Puisi sebagai Karya sastera mengemukakan Pemikiran melalui
sentuhan emosi.Sebuah karya sastera yang bermutu adalah jalinan yang harmonis di antara penggunaan
bahasa, gaya penceritaan dan subjek yang disampaikan
Langkah menulis puisi:
1.
Menentukan ISI atau pemikiran
2.
Membina bentuk atau gaya pengucapan.
ISI ialah apa
yang hendak disampaikan. Isi adalah pemikiran yang akan menentukan tema
seperti ketuhanan, kemasyarakatan, kasih
sayang, Seorang penyair akan menulis puisi tentang sesuatu yang difikirkannya
penting. Oleh yang demikian Puisi adalah paduan atau gabungan sesuatu yang
penting dan bahasa yang puitis.
BENTUK ialah bagaimana isi itu disampaikan. Alat
yang digunakan untuk membentuk puisi ialah BAHASA. Bahasa itu mestilah disusun atau digunakan
dengan cara yang istimewa supaya memenuhi syarat atau ciri-ciri sebuah puisi.
Cara
penyair menggunakan bahasa dikenali sebagai Gaya Bahasa yang menjadi identiti
seorang penyair.
CIRI-CIRI SAJAK YANG BAIK.( NILAI ESTETIKA DLM
PUISI)
Sebagai rumusan boleh disimpulkan ciri-ciri bahawa
puisi yang baik ialah:
·
Mengandungi Isi yang baik dan
bermanfaat kepada pembaca
·
Merangsang Pemikiran dan
Perasaan.
·
Menggunakan perkataan yang
ekonomis, iaitu sedikit perkataan memperkatakan banyak perkara.
·
Setiap patah perkataan
menjalankan fungsi bagi membawa maksud.
Ciri-ciri
Bahasa puisi.
Bahasa
Puisi adalah susunan kata-kata yang istimewa untuk:
·
menyampaikan makna: melalui Perlambangan
(Metafora, Simile dan Personifikasi.)
·
menerbitkan kesan bunyi atau irama melibatkan unsur rima (rima akhir,
rima awalan, dalaman) , asonansi dan aliterasi, ulangan perkataan , bilangan
sukukata pada setiap baris dan bilangan baris pada setiap rangkap. Unsur bunyi
lebih terikat dan teratur di dalam puisi tradisional. Namun begitu kesan irama menambah nilai puitis dan estetika di dalam
puisi moden di samping memperdalam maksudnya.
Puisi mengguna perkataan
yang ekonomis dan tidak membazir. Tidak membazir bermaksud menggunakan sedikit
perkataan untuk menyampaikan banyak perkara. Bahasa Puisi mengandungi perasaan atau
mudah menyentuh hati pembaca dan mengajak
pembaca turut merasa dan berfikir tentang apa yang ditulis.
Contoh pembinaan Bahasa
Puitis.
Penyair mahu menceritakan tentang
seseorang yang hidup di dalam kesusahan dan terpaksa bekerja kuat.
Ayat pertama:
“Dia orang susah yang hidup
dalam kemiskinan dan terpaksa bekerja keras”.
Ayat ini bukan bahasa puisi kerana ia adalah
satu kenyataan yang tidak ekonomis kerana
menggunakan banyak perkataan.
Ayat kedua:
“Dia menjalankan
kehidupan”.
Ayat ini tidak dapat menggambarkan apa-apa tentang orang
yang diceritakan. Semua orang menjalani kehidupan dan tidak diketahui adakah dia kaya atau miskin, bahagia atau
menderita.
Ayat ketiga:
“ Dia melayari
kehidupan”
Ayat ini lebih hampir
kepada bahasa puisi kerana Penyair menggambarkan kehidupan sebagai satu
pelayaran. Dengan berkata demikian penyair memberi banyak maklumat tentang hidup dan kehidupan.
Penyair memberi gambaran bahawa dunia adalah umpama sebuah lautan dengan ombak
dan badainya. Setiap orang mesti melayari kehidupan dengan hati-hati. Namun
begitu ungkapan ini tidak memberi pertunjuk tentang keadaan dan perasaan orang
yang digambarkan. Dia mungkin seorang saudagar kaya yang belayar dengan kapal
besar atau seorang nelayan dengan perahu kecil.
Ayat ke empat:“Dia
mendayung hidupnya”.
Ayat ini adalah bahasa
puisi. Hanya dengan tiga patah perkataan Penyair menggambarkan bahawa hidup
adalah satu pelayaran dan manusia berada di dalam perjalanan, sungai atau
lautan. Dengan berkata dia mendayung hidupnya Penyair memberi maklumat tentang
seorang yang terpaksa belayar dengan perahu kecil dan terpaksa terus mendayung
agar tidak tenggelam atau hanyut di tengah lautan.. Kata mendayung membawa gambaran bekerja kuat dan berusaha.
Ayat ke empat ini
mengandungi unsur emosi Rasa atau emosi
yang tergambar dalam ayat ini ialah sedih
dan susah kerana terpaksa menghadapi
cabaran ombak dengan hanya menggunakan perahu kecil. Di sini juga terselit keinginan
atau azam untuk pergi ke sebuah tempat bagi mendapatkan sesuatu. Hal ini
melambangkan azam untuk meneruskan kehidupan. Keadaan daif ini menimbulkan
perasaan kasihan di kalangan pembaca.
Tabik kanda.
ReplyDeleteAmbo copy & paste ko kelas puisi ambo dengan pelajar Patani.
Salam. Mohon izin kongsi bahan untuk mengajar anak2 murid. T.kasih tuan.
ReplyDeleteAssalamualaikum puan. Saya baru cuba berjinak-jinak dalam penulisan sajak. Sudikah kiranya puan melihat karya saya jika sesuai untuk diketengahkan..
ReplyDeleteTerbaik SN Dato Zurinah Hassan. Mohon digunakan untuk huraian dalam rencana sastera. Wassalam.
ReplyDeleteYBhg Dato, mohon disalin untuk kegunaan rujukan penulisan rencana sastera dan bengkel penulisan. Terima kasih.
ReplyDelete