SAYA DAN PANTUN.
Saya berkenalan dengan sastera melalui pantun yang didengar di radio yang dipancarkan dari stesen Singapura. Pada masa itu belum ada Angkasapuri.. Saya mengenal syair juga kerana suka mendengar rancangan radio seperti Bangsawan di Udara.
Boleh dikatakan semua lagu Melayu asli menggunakan pantun sebagai senikata atau lirik. Saya sangat suka mendengar lagu. Itulah sahaja hiburan yang dapat saya ikuti pada masa itu. Sebagai anak perempuan saya tidak lasak bermain di luar lalu duduk di rumah sendirian mendengar lagu dan menyalin senikata lagu yang kebanyakannya terdiri dari pantun.
Lagu Melayu asli menggunakan pantun sebagai lirik (dulu lebih disebut senikata). bahkan orang-orang tua seperti nenek saya menyamakan menyanyi sebagai berpantun
Contoh:
Seri Mersing lagu Melayu
Dikarang orang zaman dahulu
Hati runsing bertambah pilu
Mengenang nasib untung badanku
Sayang Sarawak sungainya sempit
buah berangan lambung lambungan
hendak ku bawa perahuku sempit
tinggal intan tinggal junjungan
Pagi pagi pergi ke ladang
Hendak menyemai si benih padi
Betapa tinggi gunung Ledang
Tinggi lagi hajat di hati.
Keadaan tidak seperti sekarang. Buku dan bahan-bahan bacaan tidak mudah didapati. Dalam situasi yang sama, saya mengenal sajak juga melalui radio . Saya ingat biasanya ketika saya sudah berbaring di tempat tidur, ayah saudara atau abang sepupu buka radio. Saya dengar sajak Usman Awang ke Makam Bonda selalu dibaca di radio..Pada masa itu tidak disebut deklamasi. Bahkan saya tidak pernah mendengar perkataan deklamasi hingga mungkin pada tahun 70han. Ini menunjukkan peranan suara peranan suara dan nada amat penting. Seseorang mengenal puisi melalui pengucapan. Dia suka atau tidak suka bergantung kepada cara bacaan, dan pengucapan yang didengarnya.
Hal ini wajar kerana pantun dan puisi2 tradisi kita adalah oral literature atau sastera lisan. Ia disebar melalui suara. Paling banyak mendengar dari ibu yang mendodoi waktu menidurkan kita. Di kampung saya tiada permainan rakyat seperti dikir barat, di Kelantan dan rodat di pantai timur. Mungkin ada persembahan di luar rumah, mungkin oleh Persatuan belia.tetapi sebagai anak gadis, jarang dapat turut menyaksikan acara-acara di luar.
Mengenai pantun sebagai tradisi lisan ini banyak diperkatakan oleh SN Prof Muhammad Haji Salleh.
Lihat bukunya Ghairah Dunia dalam Empat Baris. . ITBM 2016.
Selain pantun, ada syair, gurindam, nazam, seloka teromba. Sebenarnya banyak lagi tetapi yang disebut tadi adalah puisi yang masih dikenali malah dan dikarang pada zaman ini,
PANTUN
Pantun ialah Warisan bangsa yang dikagumi di seluruh dunia, dan telah mendapat pengiktirafan UNESCO sebagai warisan dunia..
Pada masa ini ialah sub genre puisi tradisi yang paling popular di antara puisi warisan berbanding syair, seloka, gurindam , nazam dan sebagainya. Kerana pantun mudah disisipkan sebagai senikata lagu dan dinyanyikan setiap masa.Pantun tersebar luas melalui pelbagai media, selain lirik lagu, majlis perkahwinan , majlis rasmi dan pelbagai acara kemasyarakatan. Pesta pantun anjurkan oleh pelbagAI agensi, sekolah-sekolah dan IPT sehingga peringkat kebangsaan dan antarabangsa.
Orang kampung pun berpantun secara spontan. Terutama di Johor mesti pantuh dalam majlis perkahwinan atau majlis hantaran. Tujuan hiburan . Pernah dengar agak menghiburkan.
Satu dua tiga empat
Anak ikan sudah lompat
Kain hantaran sudah dilipat
Jangan disangka kuih lepat.
NILAI ESTETIKA DALAM PANTUN.
Agak ramai yang boleh mengarang pantun tetapi kurang nilai estetika. Apakah yang dianggap asal abab ialah pantun.
