ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Friday, October 28, 2022

 

SAYA DAN PANTUN.


Saya berkenalan dengan sastera melalui pantun yang didengar di  radio yang dipancarkan dari stesen Singapura. Pada masa itu belum ada Angkasapuri.. Saya mengenal syair juga kerana suka mendengar rancangan radio seperti Bangsawan di Udara.

 

Boleh dikatakan  semua lagu Melayu asli menggunakan pantun sebagai senikata atau lirik. Saya sangat suka mendengar lagu. Itulah sahaja hiburan yang dapat saya ikuti pada masa itu. Sebagai anak perempuan saya  tidak lasak bermain di luar lalu duduk di rumah sendirian mendengar lagu dan menyalin senikata lagu yang kebanyakannya terdiri  dari pantun.

 

Lagu Melayu asli menggunakan pantun sebagai lirik (dulu lebih disebut senikata). bahkan orang-orang tua seperti nenek saya  menyamakan menyanyi sebagai berpantun

 

Contoh:

 

Seri Mersing lagu Melayu

Dikarang orang zaman dahulu

Hati runsing bertambah pilu

Mengenang nasib untung badanku

 

Sayang Sarawak sungainya sempit

buah berangan lambung lambungan

hendak ku bawa perahuku sempit

tinggal intan tinggal junjungan

 

Pagi pagi pergi ke ladang

Hendak menyemai si benih padi

Betapa tinggi gunung Ledang

Tinggi lagi hajat di hati.

 

 

Keadaan tidak seperti sekarang. Buku dan bahan-bahan bacaan tidak mudah didapati. Dalam situasi yang sama, saya mengenal sajak juga melalui radio . Saya ingat biasanya ketika saya sudah berbaring di tempat tidur, ayah saudara atau abang sepupu buka radio.  Saya dengar sajak Usman Awang ke Makam Bonda selalu dibaca di radio..Pada masa itu tidak disebut deklamasi. Bahkan saya tidak pernah mendengar perkataan deklamasi hingga mungkin pada tahun 70han. Ini menunjukkan peranan suara  peranan suara dan nada amat penting. Seseorang mengenal puisi melalui pengucapan. Dia suka atau  tidak suka bergantung kepada cara bacaan, dan pengucapan yang didengarnya.

 

Hal ini wajar kerana pantun dan puisi2 tradisi kita adalah oral literature atau sastera lisan. Ia disebar melalui suara.  Paling banyak mendengar dari ibu yang mendodoi waktu menidurkan kita. Di kampung saya tiada permainan rakyat seperti dikir barat, di Kelantan dan rodat di pantai timur. Mungkin ada persembahan di luar rumah, mungkin oleh Persatuan belia.tetapi sebagai anak gadis, jarang dapat turut menyaksikan acara-acara di luar.

 

Mengenai pantun sebagai tradisi lisan ini banyak diperkatakan oleh SN Prof Muhammad Haji Salleh.

 

 

Lihat bukunya Ghairah Dunia dalam Empat Baris. . ITBM 2016.

 

 

Selain pantun, ada  syair, gurindam, nazam, seloka teromba. Sebenarnya banyak lagi tetapi yang disebut tadi adalah puisi yang masih dikenali malah dan dikarang pada zaman ini,

 

 

 PANTUN

 

Pantun ialah Warisan bangsa yang dikagumi di seluruh dunia, dan telah mendapat pengiktirafan UNESCO sebagai warisan dunia..

 

Pada masa ini ialah sub genre puisi tradisi yang paling popular di antara puisi warisan berbanding syair, seloka, gurindam , nazam dan sebagainya. Kerana pantun mudah disisipkan sebagai senikata lagu dan dinyanyikan setiap masa.Pantun tersebar luas melalui pelbagai media, selain lirik lagu, majlis perkahwinan , majlis rasmi dan pelbagai acara kemasyarakatan. Pesta pantun anjurkan oleh pelbagAI agensi, sekolah-sekolah dan IPT sehingga peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

 

 

Orang kampung pun berpantun secara spontan. Terutama di Johor mesti pantuh dalam majlis perkahwinan atau majlis hantaran. Tujuan hiburan . Pernah dengar agak menghiburkan.

 

Satu dua tiga empat

Anak ikan sudah lompat

Kain hantaran sudah dilipat

Jangan disangka kuih lepat.

 

 

NILAI ESTETIKA DALAM PANTUN.

 

Agak ramai  yang boleh mengarang pantun tetapi kurang nilai estetika. Apakah yang dianggap asal abab ialah pantun.   

