Home » » BERCAKAP TENTANG PUISI SENDIRI

BERCAKAP TENTANG PUISI SENDIRI

Terlintas pula keinginan untuk membicarakan sedikit sebanyak tentang puisi sendiri.Saya harap saya dapat melakukannya lebih kerap supaya boleh dimanfaatkan oleh pengkaji dn pelajar. Hari ini saya kemukakan dua buah sajak.
• SEORANG PENYAIR SELEPAS 39 TAHUN MERDEKA (Salasilah, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2005:145). Dalam point form saja ya.


• PESANAN PUTERI GUNUNG LEDANG KEPADA SULTAN MAHMUD (Pujangga Tidak Bernama,Dewan Bahasa dan Pustaka, 1994:4)


SEORANG PENYAIR SELEPAS 39 TAHUN MERDEKA (
(sajak merenung perjalanan bangsa atau bermuhasabah)
- Isu bahasa Melayu yang dikatakan semakin malap di tanahair.
- Kenapa pilih penyair? Penyair golongan terpinggir dlm arus pembangunan Negara
- Dalam memperjuangkan kemerdekaan, penyair golongan yg aktif
- Akhirnya menjadi ‘pelakon’ di pentas yg dilupakan rakyat dan makin tidak mendapat perhatian pemerintah (juga rakyat). Rakyat makin leka dalam budaya hedonistic atau terpengaruh dgn retorik2 politik yg menjauhkan mereka dari perjuangan bahasa
- Masih relevan dan belum selesai sampai hari ini. Makin parah (isu PPSMI), penyakit lama tak diubati, penyakit baru datang
- Isu pemimpin yg pandai retorika tapi lupakan perjuangan sebenar
- Sajak perakam waktu-tahun 1957 mereka berjuang tapi selepas 39 tahun merdeka, mereka tak diperlukan (39 TAHUN MERDEKA-BUKAN UMUR PENYAIR, TAPI UMUR NEGARA)
- Mereka tenggelam dalam ‘poster’- poster simbol pilihanraya,pilihanraya sudah beberapa kali berlaku
- Semasa menulis, teringat pada golongan guru yang sudah tua
- Mengambil unsur waktu sebagai perlambangan– fajar menguak kelam desa-negara baru merdeka, masih belum membangun-penyair masih kecil, baru hendak mengenal dunia, baru bersekolah dan mengejar kemajuan
- Matahari sudah meninggi-penyair sudah pandai membaca dan berfikir, sudah tahu tentang sejarah bangsa, kepentingan bahasa tapi ‘tekun di meja tua’-perjuangannya hanya di kampong/ kesetiaan kepada tradisi,budaya yang belum bertukar-‘memucukkan rumpun harapan’- suasana desa
- ‘suria /jendela’-terbuka kepada ilmu,pengetahuan dan pengalaman baru/cetusan idea baru
- Pucuk rumpun menjadi ‘ladang kasih’-semakin luas dunia penyair/semakin maju
- Alam ada banyak mutiara ilmu
Sajak retrospektif atau bermuhasabah dengan perjalanan masa setelah 39 tahun merdeka. apa nasib golongan penyair?- juga seniman, pejuang yang lain?
Apakah nasib bahasa, budaya, seni warisan?



PESANAN PUTERI GUNUNG LEDANG KEPADA SULTAN MAHMUD
(sajak iktibar dari kisah lalu atau pengalaman silam)
- Sajak ini boleh saja berbau feminism, feudalism dan dibentuk dari pemikiran/memori kolektif/arketaipal terhadap PGL dan raja.
- Semua orang ada sikap dan pemikiran yg sama terhadap raja dan PGL
- Terpengaruh dgn filem PGL terbitan Cathay Keris arahan S.Roomai Nor noor-dianggap sebuah filem yg baik
- Keadaan politik Negara- Melihat lifestyle pemimpin. Banyak skandal (dengan artis misalnya) membuatkan penyair terfikir tentang nafsu raja Melaka yang membawa keruntuhan Melaka. Lifestyle pemimpin ini akan meruntuhkan rakyat.
- Menggunakan figura dari sastera klasik yang menceritakan kepimpinan silam- sebagai satu cara untuk mengkritik kepimpinan hari ini.
- PGL adalah simbol sesuatu yg sultan tak dapat,gunung adalah simbol hebat, puteri adalah utmost desire
- Puteri Gunung Ledang menjelma di dalam mimpi Sultan Mahmud, raja Melaka yang terakhir. Sultan jatuh berahi lalu mengarahkan segala hulubalang naik ke Gunung Ledang untuk meminang puteri tersebut. Segala lelaki yang bertenaga dikumpulkan, di arah merentas hutan supaya rombongan peminangan dapat sampai ke puncak gunung, Rombongan peminangan itu diketuai oleh Tun Mamat, penghulu Inderagiri yang memiliki ilmu sakti. Hang Tuah yang telah tua pun mengalah dan hanya menunggu di pertengahan jalan.Tun Mamat yang sampai di puncak gunung, hanya bertemu dengan inang tua bernama Dang Raya Rani . Inang itulah yang menyampaikan pesanan puteri iaitu syarat-syarat peminangan yang amat masyhur di dalam ingatan orang Melayu. Antara lain tujuh dulang hati nyamok dan tujuh dulang hati kuman, jambatan emas, jambatan perak, darah raja dan darah anak raja.