Sebagai hasil seni pantun mengandungi pemikiran dan perasaan.
Keindahan atau estetika pantun adalah jalinan yang harmonis antara pemikiran dan perasaan. Kata2 dalam pantun memberi kesan bunyi /audio
dan kesan penglihatan/visual. Terengar eru terlhat indah. Apt mebayangkan keindahan
kesan visual dari lukisan pemandangan, tak semestinya pemandangan indah dan kesan audio rima, asonansi, aliterasi.
Rima Cuma sebahagian dari estetika. Pemikiran mesti tinggi. Estetika makna
Ada dua kategori pantun. Pantun2 spontan untuk pertandingan termasuk dondang sayang.T boleh diharap berutu ttnggi kerana perlu cept. Asalkan berima
GAYA BAHASA DALAM PANTUN.
Pantun adalah puisi, justeru itu menggunakan bahasa puisi atau puitis,
Cara menyampaikan makna agar berkesan menggunakan metafora, personifikasi , simile dan hiperbola.
Contoh metafora
Buah langsat kuning mencelah
Keduduka tidak berbunga pagi
Sudah dapat gading bertuah
Tanduk tidak berguna lagi
Gading bertuah adalah metafora kerana yang dimaksudkan ialah bukan mendapat gading gajah, tetapi sesuatu atau seseorang yang lebih baik, dan kerana itu tidak menghargai apa yang kurang baik.
Simile:
Berburu ke padang datar
Dapat rusa berbelang kaki
Berguru kepalang ajar
Bagai bunga kembang tak jadi.
Hiperbola
Buah jering di atas para
Dibawa budak sambil beerlari
Keringlah laut Selat Melaka
Barulah saya mungkirkan janji.
Anafora (ulang di awal baris) untuk penegasan.
Yang kurik kundi
Yang merah saga
Yang baik budi
Yang indah bahasa.
Kalau subang sama subang
Kalau sanggul sama sanggul
Kalau hilang sama hilang
Kalau timbul sama timbul.
Gambaran dalam pembayang dan maksud ada budaya
BUDAYA TEMPATAN.
PANTUN, CABARAN DAN HALATUJU
Perkembangan teknologi mempengaruhi kehidupan, termasuklah bidang penulisan dan sastera. Sebelum tiba computer malah sebelum manusia menulis, pantun telah berkembang secara lisan.
Computer memudahkan proses penulisan dan memendekkan proses pracetak. Sayangnya sekarang , kata orang, masyarakat sudah kurang membaca buku lagi.
Tetapi sastera bukan terhad kepada buku. Pantun turut berkembang dengan perkembangan media baharu..
Sastera tidak mati bahkan semakin berkembang kerana media baharu sangat membantu. Misalnya Dewan Bahasa dan Radio Klasik menyiarkan pantun yang segera dibalas oleh netizen. Oleh itu menampakkan minat sedang berkembang.
Ada grup watsup dan telegram yang fokus kepada pantun. Di Singapura terdapat kumpulan PANTUNISM.
Di Malaysia antara kumpulan yang diwujudkan ialah Telegram UJANA PANTUN MELAYU
Grup Ujana Pantun Melayu ditubuhkan pada April 2017 oleh Tan Cl seorang peminat pantun dan juga guru Subjek Bahasa Melyu. Tujuan utama untuk mengumpulkan pendidik dan peminat yang berhasrat untuk meluahkan perasaan berdasarkan isu semasa. Ahli kumpulan sekarang 560 yang aktif menyumbang. Peserta dari Malaysia, Singapura, Brunei. Ada juga beberapa orang dari New Zealand dan Australia. Mereka juga mengadakan perbincangan mengenai isu2 bahasa dan sastera.
Antara pemantun yang rajin ialah YEO KIM KEE. Beliau menulis:
Tanah hanya sekangkang kera
Manakan boleh jadikan ladang
Pantun papa tidak seberapa
Tidak fasih bahasa pun kurang.
Ismail Hussain
Gadis seberang teman di maya
Kurang nyata latar semasa
Hati orang orang yang pnya
Manakan dapat kita memaksa.
Hati kepingin hendak ke Tawau
Menunggu Isnin hari cutinya
Walaupun angin diperlukan wau
Di tangan pemain hidup matinya
Selain itu terdapat Shamsuddin Puteh, Ghazali Lateh.
No comments:
Post a Comment