 

Sebagai hasil seni pantun mengandungi pemikiran dan perasaan.

 

Keindahan atau estetika pantun adalah jalinan yang harmonis antara pemikiran dan perasaan. Kata2 dalam pantun memberi kesan bunyi /audio

dan kesan penglihatan/visual. Terengar eru terlhat indah. Apt mebayangkan keindahan

 

kesan visual dari lukisan pemandangan, tak semestinya pemandangan indah dan kesan audio rima, asonansi, aliterasi.

 

Rima Cuma sebahagian dari estetika. Pemikiran mesti tinggi. Estetika makna

 

Ada dua kategori pantun. Pantun2 spontan untuk pertandingan termasuk dondang sayang.T boleh diharap berutu ttnggi kerana perlu cept. Asalkan berima

 

 

 

GAYA BAHASA DALAM PANTUN.

 

Pantun adalah puisi, justeru itu menggunakan bahasa puisi atau  puitis,

 

Cara menyampaikan makna agar berkesan menggunakan metafora, personifikasi , simile dan hiperbola.

 

Contoh metafora

Buah langsat kuning mencelah

Keduduka tidak berbunga pagi

Sudah dapat gading bertuah

Tanduk tidak berguna lagi

 

Gading bertuah adalah metafora kerana yang dimaksudkan ialah bukan mendapat gading gajah, tetapi sesuatu atau seseorang yang lebih baik, dan kerana itu tidak menghargai apa yang kurang baik.

 

Simile:

Berburu ke padang datar

Dapat rusa berbelang kaki

Berguru kepalang ajar

Bagai bunga kembang tak jadi.

 

Hiperbola

Buah jering di atas para

Dibawa budak sambil beerlari

Keringlah laut Selat Melaka

Barulah saya mungkirkan janji.

 

Anafora (ulang di awal baris) untuk penegasan.

Yang kurik kundi

Yang merah saga

Yang baik budi

Yang indah bahasa.

 

Kalau subang sama subang

Kalau sanggul sama sanggul

Kalau hilang sama hilang

 

Kalau timbul sama timbul.

 

 

Gambaran dalam pembayang dan maksud ada budaya

BUDAYA TEMPATAN.

 

 

 

 

 

 PANTUN, CABARAN DAN HALATUJU 

 

Perkembangan teknologi mempengaruhi kehidupan, termasuklah bidang penulisan dan sastera. Sebelum tiba computer malah sebelum manusia menulis, pantun telah berkembang secara lisan.

 

Computer memudahkan proses penulisan dan memendekkan proses pracetak. Sayangnya sekarang ,  kata orang, masyarakat  sudah kurang  membaca buku lagi.

 

Tetapi sastera bukan terhad kepada buku. Pantun turut berkembang dengan perkembangan media baharu..

 

Sastera tidak mati bahkan semakin berkembang kerana media baharu sangat membantu. Misalnya Dewan Bahasa dan Radio Klasik menyiarkan pantun yang segera dibalas oleh netizen. Oleh itu menampakkan minat sedang berkembang.

 

Ada grup watsup dan telegram yang fokus kepada pantun. Di Singapura terdapat kumpulan  PANTUNISM.

 

 

Di Malaysia antara kumpulan yang diwujudkan ialah Telegram  UJANA PANTUN MELAYU

 

Grup Ujana Pantun Melayu ditubuhkan pada April 2017 oleh Tan Cl seorang peminat pantun dan juga guru Subjek Bahasa Melyu. Tujuan utama untuk mengumpulkan pendidik dan peminat yang berhasrat untuk meluahkan perasaan berdasarkan isu semasa. Ahli kumpulan sekarang 560 yang aktif menyumbang.  Peserta dari Malaysia, Singapura, Brunei. Ada juga beberapa orang dari New Zealand dan Australia. Mereka juga mengadakan perbincangan mengenai isu2 bahasa dan sastera.

 

Antara pemantun yang rajin ialah YEO KIM KEE. Beliau menulis:

 

Tanah hanya sekangkang kera

Manakan boleh jadikan ladang

Pantun papa tidak seberapa

Tidak fasih bahasa pun kurang.

 

 

 

 

Ismail Hussain

Gadis seberang teman di maya

Kurang nyata latar semasa

Hati orang orang yang pnya

Manakan dapat kita memaksa.

 

Hati kepingin hendak ke Tawau

Menunggu Isnin hari cutinya

Walaupun angin diperlukan wau

Di tangan pemain hidup matinya

 

 

Selain itu terdapat Shamsuddin Puteh, Ghazali Lateh.

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment