Bahasa amat penting lebih-lebih lagi bila dikaitkan dengan orang Melayu.
Saya rasa ramai di
sini yang pernah menonton bahkan membesar dengan filem P.Ramlee. Ingatkah tuan-tuan
satu adegan dalam filem Seniman Bujang Lapok
(arahan P.Ramlee, 1961) ketika Ramlee, Sudin dan Aziz pergi ke studio Jalan
Ampas untuk meminta kerja sebagai pelakon filem. Sudin mendekati Pengawal Keselamatan (Jaga) yang bertugas, memanggilnya ”hoi, hoi” untuk bertanya sesuatu.
Jaga (seorang Singh) tidak menjawab tetapi
kemudian merungut ”Nama saja Melayu, sedikit bahasa pun tak ada. Orang adakah
panggil hoi hoi”. Sudin merasa malu dan
berkata ”Alamak ...Singh tu bahasakan kita lah” Ramlee berkata ”Betul
kata Singh itu, bahasa menunjukkan bangsa tau”.
Walaupun dialog ini dituturkan di dalam filem komedi, ia
sebenarnya mempunyai makna dan implikasi yang penting. Dialog ’nama saja Melayu,
sedikit bahasa pun tidak ada” menunjukkan bahawa si Jaga (walaupun bukan
Melayu) sangat terkejut dengan perangai Sudin yang tidak menunjukkan ciri-ciri
keMelayuan kerana pada anggapannya (dan anggapan umum) orang Melayu biasanya
bertutur dengan bahasa yang baik dan sopan dan sangat mengambil berat dengan
hal-hal bahasa..
Mengambil berat tentang bahasa tidak
bermakna menjadi pakar bahasa atau sasterawan. Yang perlu ialah ada
kesedaran, kebanggaan, menghormati dan menjaga bahasa sebagai hak pusaka bangsa.
Tidak sekali-kali bererti kita tidak perlu mempelajari bahasa lain. Saya juga
menulis di dalam bahasa Inggeris. Jangan
risau jika ada perkataan yang kita kurang faham. Misalnya perkataan bitara dan
kebitaraan,
Kita tidak perlu bimbang jika kurang memahami sesuatu perkataan asalkan ada
usaha kemudiannya untuk mengambil tahu. yang tidak tahu sebenarnya apa makna
bitara. Pemahaman dan kemahiran akan bergantung kepada persekitaran di mana kita
dibesarkan. Seingat saya pada masa kecil dahulu tidak pernah dengar perkataan
bitara ini. Barangkali ada di tempat lain tapi tidak di tempat saya dilahirkan
iaitu di Kedah. Ada tidak pun ialah perkataan “Tara” yang bermaksud tahap.
Menurut Kamus Dewan (2005:195) bitara bermaksud tiada taranya atau
satu-satunya. Perkataan ini terbentuk daripada cantuman awalan bi campur tara.
Awalan bi bermaksud tiada. Perkataan lain yang terbentuk ini ialah perkataan
biadab, iaitu cantuman awalan bi campur adab yang bermaksud tiada adab, biadat.
Dari perkataan bitara, terbentuk pula perkataan kebitaraan yang bermaksud ciri
atau sifat bitara.
Hubungan Bahasa/Sastera
dan Insan.
Syarahan ini meliputi isu-isu bahasa , sastera
dan hubungannya dengan insan dan keinsanan atau manusia dan kemanusiaan. Apa
hubungan bahasa dan nilai insan? Apakah
sifat2 seorang insan yang bukan hanya seorang manusia?
Insan itu berfikir
dan merasa. Atau memiliki dua komponen penting, fikiran dan perasaan.
Bahkan dalam bahasa Melayu
fikir dan rasa itu sangat hampir. Apabila berkata rasa ia sudah merangkumi kata
fikir. Dalam bahasa Melayu kita sering berkata ‘saya rasa’ bukan “saya fikir”. Sebenarnya rasa itu sudah bermakna fikir atau membawa
pengertian fikir. Seseorang tidak merasa
tanpa berfikir. Contohnya “saya merasa bimbang terhadap masa depan bangsa kita”.
