ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Friday, August 25, 2023

SAWAH PADI DAN LAUT DALAM KARYA PENULIS UTARA.

 


SAWAH PADI DAN LAUT

 Banyak puisi yang memaparkan lanskap sawah dan padi lahir dari pena penyair-penyair Utara. Di  samping itu terdapat karya-karya novel dan cerpen yang bertemakan kehidupan petani. Antara novel  yang masyhur ialah Ranjau Sepanjang Jalan karya Sasterawan Negara Shahnon Ahmad. 

Bagi penyair Utara, padi bukan sekadar bahan makanan dan sumber pendapatan . Lebih daripada itu padi dianalogikan sebagai kemakmuran,  maruah dan harga diri. Padi didapati dengan kerja keras dari mula membajak sawah hingga  dapat dijadikan beras.  Justeru itu ia diumpamakan sebagai perjuangan hidup.

 Rahman Shaari, penyair kelahiran Perlis, menulis sajak “Hamparan Kuning” . Di dalam puisi tersebut dinyatakan bagaimana sawah yang tehampar luas memberi sesuatu kesedaran kepadanya tentang budi, perjuangan dan ilmu. Kata hamparan membawa gambaran sesuatu yang terbentang luas dan dapat dilihat sejauh pandangan. Kuning ialah warna padi yang sedang masak dan juga emas yang melambangkan kemakmuran.

Namun begitu yang terhampar bukan sahaja sawah. Ia adalah analogi kepada kehidupan dan perjuangan yang terentang  luas di hadapan.  Padi  masak menguning emas menjadi lambang kemakmuran dan kebijaksanaan seorang ayah kerana berjaya melengkapkan anaknya dengan ilmu dan keyakinan.  Si anak merasa damai dan makmur dengan keikhlasan cinta ayah dan ibu yang mendewasakannya.  Hamparan dan kesuburan tanah di kampung juga sejajar dengan kesuburan ilmu yang terhampar di dada penyair.

Hamparan Kuning

 

Sesekali pulang

Mahu kuresapkan keseluruhanmu

Ke dasar diri

Lalu hidup bersama aliran darahku

Sambungan dari keikhlasan cinta

Ayah ibu

Yang mendewasakan aku kemudian lepas

Kerana yakin pada ilmu

 

“Tanah di kampung ini,” kata ayah,

“akan nanti tidak sesubur

Apa yang bakal terhampar

Di dadamu.”

 

Di beranda rendah  ini

Mataku bermandi di lautan padi,

Hamparan kuning,

Engkau telah mendarahkan budayaku

Teman ikrab yang pernah menjauh

Kembali mengetuk pintu kesedaranku.

 

Aku kini pulang padamu

Bersama kasih dulu tak bakal layu

Aku pulang dengan rasa lama

Dan akal baru.

 

(Rahman Shaari, Gurindam Alam: 121)

 

Laut dan Pantai

Bahagian barat negeri Kedah dan Perlis, Pulau Pinang, bersempadan dengan Selat Melaka yang merupakan kawasan perairan sepanjang 930km yang merentang di antara Semenanjung Malaysia dan Pulau Sumatera. Selat  menjadi salah satu jalur pelayaran terpenting di dunia kerana kedudukan yang strategik seperti Terusan Suez dan Terusan Penama.  Selat Melaka adalah laluan purba yang diguna oleh kapal-kapal  pedagang yang berulang alik dari Barat ke Timur. Kapal-kapal ini singgah di negeri Kedah untuk berteduh menunggu musim bertukar bagi meneruskan semula pelayaran.

Laut dan pantai adalah unsur alam yang merangsang dan menggerakkan proses kreatif. Antara sajak yang lahir ialah ‘Sepanjang jalan ke Pulau Pinang’.

Sepanjang jalan ke Pulau Pinang

Laut mengimbau sayu

Ombak-ombak ini hatiku

Berhasrat tiada tepi

 

Sepanjang jalan ke Pulau Pinang

Hujan memberi lagu

Angin menampar ke tiap ruang rasa

Berhiba-hiba awan pilu.

 

Aku antara insan beribu

Air mataku antara laut lepa

Laguku hilang dalam angin menderu

Pecah di pantai terhempas.

 

 dalam feri menyeberang ke Pulau Pinang  untuk memulakan pengajian di Universiti Sains Malaysia, tersiar buat pertama kali di akhbar Utusan Zaman pada tahun 1970 dan kemudian dimuatkan dalam kumpulan puisi Sesayup Jalan terbitan USM press 1974. Sememangnya telah banyak puisi dicipta hasil dari perjalanan dari satu tempat ke satu tempat. Perjalanan  adalah pergerakan fizikal yang mempengaruhi pergerakan mental dan kerohanian. Proses kreatif  yang melahirkan “Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang” berlaku di dalam feri menyeberangi laut.  Perjalanan itu adalah perjalanan diri meninggalkan rumah yang juga bererti meninggalkan zon selesa ke suatu tempat yang belum dikenali,    memberi kesedaran  terlantarnya diri ke dalam kedewasaan. Menyeberang laut menjadi penanda kepada perjalanan dari alam remaja menuju ke alam dewasa. Keadaan cuaca yang digambarkan dengan angin, hujan dan awan adalah unsur-unsur yang mengganggu perjalanan dan sekaligus mengganggu emosi. Apatah lagi pada ketika remaja itu, emosi  mudah terganggu, sering merasa buntu dan hampir putus asa sehingga melihat semuanya sebagai sedang “pecah di pantai terhempas”.  

 

Laut dilihat sebagai medan perjuangan untuk menuju ke sesuatu destinasi. Ia adalah lambang kedewasaan dan cabaran. Selagi hayat dikandung badan  cabaran dan rintangan perlu ditempuhi. Seorang yang telah dewasa mesti menempuh perjalanan laut serta  menghadapi gelombang dan badai. Dalam hubungan ini, pangkalan dianologikan sebagai satu tempat untuk memulakan perjalanan menuju kedewasaan.

Seorang ibu harus bersedia untuk melepaskan anak-anaknya yang telah dewasa untuk pergi memulakan kehidupan mereka sendiri. Menghantar dan merestui anak-anak untuk memulakan kehidupan baharu diumpamakan sebagai berdiri di pangkalan.

Berdiri di Pangkalan  .

Aku telah berdiri di pangkalan

Melepaskan satu demi satu perahu

Ke sungai usia ke laut kehidupan

 

Di pangkalan itu aku berpesan

Berhati hati anakku

Pilihlah pelabuhan terbaik

Perahumu hanya satu

Layarmu jangan tercarik

 

Aku berdiri di pangkalan

Dan berpesan

Lautan adalah pengajaran.

(Zurinah Hassan, 2014, Cerita Dalam Cerita: 87, )

Rumusan:

Huraian ini menunjukkan bahawa proses kreatif dan penglahiran karya seorang penulis bermula dari interaksi dan interpretasi terhadap unsur alam yang membesarkan mereka. Mereka juga  legenda didengarnya sejak  kecil. Unsur alam, seperti laut, sawah padi, gunung ganang menjadi metafora, perlambangan dan analogi tentang kehidupan yang dilalui. Walaupun laut dan ombak  digambarkan sebagai cabaran dalam ‘Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang’ dan ‘Berdiri di Pangkalan’  namun pemilihan kata-kata tidak menunjukkan sebarang pertentangan atau konflik dengan alam. Mereka menerima dan melihatnya sebagai pengajaran dan ujian yang mesti dihadapi sebagai tanda kedewasaan.  Alam juga mengajar mereka tentang budi dan kerukunan hidup berkeluarga  seperti dalam ‘Permatang Budi’ (Rahman Shaari).   Alam yang luas membuat penyair insaf dan merasa dirinya kecil lalu lebih akur dengan kekuasaan Ilahi.

Legenda adalah kisah yang terkenal di dalam sejarah bangsa dan harus direnungi dan diambil iktibar. Penulis sering menganalisis dan pentafsir semula kisah-kisah legenda lalu menghasilkan  pemikiran dan karya baharu dalam bentuk puisi atau prosa. Renungan dan pentafsiran ini adalah selaras dengan penciptaan sastera Melayu yang dicipta untuk memberi pengajaran dan membawa kebaikan kepada masyarakat.

Rujukan:

Muhammad Fadzil Yusoff, 2018, Kosmologi Zurinah Hassan, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka.

Muhammad Haji Salleh, 1988. Unsur-unsur Teori dalam Kesusasteraan Melayu dan Nusantara, Bangi Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi,

Rahman Shaari, 1993, Memahami Gaya Bahasa, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur.

Rejab F.I. 1986. Seribu Riak di Pantai Usia. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka,

Thomas O, 1969, Metaphor and Related Subjects, New York, Random House.

H.B.Jassin.1968,Tifa Penyair dan Daerahnya, Singapura, Malayan Publishing House.

Zurinah Hassan, 1994, Pujangga Tidak Bernama,  Kuala Lumpur,  Dewan Bahasa dan Pustaka,

Zurinah Hassan, 2005, Salasilah. Kuala Lumpur, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka,

Zurinah Hassan, 2010. Unsur Alam dalam Puisi Melayu Moden, Bangi, Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia,  

Zurinah Hassan, 2014, Cerita Dalam Cerita: Kuala Lumpur. Institut Terjemahan dan Buku Malaysia.

Zurinah Hassan,2020, Membina Bakat Kreatif, , Kangar, Penerbit Universiti Malaysia Perlis.

 

No comments:

Post a Comment