Banyak
puisi telah ditulis dan banyak lagu
telah dicipta hasil dari perjalanan seseorang dari satu tempat ke suatu tempat.
Puisi puisi tersebut bertemakan hidup
dan perjalanan. Puisi tentang perjalanan
dipenuhi imej lebuh raya, kenderaan
dan pemandangan yang dilihat di luar kenderaan. Penyair berfikir tentang perjalanan hidup
manusia lalu mencambahkan idea atau ilham untuk mencipta karya. Perjalanan
adalah pergerakan fizikal yang mempengaruhi pergerakan mental dan kerohanian.
Sebilangan besar sajak saya
memperlihatkan hubungan secara
langsung dengan perjalanan, seperti
“Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang”,
“Hidup Dari Jendela keretapi”, “Senja di Pelabuhan”, “Di Perhentian Bas”,
“Di sini Tiada Perhentian”, “Keberangkatan”, “Madah Pelaut”, “Semoga Selamat
Pulang”, “Menunggu Pesawat”, “Batu Tiga Shah Alam”, “Bas Mini Wilayah”, ”Jalan
Kelang Lama”, “Bas Stand Klang” dan beberapa lagi.
Saya menulis “Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang” yang pertama
kali disiarkan di Utusan Zaman,
Disember 1970, kemudian dimuatkan dalam kumpulan Sesayup
Jalan. Sajak tersebut telah dilagukan oleh Kumpulan Harmoni dan sering
berkumandang di radio pada awal tahun lapan puluhan:
Sepanjang jalan ke Pulau Pinang
laut mengimbau sayu
ombak-ombak ini hatiku
berhasrat tiada tepi
pecah di pantai berbuih cuma.
Sepanjang jalan ke Pulau Pinang
Hujan memberi lagu
angin menampar ke setiap ruang rasa
berhiba-hiba awan pilu.
Aku
antara insan beribu
air
mataku antara laut lepas
laguku
hilang dalam angin menderu.
Sepanjang jalan ke Pulau Pinang
hatiku terjun ke air
mencari tempat bagiku
aku seorang pelarian.
(Sesayup Jalan, hlm. 28).
Penciptaan
“Sepanjang Jalan Ke Pulau Pinang” berlaku ketika di dalam feri menyeberangi
laut. Pada masa itu jambatan Pulau Pinang belum dibina. Dari feri itu kelihatan
kapal-kapal besar sedang berlabuh dan bot-bot kecil melintas Unsur-unsur alam
menerbitkan perasaan yang telah diungkap dalam sajak ini. Sebagai karya awal, sajak ini lebih didominasi oleh perasaan
kesayuan dalam mengenang beberapa hal yang menggelorakan kehidupan ketika itu.
Ombak-ombak melambangkan keresahan. Langit kelabu dan hujan membawa rasa
murung.
Perjalanan itu adalah perjalanan
diri meninggalkan rumah atau zon selasa ke suatu tempat yang belum dikenali.
Berjalan seorang diri menjadi pertanda terlantarnya diri ke alam kedewasaan.
Saya mula menyedari bahawa setiap individu itu akan akhirnya keseorangan dalam
menempuh kehidupan. Ini lebih terasa dalam dunia yang semakin sibuk dan manusia
membawa hal masing-masing. Jika saya menangis pun air mata saya hanya akan
menjadi setitis air di laut yang luas dan lepas itu.
Memandang laut yang berombak saya
semakin terkenang pada kehidupan zaman remaja yang tidak sunyi daripada
geloranya. Perasaan mudah tergores dan, semangat mudah lemah. Saya berfikir
bahawa menusia perlu “lari” daripada cengkaman perasaan. Bahkan, survival manusia terletak pada
kecekapannya mengurus perasaan atau melarikan diri daripada cengkaman perasaan.
jika boleh, larikan diri daripada ditawan oleh perasaan itu. Maka saya sifatkan
diri sebagai seorang pelarian dan
mengatakan, “Sepanjang Jalan ke Pulau Pinang/ hatiku terjun ke air/ mencari
tempat bagiku/ aku seorang pelarian”.
Perjalanan
dan menunggu kenderaan juga memberi makna tertentu tentang perjalanan hidup.
Suatu petang ketika menungu bas saya diganggu persoalan-persoalan tentang
perjalanan dan destinasi. Maka saya menulis “Di Perhentian Bas”. Sajak ini
membawa anggapan bahawa setiap manusia bagaikan sedang berada di sebuah perhentian
bas, seseorang yang tidak dapat menentukan destinasi, tidak dapat bergerak.
Di perhentian bas ini
asap-asap
mobil laju
hinggap
ke mataku
Di
perhentian bas ini
bebayang
yang panjang
telah
terbaring
di
atas debu
Dan
aku terus menanti
mobil-mobil
berlalu
tiada
satu yang kuberhentikan
kerana
aku belum pasti
ke
mana akan pergi.
(“Di Sini
Tiada Perhentian”, hlm. 7)
Perhentian
bas mengingatkan kepada perjalanan hidup.. Semua kita ialah penunggu atau
penumpang bas kerana kita tidak dibenarkan tinggal di satu tempat buat
selama-lamanya. Ketika menulis sajak itu saya dipengaruhi oleh drama Samuel
Beckett, Waiting for Godot . Saya
turut menulis beberapa buah sajak yang bertemakan penantian seperti “Di Sini
Tiada Perhentian” dan “Menunggu Pesawat”. Saya selalu bertanya tentang
kehidupan. Adakah setiap orang menentukan destinasinya sendiri?. Yang pastinya,
manusia dituntut untuk membuat keputusan
segera. Seseorang yang tidak membuat keputusan samalah seperti seorang yang
menunggu di perhentian bas tetapi, tidak pasti ke mana arah yang hendak
ditujunya. Individu seperti ini akan ketinggalan. Hidupnya akan diganggu ketakutan.
Saya menggunakan imej asap dan debu yang hinggap ke mata, sebagai lambang
kepada gangguan gangguan.
Terdapat ayat “bebayang yang panjang/ telah
terbaring/ di atas debu”. Di sini saya menggambarkan hari petang. Saya suka mengaitkan waktu
petang dengan bayang yang panjang. Pada waktu petang kita melihat bayang
sendiri terbaring di atas debu, Ini membawa rasa yang menakutkan. Hari sudah hampir
malam. Malam membawa kegelapan. Saya
gunakan imej malam sebagai simbol satu keadaan kegelapan, tidak pasti, dan membimbangkan.
No comments:
Post a Comment