Ayat ini sudah bermaksud yang dia telah berfikir tentang masa depan bangsa,
berfikir tentang situasi yang mencabar bangsanya. Dalam BI I think and I feel
itu mungkin benda yang berasingan.
Apakah hubungan bahasa dan manusia? Kita mudah
faham bahawa manusia memerlukan bahasa untuk berkomunikasi antara satu sama
lain kerana setiap insan memerlukan insan lain untuk membina kehidupan..,
Hubungan bahasa dan
manusia adalah berkait rapat. Di dalam kitab suci Al Quran kejadian manusia
diceritakan bersama yakni seiring dengan kejadian bahasa. Di sini kita ambil Surah Ar Rahman.
Dalam
bahagian pertama surah ini Allah memperkenalkan
sifatnya sebagai Ar Rahman (memberi rahmat, kasih sayang)
Arrahman,
عَÙ„َّÙ…َ الْÙ‚ُرْءآنَ
Dialah yang mengajarkan Al-Qur’an.
Ini diikuti dengan
Ayat 3
Ø®َÙ„َÙ‚َ الْØ¥ِنسٰÙ†َ
Dialah yang telah menciptakan manusia; –
عَÙ„َّÙ…َÙ‡ُ الْبَÙŠَانَ
(Dialah yang)Mengajar berkata2.
Berkata-kata adalah dilakukan dengan
perantaraan bahasa.
Di sini dilihat bahawa pengajaran
Al Quran itu didahulukan daripada kejadian manusia. Ini menunjukkan sebelum
menjadikan manusia Allah telah menjadikan Al Quran terlebih dahulu,
BAHASA wujud sebelum manusia.
Walaupun al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad pada akhir zaman tetapi peristiwa
itu disebut Nuzul Quran. Al Quran diNUZULkan atau diturunkan. Bermakna Allah
menurunkan sesuatu yang sudah ada tercipta..
Ayat kedua: kholakholinsan iaitu menjadikan
insan dari tidak ada kepada ada.
Kata INSAN juga
membawa maksud ‘kasih sayang’. Manusia mempunyai sifat kasih sayang dan memerlukan
kasih sayang. Oleh kerana itu al-Qur’an juga mengajar manusia sifat kasih
sayang. Al-Qur’an itu bukan sahaja kitab tentang hukum halal dan haram tapi
juga mengandungi ajaran bagaimana berurusan dengan manusia (human relations) yang
lain dengan sifat keinsanan (berkasih sayang). Atau yang kita sebut sebagai
berperikemanusiaan,
Ayat seterusnya
“Dia lah yang telah mengajar
manusia berkata-kata.”
Untuk melakukan sifat
insan iaitu berhubungan dan kasih sayang, manusia diajar bayan. ‘Allamahul bayan.
Mengajar ilmu bayan atau menggunakan bahasa. Dengan bahasa manusia menyampaikan
apa yang ada di dalam pemikirannya dan perasaannya. Allah telah
memberikan manusia kebolehan berkata-kata dan memahami konsep yang kompleks.
Kemahiran berbahasa tidak diberikan kepada makhluk lain.
ADAM DIAJAR NAMA-NAMA BENDA.
Allah menjadikan manusia pertama yang diberi nama
Adam. Ternyata sebelum terciptanya Adam telah ada makhlok-makhlok lain seperti malaikat
dan iblis. Allah SWT mengajar kepada Adam nama-nama benda yang berada di alam
semesta.
Dalam Surah al-Baqarah
2:31, Allah berfirman “Dan Ia telah
mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya
kepada malaikat lalu Ia berfirman: “Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini
semuanya jika kamu golongan yang benar”.”
Ayat ini menunjukkan bahawa ketinggian sifat Adam
(atau sifat manusia) ialah kerana mereka berkebolehan dalam menyebut nama-nama
benda yang juga selaras dengan kemampuan
berbahasa
Terdapat ayat lain, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah
menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna
kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikan itu benar-benar terdapat tanda-tanda
bagi orang-orang yang mengetahui. (AR RUM:22).
