Teori Pengkaedahan
Melayu adalah sebuah teori yang dikemukakan pada tahun 1989.Oleh itu, Teori
Pengkaedahan Melayu boleh digolongkan sebagai teori baru jika dibandingkan
dengan teori-teori lain yang datang dari luar, contohnya Teori Stilistik,
Semiotik, Intertekstualiti, Feminisme, Strukturalisme, New Historisme,
Sosiologi, Psikologi, dan Psikoanalisis. Teori Pengkaedahan Melayu ini adalah
hasil usaha seorang sarjana tempatan, iaitu Prof. Datuk Dr. Hashim Awang, dalam
usaha mencari kaedah yang lebih sesuai untuk mengkaji karya-karya tempatan.
Mengikut Hashim Awang teori ini mengandungi rumusan, atau formula, yang berupa
prinsip-prinsip umum tentang karya atau teks sastera, dan amalan-amalan yang
berkaitan dengan kesusasteraan Melayu, di mana pembentukannya adalah
bertunjangkan realiti kehidupan dan keagamaan penghasil sastera (Hashim Awang,
2002:2).
Keperluan
Teori Tempatan
Sudah sekian lama sarjana dan pengkritik tempatan menggunakan
teori-teori luar untuk mengkaji atau menilai hasil sastera tempatan. Pada
keseluruhannya teori-teori yang digunakan ini diasaskan di Barat. Mengikut Md.
Salleh Yaapar (2002:xii-xiii) keadaan ini berlaku kerana negara-negara Timur
telah dijajah begitu lama oleh kuasa-kuasa Barat. Penjajahan ini telah
mengakibatkan amalan kesusasteraan konvensi, pemikiran dan perkembangan di
negara Barat diterima sebagai rujukan dan ikutan negara-negara rantau ini.
Tumpuan perhatian dalam hampir semua perkara yang berkaitan dengan penghasilan
dan penghayatan kesusasteraan terus diberikan kepada negara-negara di benua
Eropah dan Amerika. Selaras dengan itu, maka hampir semua yang timbul dan
dikembangkan di sana, daripada kritikan baru, psikoanalisis, dan
strukturalisme, hingga kepada pascastrukturalisme, dekonstruksi, dan
kesusasteraan feminis, diterima dan diikuti, malah seringkali dianggap bersifat
sarwajagat dan bermutu tinggi. Md. Salleh Yaapar juga menegaskan bahawa:
pengalaman manusia Barat itu kuat terikat dengan nilai-nilai dan iklim
budaya mereka yang tersendiri. Justeru itu, ia tidak semestinya bersifat
sarwajagat atau sesuai untuk manusia lain di tempat lain. Apatah lagi yang
dirujuk dan diterima itu hanyalah pemikiran, teori, dan amalan kesusasteraan
Barat daripada kategori moden dan pascamoden, manakala unsur-unsur pemikiran,
teori, dan amalan daripada warisan Barat tradisional dan yang lebih bersifat
kerohanian telah ditinggalkan, sedangkan unsur-unsur daripada warisan itulah
yang lebih banyak analogi dan pertalian dengan khazanah di rantau ini
(2002:xiv).
Pada
akhir abad ke-20, para sarjana mula mendapati bahawa tidak semua teori sastera
Barat boleh digunakan untuk mengkritik sastera Melayu. Mereka mula mendapati bahawa ada aspek teori yang
menimbulkan masalah. Hal ini terjadi kerana teori-teori itu berlandaskan
ciri-ciri sejarah, agama, dan kebudayaan yang tidak sesuai, malah bertentangan
dengan sastera Melayu. Misalnya terdapat penulis teori yang dipengaruhi oleh
agama Kristian dan Yahudi dalam melahirkan konsep-konsep mereka. Ada pula
teori-teori yang menentang semua agama, umpamanya yang ada kaitan dengan
pandangan falsafah Friedriche Nietzsch, bahawa Tuhan itu tidak ada dan sudah
lenyap. Unsur-unsur kebudayaan dalam teori-teori sastera mungkin juga akan menimbulkan
masalah jika konsep-konsep yang dipinjam oleh pengkritik berasal daripada
kajian masyarakat Barat dan bukan daripada kajian masyarakat Melayu Nusantara
atau negara-negara Timur amnya.
Antara pandangan terawal daripada sarjana tempatan tentang
ketidaksesuaian teori Barat ialah daripada Ismail Hussein. Hujah Ismail Hussein
ini telah disampaikan di dalam Ucapan Tahunan Royal Asiatic Society Malaysian
Branch yang berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka pada 27 Februari 1966. Ucapan
ini kemudiannya diterbitkan dalam bentuk buku dengan judul The Study of Traditional Malay Literature oleh Dewan Bahasa dan
Pustaka, 1974. Beliau telah melontarkan rasa kecewanya terhadap penggunaan
kaedah Barat yang dianggapnya tidak sesuai dan kurang tepat dalam kebanyakan
kajian yang dilakukan terhadap kesusasteraan Melayu, khususnya kesusasteraan
tradisional. Antara lain, Ismail Hussein menegur kritikan Winstedt terhadap
epik agung, Hikayat Hang Tuah, yang
menurut Winstedt tidak mempunyai nilai sejarah sebaliknya hanya rentetan
peristiwa yang berunsur khayalan. Kecaman ini tidak sepatutnya berlaku kerana Hikayat Hang Tuah adalah sebuah karya
sastera dan bukan sebuah tulisan sejarah. Segala peristiwa dalam Hikayat Hang Tuah sebagaimana di dalam
karya klasik Melayu yang lain adalah merupakan lambang atau sindiran tajam,
yang mencerminkan ketinggian pemikiran dan ketinggian nilai estetika yang
kurang difahami oleh sarjana dari luar.
Sebuah
lagi tulisan Ismail Hussein bertajuk “Masalah
Pensejarahan Sastera Melayu Baru”
dimuatkan di dalam majalah Penulis,
April-Ogos, 1970. Dalam tulisan tersebut beliau menegaskan tentang keperluan
mewujudkan kaedah sendiri dalam penulisan sejarah kesusasteraan Melayu moden.
Pandangan Ismail Hussein ini dipersetujui oleh sarjana lain. A.Teeuw menegaskan bahawa sastera Nusantara,
khususnya kesusasteraan Melayu, harus memiliki teori dan kaedah pengkajian
sendiri kerana kesusasteraan ini memiliki ciri-ciri dan sifat-sifat istimewa
yang harus dilihat daripada kaca mata orang-orang Melayu sendiri. Menurut A.Teeuw,
persoalan utama ialah isi sebenar karya kesusasteraan Melayu itu yang mungkin
tidak terdapat dalam kesusasteraan bangsa lain (1981: 5-8).
Pandangan
seterusnya diberikan oleh Umar Junus dalam tulisan artikelnya. Umar Junus menganggap bahawa teori kesusasteraan yang
berkembang di Barat adalah umpama penjara bagi pengkaji sastera tempatan. Beliau menyatakan bahawa ”kita berada dalam penjara teori
kesusasteraan yang berkembang di Barat” (1991:16).
Jika
pergantungan terhadap teori Barat itu satu penjara, maka ia mestilah
dihapuskan, dan kita mampu untuk melakukannya. Pandangan positif ini
dilontarkan oleh Kassim Ahmad. Beliau berpendapat bahawa sarjana tempatan mampu
mengemukakan teori yang lebih baik dan lebih sesuai daripada teori yang diambil
dari Barat, dengan syarat kita mestilah yakin dengan kebolehan sendiri. Menurut
Kassim, ”Tidak ada sebab untuk menyatakan daya fikir dan daya kreatif kita
kurang daripada orang Barat. Syaratnya pemikiran kita mestilah dibebaskan
daripada segala bentuk tahyul dan khurafat. Salah satu tahyul itu ialah rasa
rendah diri kepada kuasa manusiawi, baik dari Barat atau Timur” (1992:9).
Mana Sikana turut memperkatakan tentang
beberapa kekurangan teori Barat di dalam mengkaji sastera tempatan. Menurut Mana
Sikana (1991: 8-11):
1) Ada teori yang sudah terlalu lama dan tidak berkembang
lagi seperti pendekatan sejarah dan moral.
2) Ada teori-teori yang digunakan sudah terlalu dominan dan
hampir membeku seperti pendekatan formalistik.
3) Terdapat juga teori yang telah mengalami perubahan dan
perkembangan, seperti teori psikoanalisis dan sosiologi.
4) Ada teori yang sudah kurang berfungsi untuk menganalisis
karya-karya sastera Melayu yang baru.
Bertolak daripada kekurangan yang diperkatakan di atas, Mana
Sikana telah mengemukakan pendapat dan cadangan ke arah pembinaan teori sastera
tempatan. Beliau menyarankan supaya prinsip-prinsip Islam dijadikan asas
pembentukan sebuah teori tempatan. Cadangan tersebut diperincikan di dalam
bukunya Kritikan Sastera-Pendekatan dan Kaedah
(1986).
Keperluan
teori tempatan turut menjadi perbincangan di peringkat serantau. Mengikut Chong Ah Fok (2005:23), pada akhir
abad ke-20 para sarjana Melayu di Malaysia, Indonesia, dan Brunei Darussalam,
telah mula menyuarakan pandangan mereka untuk mencari teori sastera sendiri.
Keperluan ini disebabkan ada teori yang kurang sesuai dengan hasil karya
tempatan, khususnya karya sastera Melayu, dan sesetengahnya sudah agak lama dan
perlu diperbaharui. Penulis Brunei yang turut menyuarakan pendapat tentang ini
ialah Yahya M.S.
Menurut Sahlan Mohd Saman (1999)
terdapat beberapa teori kritikan yang diketengahkan oleh sarjana tempatan.
Antaranya ialah ”Teori Sastera Islam” yang diutarakan oleh Shahnon Ahmad pada
tahun 1977, ”Puitika Sastera Melayu” yang diasaskan oleh Muhammad Haji Salleh,
”Teori Pendidikan Estetik Daripada Pendekatan Tauhid” dihasilkan oleh Mohamad
Affandi Hassan, ”Pendekatan Kritikan Islam” oleh Mana Sikana, dan ”Teori
Takmilah” yang dibina oleh Shafie Abu Bakar. Sahlan membincangkan isi setiap
teori yang dikemukakan oleh setiap tokoh tersebut.
Sehubungan
dengan itu, Hashim Awang turut
menampilkan pandangan beliau. Hashim Awang berpendapat bahawa:
“Tidak semua teori kritikan sastera dari Barat itu dapat dikatakan sesuai
untuk diterapkan dalam pelaksanaan kritikan sastera di negara kita. Paling
jelas ialah teori-teori yang didasarkan kepada pandangan atau gagasan Karl
Marx, dan beberapa konsep tertentu dari psikoanalisa dan agama Kristian, yang
memiliki banyak unsur-unsur yang bertentangan dengan pandangan hidup dan
kepercayaan agama (Islam) masyarakat kita” (1983: 8).
No comments:
Post a Comment