Home » » MENJADI ORANG SASTERA/PEMIKIR DI MALAYSIA

MENJADI ORANG SASTERA/PEMIKIR DI MALAYSIA

Assalamualaikum kawan-kawan,

Hari Ahad, 11 Februari, saya membaca tulisan Siti Jarum di Mingguan Malaysia. Saya memang selalu ikuti ruangan ini kerana topik-topiknya selalu menyengat. Hari itu ada satu topik yang disentuh yang menyebabkan saya benar-benar tersentuh.

Siti Jarum bercerita tentang orang sukan yang bergaya sakan dengan hadiah ganjaran yang diberikan oleh negara bila mereka berjaya meraih tempat di peringkat antarabangsa. Hadiah itu bukan calang-calang hadiah. Wang RM beratus-ratus ribu. Hal ini memang perkara biasa. Ahli sukan dianugerahi wang ringgit beratus-ratus ribu dan macam-macam. Ingat lagi tak Misbun Sidik dan adik-adiknya yang mendapat tanah berekar-ekar dari kerajaan Selangor yang makmur dan pemurah itu?

Lalu Siti mengeluh kerana ahli-ahli seni (maksudnya pelakon-pelakon dan pembuat-pembuat filem) yang tak diberikan ganjaran setinggi itu bila mereka menang award di peringkat antarabangsa. Khalid Saleh dan Rosyam Nor misalnya pernah terima award festival internasional (sekurang-kurangnya untuk wilayah Asia).Apakah ini tanda dua darjat? Tanya Siti Jarum.

Siti Jarum memang benar. Tapi Siti, nasib orang-orang seni filem dan seni-seni lain tidaklah seburuk nasib orang sastera. Orang filem, penyanyi dan apa saja yang berurusan dengan dunia glamour dan dunia hiburan berpeluang mendapat macam-macam hadiah. Ada anugerah bintang popular, ada juara lagu, ada AIM, planet muzik, macam-macam lagi lah. Itu tak termasuk pelbagai pertandingan menyanyi yang menyediakan kereta mewah, wang ringgit beratus ribu malah sejuta ringgit, dan macam-macam kemewahan duniawi. Ribu2 juga bila buat show. Mawi tu, dalam dua tahun dapat 5 biji kereta. (Bukan nak marah, aku pun undi Mawi dulu –atas sebab-sebab dan faktor-faktor sosial )

Tapi pernahkah anda dengar orang sastera dapat sebanyak itu? Ada tak ada pun Anugerah Sastera Negara dan Hadiah Sastera Perdana. Perkara ni lah yang sebenarnya saya nak cakap. Anugerah Sastera Negara sekarang ni menyediakan RM 60 ribu. Itupun baru dinaikkan. Dulu cumaRM 30. Itupun dah kira banyak sangatlah. Diminta berkali, macam-macam justifikasi dikemukakan barulah dinaikkan. Jumlah ini sama dengan Anugerah Seni Negara. Tapi yang tak sedapnya ASN bukan selalu ada sedangkan Anugerah Seni dengar juga acaranya diadakan setiap tahun.

Hadiah Sastera Perdana, dulunya dikenali sebagai Hadiah Sastera Malaysia. Mula-mula setahun sekali.. Saya pun selalu menang. Dapat hadiah RM 300 untuk satu sajak. Itupun seronok tak kira-kira. Setahun sekali pergi majlis . Bersalam dengan Perdana Menteri dan jumpa kawan-kawan. Masuk TV (Tahun-tahun awal ,siaran langsung you, tak percaya?) Masuk suratkhabar. Bukan apa, sekurang-kurangnya itulah harinya para sasterawan diraikan oleh kerajaan. Masyarakat pun dapat serba sedikit maklumat tentang dunia sastera kerana publisiti yang diberikan.

