ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

KOMEN

Sunday, February 03, 2008

PULANG DARI TANAH SUCI

Assalamualaikum, ahlan wah sahlan ke blog yang sudah lama tertinggal bagai rumah tidak berpenghuni ini.

Ana baru pulang dari Tanah Suci. Syukur kepada Allah Maha Berkuasa yang telah memperkenankan doa ana untuk menjadi tetamuNya. Seronok sungguh berada lebih kurang dua bulan di sana. Damai, walaupun suasana penuh sesak dengan pelbagai ragam manusia.

Saya sampai di kota Mekah beberapa hari sebelum hari wukuf. Ketika itu masjidil haram yang mulia dan kawasan sekitarnya menjadi tumpuan berjuta umat Islam dari seluruh dunia.Sambil kusyuk beribadat, sempat juga melihat gelagat dan aneka adegan yang berlaku di sana. Alangkah indahnya Kaabah atau Baitullah yang tersergam,dalam warna hitamnya, dengan kelambu yang sesekali dibuai angin. Sehingga kini masih bermain di mataku.

Aku merasa terharu memikirkan betapa hebatnya semangat jutaan umat Islam yang berkunjung ke Rumah Allah. Bukan semua dapat menginap di hotel seperti orang-orang Malaysia. Ramai yang sanggup tidur di pinggir jalan berbumbungkan langit. Tambahan lagi mereka membawa anak-anak kecil yang terpaksa berjemur matahari selama berminggu-minggu lamanya. Sedihnya, banyak pula perbuatan-perbuatan ganjil yang dilakukan. Ada yang membaling-baling baju ke arah dinding Kaabah kerana percaya baju itu akan membawa keuntungan kepada si pemakai.

Ratusan manusia melakukan tawaf. Ramai pula yang bertawaf secara berkumpulan sambil merangkai tangan. Hal inilah yang menyusahkan orang lain.

Boleh dikatakan semua orang batuk di Makkah menyebabkan gula-gula ubat batuk spt strepsil
sangat laris. Penjual pun ambil kesempatan naikkan harga sampai 14 riyal. Ini dah melampau, sedangkan jubah pun dilambak-lambak dan dijual 10 riyal. Nampaknya di Makkah, gula-gula lebih mahal dari jubah.Walau bagaimanapun aku sentiasa berdoa agar dapat ke sana lagi.

OK...ada masa aku cerita lagi.

No comments:

Post a Comment