Manusia dalam bidang apapun termasuk kejuruteraan telah membina
tamadun dengan bahasa. Makhluk lain
tidak mempunyai bahasa, buku dan perpustakaan. Hanya manusia boleh mendokumentasi
dan menyebar ilmu pengetahuan. Oleh itu hargailah kurniaan Tuhan ini.
Kepandaian manusia dalam bidang binaan telah memungkinkan
terdirinya monumen monumen termasyhur seperti Borobudur di Jogjakarta. Monumen
ini terus menjadi sumber pendapatan pelancongan negara. Bolehkah monumen segagah
dan seindah itu disempurnakan tanpa bahasa untuk memberi arahan yang berkesan?
Lihatlah
pada Borobudur ini
Keagungan
karya seni
Kukuh batu batuan
Rapinya susunan
Bermula
dari pemikir
dikumpulkan
para pengukir
Pengangkut
batu batan
Rapi
susunan mengikut tepat arahan
Dan
arahan harus turun
Dengan
bahasa tersusun
Lihatlah
pada Borobudur ini
Apakah
lagi yang akan kau nafi
Tentang
kemampuan bahasa kami
(dari
kumpulan puisi yang sedang dalam proses penerbitan).
Makhluk lain tidak mempunyai bahasa tetapi tidak bererti mereka tidak
berkomunikasi. Haiwan juga menghantar
berita sesama sendiri tetapi bezanya haiwan hanya boleh menyampaikan kenyataan-kenyataan
yang benar sahaja. Bermakna haiwan tidak pandai bercakap bohong seperti
manusia. Misalnya bila terjumpa manisan semut akan memanggil kawan-kawan tetapi
manusia bila terjumpa keuntungan belum tentu berkongsi dengan sesiapa.
Semut
Sedikit manisan tertumpah di lantai
Seekor semut pun sampai
Beberapa detik lagi
Bertambah ramai menghampiri
Lama-kelamaan
Beratus-ratus berderetan
Berduyun berbarisan
Aku melihat dan merasa hairan
Tanpa suara dan tanpa kata
semut memanggil kawan-kawan
Bila tercium makanan
Memang telah kupelajari
Haiwan juga berkomunikasi
Sedang aku leka
Terdengar semut berkata
“janganlah lupa semut cuma haiwan
Sekadar tahu menyampai berita
Yang benar sahaja
Tidak secanggih manusia
Kerana manusia adalah makhluk Tuhan
Yang memiliki kepandaian
Untuk mereka-reka cerita
Dan menyebar dusta”
(Cerita Dalam Cerita, ITBM 2014)
Sesungguhnya Bahasa mempunyai peranan yang penting dalam
kemajuan kemanusian dan keinsanan. Di antara yang membicarakan hal ini ialah Syed Muhammad Naguib Al-Attas dalam bukunya “Islam
dalam Sejarah dan Kebudayaan Melayu” Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia,
1972
Setelah
memperkatakan hubungan manusia dan bahasa, bagaimana pula hubungan manusia dengan sastera?.
Apakah peranan sastera di dalam hidup kita?. Adakah sastera diperlukan.
Perkataan sastera dan kesusasteraan
merujuk kepada segala pengucapan yang indah-indah untuk menyampaikan buah fikiran dan meluahkan
perasaan dengan menggunakan bahasa.
Secara ringkasnya, hasil Sastera
terdiri daripada prosa dan puisi. Penggunaan prosa terdapat di dalam novel, cerpen,
hikayat dan sebagainya. Puisi terdiri
daripada frasa-frasa yang disusun dalam bentuk rangkap. Contoh puisi termasuklah
Syair, Pantun, Gurindam, Seloka, Nazam, Mentera, Teromba, dan puisi moden yang lebih dikenali sebagai Sajak.
Setiap jenis mempunyai struktur dan fungsi masing-masing dan memerlukan wacana
pula untuk menghuraikannya.
Pada lazimnya, puisi merupakan
bahasa yang bersulam kiasan dan perlambangan. Ia disusun mengikut skima rima,
mempunyai unsur bunyi dan bila dibaca terasa ada rentak dan irama.