Wang hadiah dinaikkan ke seribu sekarang ini. Itu pun orang nak komplen. Saya sendiri dengar. Satu hari akhir tahun 2004, beberapa hari selepas dapat hadiah, saya pergi UM nak dengar Syarahan Perdana Rahman Shaari. Rasa lapar pula lalu ke kantin. Order makanan. Baru suap ke mulut, tiba-tiba datang seorang Profesor dan berkata, “kerajaan banyak bagi duit pada sasterawan, apa faedahnya?” Masya Allah, tercekik saya.

.

Saya tak sangka. Sebagai orang intelektual dia sepatutnya sokong. Tak kan orang hiburan dan sukan sahaja boleh terima hadiah. Tidakkah dia berfikir. Untuk melahirkan seorang ahli sukan kerajaan kena belanja beribu juta untuk training dan sebagainya? Dan berapa lama ahli sukan boleh sumbang untuk kesukanan? Berapa lama pelari pecut boleh beraksi. Sampai masa, usia tak mengizinkan lagi, berhentilah dia. Tapi seorang sasterawan, tetap berbakti selagi hayat dikandung badan. A.Samad Sadi, Shahnon Ahmad , Arena Wati dan ramai lagi para sasterawan masih berkarya dan masih bergeliga otak mereka walaupun usia semakin meningkat.

Kita juga selalu berbincang tentang anak-anak muda kita yang lebih cenderung ke hiburan. Kita kata ini gejala tak baik kerana mereka sepatutnya mengutamakan ilmu. Tapi kita bagaimana? Adakah kita memberi contoh teladan yang baik? Kalau kita sendiri mengagung-agungkan hiburan, bagaimana nak mendidik generasi muda agar mencintai amal dan ilmu? Lihat, siapa yang mengagungkan dunia glamour dan hiburan? Ramainya penghibur yang dapat anugerah datuk. Hingga tak sampai 30 tahun pun dah dapat datuk. Ramai penulis tak dapat apa-apa sampai ke tua. AMN pun tak ada.

Bila diadakan sesuatu seminar sastera dan pemikiran, para pembentang kertaskerja pun dipanggil memerahkan otak untuk menyebarkan buah fikiran. Mereka pun dibayar sekitar RM300 atau RM400. Okay lah konon. Tetapi sebelum berseminar biasanya diadakan majlis perasmian. Di situ biasanya ada sedikit hiburan. Seorang dua penyanyi akan dijemput dan dibayar sekurang-kurang RM 2-3 ribu.

Tak pa lah, apa nak buat. Sasterawan tulen akan terus menulis tak kira ganjaran. Cuma malangnya Hadiah Sastera Perdana yang sekarang dah jadi 2 tahun sekali itu pun menimbulkan tanda tanya. Suatu ketika dulu hadiah disampaikan di pertengahan tahun. Misalnya, untuk tahun 94/95, hadiah disampaikan di pertengahan tahun 96. Lepas tu lambat sedikit, akhir tahun baru diumumkan. Apa jadi untuk 2004/2005? Sepatutnya hadiah sudah disampaikan di akhir tahun 2006. Tapi ini belum dengar apa-apa cerita walaupun dah masuk 2007. Apa dah jadi? Sama-samalah kita tunggu. Ini kerja biasa bagi sasterawan. TUNGGU!!!

.

3 comments:

  1. Kak Zurinah,
    Saya suka entri ini. Bernas! Patut dikirimkan satu salinan ke DBP. Agaknya Hadiah Sastera Perdana Malaysia akan jadi 3 tahun sekali?

    ReplyDelete
  2. Salam Puan Zurinah,
    Saya menjengah sebentar.
    Blog ini memang penuh berisi dan memerlukan lebih perenungan.
    Teruskan!
    AMINHAD

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,
    Beginilah nasibnya yang kita terpaksa tempuhi, saya bukan seorang yang ahli dalam sastera tetapi keadaan sebegini merujuk kepada kiamat yang hampir. Salah satu tandanya penghibur2(penyanyi) berleluasa di sana-sini, khususnya perempuan, mereka diagung-agungkan. Bagi mujahid & mujahidah pula dipinggirkan.

    wassalam

    ReplyDelete