- Raja yang mabuk berahi, pendakian ke puncak gunung dan setiap hantaran perkahwinan yang diminta oleh puteri mempunyai makna yang dalam. Itulah caranya pujangga Melayu atau pengarang dahulu menyindir pemerintah atau raja yang telah menyebabkan rakyat menderita. Setiap lelaki yang bertenaga telah dikerah mendaki gunung semata-mata untuk mencari puteri yang digilai. Segala tenaga yang sepatutnya digunakan untuk mempertahankan negeri telah hilang dengan sia-sia. Akhirnya Melaka jatuh ke tangan musuh dan bangsa Melayu dijajah beratus-ratus tahun lamanya.
- Rasa kagum dengan sastera lama-deksripsi yang hebat, pantun2 dan lagu2 yg hebat, penuh sindiran-kehebatan sasterawan dahulu menyampaikan pemikiran
- Episod Hang Tuah difitnah dan Sultan Mahmud meminang Puteri Gunung Ledang mengandungi peringatan kepada kita supaya sentiasa berwaspada . Hang Tuah dan Puteri Gunung Ledang adalah watak-watak penting yang mempunyai siratan makna di dalam sejarah dan budaya . Semua ini memperlihatkan kebijaksanaan dan ketinggian falsafah sastera Melayu.

Pantun yang diucapkan:

Sana sini gigi menimang
Hendak makan ikan dalam telaga
lagi lemak telur berlinang,
sisik lekat pada dada…’- ( pemimpin yang mengejar impian yang bukan-bukan akan melukai hati dan merosakkan bangsa
Nota tak pentingPGL (produksi baru) baik filem maupun teater membawa cerita yang berbeza. Mungkin ada yang berkata, tidak semua drama, filem atau produksi semula, sama dengan cerita asal. Memang benar, tetapi itu hanya dibolehkan di dalam naskah dari aliran neo-historisime atau yang merupakan karya interteks. . Dalam drama sebegini, pengarang dan penonton sedia maklum bahawa ianya tidak sama dengan teks asal. Teks asal digunakan untuk menyampaikan pemikiran baru atau untuk mencari makna tentang isu masa kini. Tetapi PGL yang difilemkan atau diteaterkan bukan karya neo-historisme dan bukan karya interteks.Ia tidak mengemukakan sebarang pemikiran terhadap masa kini. PGL dilabelkan terang-terangan sebagai satu ‘epik’(epik cinta agung). Maka sebagai epik mestilah menonjolkan cerita sepertimana ia dikisahkan di dalam cerita asal yang diwarisi sebagai epik bangsa.

2 comments:

  1. Assalamualaikum.

    Saya ingin menjemput puan ke Konvensyen Penulis yang diadakan bersempena Hari Ilmu dan Pesta Buku Selangor 2011. Boleh saya dapatkan emel puan untuk saya panjangkan butiran konvensyen tersebut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf sebelumnya nama saya Valeria Armita Rahayu TKI dari Hong-Kong jika lewat Tempat ini saya menceritakan kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yg jelasnya ini kisah nyata saya...
      Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karnah sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa sebab,saya harus bekerja di negri orang (HongKong) karna ada hutang orang tua yang harus saya lunasi...Singkat cerita namun saya tidak pusing lagi sebab kemaring saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal,katanya kalau mengalami kesulitan baik dalam Kesehatan atau Ekonomi,Terlilit hutang silahkan minta bantuan sama MBAH WIRANG di Nomer telfon ( 082_346_667_564 ) di jamin bantuan beliau 100% …Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,,,Singkat cerita kini semua hutang orang tua saya sama rentenir semua sudah terlunasi dan punya modal besar untuk buka usaha di indon dan rencana bulan depan saya balek ke indon...
      Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan hubungi MBAH WIRANG di nomer ( 082_346_667_564 ) Anda tidak usah ragu akan adanya penipuan atau hal semacamnya sebab saya dan yg lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau mungkin sudah waktunya giliran Anda...salam saudara-saudari TKI semua...





      Delete