Baru-baru ini dalam forum di
Universiti seseorang berkata bahawa perkembangan sastera telah terjejas kerana
proses Islamisasi. Untuk mereka yang menganggap bahawa Islam dan sastera itu
dua perkara yang bertentangan silalah baca suatu surah yang pendek dan mudah
iaitu surah Al-Ikhlas.. (Khulhuwallahuahad/ Allahussomad/
Lamyalidwalamyulad/ Walamyakullahkufuwanahad.). Kalau Islam menentang sastera
mengapakah unsur bunyi atau rima diberi keutamaan? Ini adalah satu contoh unsur
puisi di dalam al-Quran.. Di dalam al-Quran akan ditemui penggunaan metafora
dan perlambangan atau apa yang disebut sebagai amthal dan misal perbandingan. Mithalnya
Al-Quran meletakkan nilai yang tinggi kepada ayat baik:.
Kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya
teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit. Pohon itu memberikan buahnya pada setiap
musim dengan izin Rabbnya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk
manusia supaya mereka selalu ingat. Dan perumpamaan kalimat yang buruk seperti
pohon yang buruk, yang telah dicabut dengan akar-akarnya dari permukaan bumi,
tidak dapat tetap (tegak) sedikit pun. Petikan ini adalah dari Surah Ibrahim ayat 24-26)
Saya sering bertemu dengan individu-individu
yang menyatakan tidak menyukai puisi kerana katanya puisi mengandungi metafora yang menyebabkan ianya
sukar difahami. Suatu ketika seorang anak
muda berkata, “I do not like poets, instead of using the highway
they choose the long road”.
Saya
faham tapi buat-buat tak faham. “Mana ada, saya lebih suka guna highway dan tak
suka guna jalan kampung. Mana awak tahu penyair tak menggunakan highway?. Semua
orang nak cepat sekarang”. Barangkali dia bengang dengan saya “Bukan begitu, maksud saya, penyair suka guna metaforalah apa-apalah. Kan
susah nak faham?” “Oh begitu, kenapa tak cakap terus terang, kenapa nak sebut penyair
guna highway? Bukankah awak juga menggunakan metafora untuk lebih mudah
menyampaikan apa yang dimaksudkan?”.
Kisah
ini adalah contoh bagaimana orang yang berkata tidak suka metafora memerlukan
metafora untuk menyampaikan maksudnya. Sesuatu
ayat atau frasa di klasifikasikan sebagai metafora apabila terdapat perkataan yang
membawa makna lain daripada makna biasa yang telah diterima oleh massa atau makna
yang berbeza daripada yang diberikan oleh Kamus. Ini dikenali juga sebagai Bahasa
figuratif atau bahasa kiasan.(Harun Mat Piah,1981:224).
Ya memang benar, puisi sering menggunakan metafora dan perlambangan.
Ia adalah untuk menggambarkan sesuatu yang biasanya abstrak dan sukar ditentukan
dalam ukuran matematik. Misalnya bagaimana mengukur berapa tingginya harapan?
Lalu disebut ”gunung harapan”. Untuk menggambarkan keresahan dicipta metafora
ombak resah dan lain-lain.
Walaupun
dikaitkan dengan puisi, kita menggunakan bahasa figuratif di dalam percakapan
seharian dan di dalam tulisan tulisan yang bukan puisi, misalnya berita dan
rencana di dalam akhbar. Adalah perkara biasa apabila seseorang
berjumpa dengan kawan yang jarang-jarang
ditemui untuk berkata “Kau ni ke mana tenggelam timbul, tenggelam
timbul”. Ini adalah bahasa figuratif kerana tidak mungkin orang yang kita maksudkan
atau kawan itu hidup di dalam air. “Belanja aku makan, tak bolehlah aku tengah
kering ni”.
Media
masa terutama akhbar sentiasa memerlukan metafora untuk menyampaikan maksud
dengan lebih berkesan. Bahkan akhbar dan media masa memainkan peranan di dalam
mencipta dan memperluaskan penggunaan bahasa figuratif tetapi khalayak menyalahkan
penyair. Metafora baru muncul antaranya pengundi
hantu, banjir kilat, syarikat gergasi, perhimpunan raksasa, lompat parti dan
sebagainya.
