Narasi mengikut definisi Kamus Bahasa Melayu Nusantara terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka Brunei (edisi 2003) - perihal menceritakan sesuatu peristiwa atau kejadian; penceritaan; pengisahan.

    Kiranya seerti dengan naratif tetapi narasi digunakan dalam bahasa Indonesia. Barangkalilah.

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...saya dapat banyak ilmu mengenai penyampaian syair khasnya untuk disampaikan kepada anak didik...terima kasih.

    ReplyDelete
  4. http://reretaipan88.blogspot.com/2018/06/hallo-sahabat-taipanqq-semua.html
    http://reretaipan88.blogspot.com/2018/06/asiataipan-taipanqq-taipanbiru-menu.html

    Taipanbiru
    TAIPANBIRU . COM | QQTAIPAN .NET | ASIATAIPAN . COM |
    -KARTU BOLEH BANDING, SERVICE JANGAN TANDING !-
    Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID terbaik nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    1 user ID sudah bisa bermain 8 Permainan.
    BandarQ
    AduQ
    Capsasusun
    Domino99
    Poker
    BandarPoker
    Sakong
    Bandar66

    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • WA: +62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61

    Daftar taipanqq

    Taipanqq

    taipanqq.com

    Agen BandarQ

    Kartu Online

    Taipan1945

    Judi Online

    AgenSakong

    ReplyDelete
  5. Sy ingin belajar bersyair, I dan mencari guru.

    ReplyDelete