ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Sunday, May 17, 2020

SASTERA DAN PATRIOTISMA

Rencana ini merupakan ucapan yang telah disampaikan di Sekolah Menengah Raja Mahadi, Klang sebagai acara sambutan Hari Kebangsaan 2018. Acara meriah ini berlangsung di Dewan Sekolah pada 30 Ogos 2018.




Pada waktu dan ketika ini rakyat Malaysia sedang sibuk menyambut Hari Kemerdekaan, Kita mendengar lagu yang bertemakan dan memuji tanahair. Tapi apakah erti perkataan kemerdekaan itu.
Mengapa kita menyambut merdeka dan apa erti merdeka.  Mereka kata semakin lama merdeka itu hilang ertinya. Generasi muda semakin lama semakin tidak tahu apa erti merdeka.
Sebenarnya merdeka bukanlah satu hari untuk bersuka ria, Bercuti semata-mata,
Merdeka bukanlah hari untuk merayakan sesuatu. Lebih2 lagi bukanlah hari untuk bersuka ria. Walaupun orang kita mungkin sangat mementingkan aspek festival, Kita berarak di depan stadium merdeka,
 Ingatlah wahai generasi muda akan makna sebenarnya. Inilah harinya kita Berjaya menolak
Pemerintahan orang asing. Dan mula memerintah sendiri.  Hari untuk mengenang perjuangan yang Panjang. Hari untuk mengingati bahawa suatu masa dahulu kita pernah dijajah oleh bangsa lain. Kita mesti insaf. Satu masa dahulu bangsa Eropah dpernah menjajah kita. Mereka menawan Melaka pada tahun 1411.
Mula2 Portugis, kemudian Belanda, Inggeris, Datang pula Jepun. Di negeri2 sebelah utara, diserang oleh Siam.
Semua bangsa penjajah berlaku kejam terhadap rakyat tempatan.  Portugis merantai dan memaksa orang Melayu meruntuhkan masjid untuk diambil batu batanya untu membina Kota Melaka atau kubu melindungi mereka dari serangan musuh.
Jepun: kekejaman Jepun banyak diceritakan. Di sebelah utara bangsa Siam melakukan segala yang tidak berperikemanusiaan terhadap rakyat Kedah  seperti yang kita dapat baca dalam buku2 sejarah dan buku2 sastera.
Tentu kita tidak mahu hidup di bawah pemerintahan orang lain. Bukan sahaja menyiksa dari segi fizikal tetapi adalah memalukan, tidak bermaruah, pengecut kalau kita membiarkan diri dipaksa oleh orang lain. Kita mahu bebas dan merdeka.
Lalu orang2 tua kita yang berani BANGUN MENENTANG PENJAJAHAN.  Pahlawan2 kita yang berani bergadai nyawa untuk mengembalikan kedaulatan negara. Dalam sejarah kita belajar tentang tokoh2 yang berkorban nyawa. Kemerdekaan adalah hari untuk mengenang semua itu. Kemerdekaan adalah kisah yang amat Panjang.
Janganlah kita lupa. Dan yang lebih penting JANGAN DIPERSIASIAKAN PENGORBANAN  orang2 tua kita.Mereka telah bermati=matian. Maka wajiblah kita hargai kemerdekaan ini. Berdosalah kita kalau kita mempersia-siakan.  Mereka telah berkorban agar generasi muda dapat bergerak bebas dan membangun sebagai bangsa yang merdeka.
Tapi sayangnya ada yang telah melupai semua itu. Bahkan setelah tiada lagi bangsa asing yang menyiksa kita, kita pula yang menyiksa diri sendiri. Bagaimana? Dengan mengambil dadah lalu jasmani dan rohani terkulai layu seperti sampah yang tidak berguna. Amat menyedihkan ada pula yang sengaja terlibat dalam lumba haram yang bukan sahaja merbahaya bahkan meragut nyawa atau cacat anggota selama-lamanya. 
Kota Kuala Kedah masih berdiri
tapi aku tidak akan berlama di sini
sebelum aku pergi kutinggalkan pesan ini:
setelah tiada lagi musuh asing
yang menyeksa anak negeri
janganlah segala anak Melayu
menzalimi diri sendiri.
Cucuku
Bacalah catatan di kota Kuala Kedah
Sebelum kau dimakan sumpah
(Dewan Sastera Disember 2011)
ADAKAH MASIH RELEVAN? Semangat patriotism atau tema cintakan negara dan bangsa ini  relevan sampai bila-bila.  Patriotisme tidak hanya terhad kpd perjuangan menuntut kemerdekaan atau untuk melawan penjajah. Patriotisme dalam pengertiannya yang sebenar ialah sikap mengasihi negara , rasa bangga terhadap negara,  bersemangat untuk melakukan sesuatu yang baik untuk negara dan warganya. Hal ini termasuklah melakukan perkara2 yang baik untuk diri sendiri. Bekrja dan berusaha untuk memajukan diri sendiri. Misalnya anak2 muda yang cintakan negara dan cintakan diri sendiri tidak akan terlibat dengan dadah, tidak akan terlibat dengan lumba haram sehingga mengakibatkan kemalangan yang membunuh diri sendiri atau cacat sepanjang hayat.

PENJAJAHAN tidak bererti penaklokan bangsa asing ke atas bangsa kita .  Tapi penaklokan boleh berlaku dengan pelbagai cara seperti melemahkan jiwa, penjajahan minda dan budaya. Oleh itu kita perlu menyebar semangat patriotisma. Dengan semangat patriotism kita membangun kesedaran untuk mengasihi bangsa dan negara.  Dengan kata yang mudah  orang yang mengasihi bangsa dan negaranya tidak akan melakukan perkara-perkara yang tercela mencederakan saudara seagama sebangsa. Hal ini lebih penting lagi dalam masyarakat berbilang kaum.