“Pengundi hantu” adalah metafora kerana hantu tidak bermaksud hantu sebenar. Syarikat
gergasi itu tidak dikendalikan oleh gergasi. Dan dalam lompat parti tiada yang
membuat aksi lompatan secara fizikal. Tajuk berita “Aceh bermandi darah” digunakan
untuk memperlihatkan betapa parahnya kejadian di Aceh, dalam istilah sastera
disebut hiperbola kerana tidak mungkin seluruh Aceh dilumuri atau dimandikan
dengan darah. Bila dikatakan “Negara Islam bercakaran
sesama sendiri” yang merupakan penggunaan personifikasi. Objek yang tidak bernyawa
iaitu negara digambarkan melakukan perbuatan sebagai objek bernyawa iaitu
bercakaran. Frasa lain ialah seperti ‘pertemuan empat mata’ untuk menyatakan perbincangan
biasanya di antara Ketua Negara yang diadakan secara tertutup.
RUMUSAN: :
Bahasa tetap
penting walaupun untuk insan yang mengendali kejuruteraan, misalnya IT. Hal
inilah yang saya sampaikan dalam sajak bertajuk RUMAH MERDEKA ciptaan tahun
1997 yang pertama kali dibaca di perhimpunan sambutan Hari Kemerdekaan.
Petikan:
Anak-anak tercinta
Jangan kau sangka di era modenisasi
Kota siber dan canggih IT
Kita tidak perlu berbudaya dan
berbudi
Akhlak mulia adalah warna
peribadi
Tanpa peribadi kau hanyut
tak berpaut
Tenggelam di lautan tidak
bertepi
Karam di daratan tanpa sempadan
Sesat dan terjerat di
timbunan maklumat
Buta meraba di simpang siur
lebuh raya kota siber
Anak2 tercinta
rimbun tamadun ditunjangi
akhlak mulia
Komunikasi berkesan oleh
tutur yang sopan
terpaut rasa oleh santun bahasa
Pedoman bangsa adalah rukun
Susila.
SHAH ALAM (tentang pembinaan bandar)
Apakah yang kita cari! di
tasik tenang ini
sedikit waktu untuk mengajar anak-anak
mengenal lembut air
hijau rumput dan teduh daun
ramah angin dan sejuk embun
mengajar anak-anak
mengenang tanah kerana budinya
bukan atas nilai dagangannya.
Apakah
yang kita cari di padang permai ini
sedikit waktu untuk
mengasuh anak-anak
agar mereka tidak
membesar
sebagai pembina yang
meluaskan kota
tapi menyempitkan
ruang kehidupan.
Apakah yang kita harapkan
dayi nama ini, Shah Alam
satu persetujuan untuk kembali kepada alam
kerana alam tidak dapat
dikalahkan oleh pembinaan.
Kepentingan
berbahasa dengan baik telah dijelaskan oleh Rahmn Shaari, seorang Penyair anak
jati Perlis.
Bahasa adalah pengatur
Pucuk fikiran yang bertabur
Bahasa adalah pelentur
Ranting perasaan yang bersiur
Mari kita berbahasa sebaiknya
Dengan bahasa
Terlihat fakta padu
Terlihat sinar ilmu
Terlihat cinta biru
Dengan bahasa
Pemimpin memaparkan arah
Di pentas siasah
Dengan bahasa orang beriman
Menikmati ibadah
Khusyuk dan pasrah
Mari kita berbahasa sebaiknya.
dengan bahasa
Budi dipertingkat
Mesra diperlebar
Dengan bahasa kita
menjadi kita bersama
Rahman Shaari.
Seorang pembina kota mesti mempunyai nilai kemanusiaan yang tinggi.
Bolehkah seorang yang tidak tahu menikmati keindahan bunga-bungaan diminta
membuat sebuah taman bunga/. Apakah gunanya membina sebuah taman perumahan dan
sebuah kota yang bangunannya mencakar langit tetapi didiami oleh pencuri dan
perosak harta awam?. Melalui bahasa yang sopan kita akan mendidik anak-anak
mengenal nilai kemanusiaan.
.
No comments:
Post a Comment