Selain itu, semangat patriotisme juga dapat menjadi pemangkin kepada kemajuan negara. Dengan wujudnya semangat patriotisme, rakyat akan bekerja kuat agar dapat menyumbang ke arah pembangunan negara. Semangat patriotisme akan menjadikan keadaan negara aman damai dan ini akan mendorong leblh ramal pelabur asing membuka perniagaan di Malaysia. Sesungguhnya, kedatangan pelabur asing ini akan membuka peluang pekerjaan, menaikkan lagi taraf hidup rakyat dan seterusnya negara kita akan terus maju.

2) Setiap orang boleh menjalankan peranan yang berlainan mengikut kebolehan masing2. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan untuk menyemarakkan semangat kebangsaan. Sudah tentu peranan.  ini berbeza mengikut kebolehan dan kemampuan masing-masing. . Dalam bidang sastera, salah satu kegiatan yang dijalankan ialah mengadakan Sayembara Deklamasi Puisi Hari Kebangsaan.  Acara ini diisi dengan pertandingan membaca sajak yang dijalankan dari peringkat daerah, peringkat negeri dan seterusnya peringkat kebangsaan. Pertandingan itu mendapat sambutan yang sangat menggalakkan terutama dari kalngan anak muda. Apa yang menarik ialah peserta2 diwajibkan mmbaca sajak-sajak yang bertemakan patriotism. Ini bererti bait-bait sajak yang menyuarakan kemerdekaan akan bergema dan didihayati di seluruh pelusuk negara. Sudah tentu hal in I memberi impak dan menanam semangat cintakan negara. Paling menggembirakan kita ialah bila acara itu disertai oleh pelbagai kaum tidak terhad kepada peserta Melayu semata-mata. Maka muncullah nama2 deklamator yang terkenal seperti Yeo Hock Lim, Buck Lee T.P.  Serigaring Lim yang tidak kurang handal dari peserta2 Melayu. Ada beberapa nama . Mereka menyertai sejak tahun 80han.
4) Langkah yang boleh diambil ialah membanyakkan karya2 yang menyemai semangat cinta kepada negara, bangsa dan agama termasuk diri sendiri. Hal ini lebih berkesan jika ditanam sejak usia muda iaitu di sekolah2 atau pra sekolah. Ia boleh disemarakkan melalui lagu-lagu dengan senikata yang menyalurkan semangat kebangsaan.
5. Kita mempunyai ramai penulis2 yang sedar akan kepentingan bangsa dan bahasa. Misalnya jika timbul sesuatu isu yang mengelirukan masyarakat, mereka akan bertindak bersama untuk menyatakan perasaan mereka misalnya dalam antologi bersama seperti Cakar Nanar yang menyuarakan kepentingan bahasa yang diterbitkan oleh NUMERA dan juga  PENA.
6. Adakah rakyat mempunyai semangat patriotism yang kukuh? Semangat di kalangan rakyat perlu diperteguhkan lagi. Seperti yang dikatakan di atas cara terbaik ialah memulakannya dari kecil. Adakan pertandingan membaca sajak patriotic di kalangan kanak-kanak. Begitu juga menulis sajak di kalngan kanak-kanak. Sastera sangat penting dalam membentuk jiwa manusia.  Kata2 yang berima mempunyai impak kepada pendengar. Jika tidak penting tentu Allah SWT tidak menurunkan ayat2 Al-Quran yang mengandungi ayat2 yang berima dan mengandungi metafora atau perlembangan yang indah.
Karyawan telah mengambil beberapa langkah yang dapat dilakukannya. Katakan sayembara deklamasi puisi hari kebangsaan. Senikata lagu yang mengandungi seruan untuk mengasihi negara.

Sastera Melayu moden yang berkembang  sejak perkembangan awalnya dilihat didokong oleh penulis2 yang juga pejuang kemerdekaan. Mereka adalah orang2 yang sedar akan kedudukan sebagai bangsa yang dijajah. Kesedaran inilah yang menyebabkan mereka menulis. Pada keseluruhannya penulis2 dahulu ada sesuatu yang hendak diperjuangkan. Tujuan mereka menulis adalah untuk menyedarkan rakyat Untuk bangun dari dijajah. Mereka mengambil tugas mereka dengan bersungguh-sungguh. Tapi sebelum itupun sastera adalah alat pembentukan jiwa bangsa. Sastera ada hubungan rapat dalam menyemarakkan jiwa merdeka. Sastera membentuk peribadi insan dan membentuk pemikiran. Kita bermula dengan pantun2 yang didengar sejak kecil.
Jika kita lihat pada tahun 1940-an dan 1950-an, negara kita sedang memperjuangkan kemerdekaan dan golongan penulis ketika itu dilihat begitu komited pada perjuangan untuk mencapai kemerdekaan. Harun Aminurrashid, menulis novel Panglima Awang, untuk merakam kisah orang Melayu bernama Panglima Awang yang mengikut Ferdinand Macgellan belayar mengelilingi dunia. Selain novel2 yang memaparkan keperwiraan orang Melayu terdapat majalah2, seperti majalah Qalam dan Mastika termasuk majalah  Fesyen, yang memuatkan  artikel yang menyeru ke arah kemerdekaan.

No comments:

Post a Comment