Penggunaan unsur alam
sebagai latarbelakang atau sebagai perlambangan dapat membangkitkan suasana yang sesuai dengan peristiwa yang digambarkan serta makna. dan pemikiran dalam lirik lagu.
Penggunaan perlambangan dapat dilihat
dalam beberapa buah lirik lagu.
MENARUH
HARAPAN. (Lirik Habsah Hassan)
Sepanjang
perjalanan ini
Lembah dan
lurah kulewati
Ketenangan
yang kucari
Belum
kutemui
Menghimpun
doa bertahun
Mencari
pepohon yang rimbun
Bertemu
dahan yang rapuh
Tempat
kuberteduh
Dulu
aku sendiri
Kini
aku sendiri
Hadapi
hidup ini
Susah
senang diriku
Tiada
tempat kumengadu
Seperti
burung kepatahan sayap
Di
hati kecil ku menaruh harapan
Selagi
hidup belum sudah
Aku
akan terus melangkah
Kuyakin
rahmat buatku
Di
hadapan menunggu.
Lirik “Menaruh Harapan” menggambarkan perjalanan
seseorang yang bersendirian mencari ketenangan dan kebahagiaan yang dikatakan
belum ditemui. Perjalanan ditempuh dengan tabah tanpa rasa putus asa. Lirik ini menggunakan perlambangan dari unsur
tumbuh tumbuhan. Mencari kasih sayang diumpamakan sebagai mencari pepohon rimbun. Kegagalan untuk
menermui apa yang dicari disifatkan sebagai bertemu “dahan yang rapuh”.
Seterusnya terdapat simile
“seperti burung kepatahan sayap”. Simile
burung adalah tepat bagi menggambarkan suatu keadaan tidak berdaya dan tidak
bebas untuk melakukan sesuatu yang diumpamakan seperti burung yang tidak lagi
dapat terbang kerana kehilangan sayap.
Nilai estetika lirik ini juga terdapat
pada pemikiran yang diajukan bahawa seseorang mesti terus melangkah tanpa rasa
putus asa. “Aku akan terus melangkah” menyatakan peribadi yang tabah berikhtiar
dengan penuh harapan kerana yakin bahawa Allah tidak akan mensia-siakan ikhtiar
dan doa hambaNya. Ketabahan dan keyakinan ini adalah selaras dengan ajaran
Islam bahawa setiap makhluk wajib berikhtiar dan tidak berputus asa dari rahmat Allah, menepati maksud
ayat ‘janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah”(Surah Yusuf ayat 12..
DEDAUN MASA
(Lirik oleh M.Nasir)
Dedaun masa
Berguguran satu satu
Lambang hidup insan
Meniti rangkaian
perjuangan
pahit getir kehampaan
Tapi itu hanyalah ujian
Esok kan datang kedamaian
Dan sinar mentari
menyerlah hidupmu
Tabahkan hati mu
Oh insan
Dedaun masa
Berguguran satu satu
Lambang hidup insan
Meniti rangkaian
perjuangan
untuk hidup bahagia.
(Lirik oleh M.Nasir)
Dedaun masa
Berguguran satu satu
Lambang hidup insan
Meniti rangkaian
perjuangan
pahit getir kehampaan
Tapi itu hanyalah ujian
Esok kan datang kedamaian
Dan sinar mentari
menyerlah hidupmu
Tabahkan hati mu
Oh insan
Dedaun masa
Berguguran satu satu
Lambang hidup insan
Meniti rangkaian
perjuangan
untuk hidup bahagia.
Sebuah lagi lagu yang
menggunakan perlambangan dari unsur tumbuhan ialah “Dedaun Masa”. (lirik oleh
M.Nasir). Tajuk lagu adalah metafora Dedaun Masa. Penulis lirik menggunakan
daun bagi menggambarkan masa atau hari hari yang dihadapi oleh setiap manusia.
Daun menghadap tiupan angin dan akan gugur ke bumi. Tiupan
angin adalah cabaran yang dihadapi manusia yang dirumuskan sebagai “meniti
rangkaian perjuangan”. Daun daun akan gugur begitu juga umur manusia akan
semakin berkurangan. Dari segi pemikiran, lirik ini
mengutarakan bahawa kehidupan itu adalah perjuangan dan menyarankan
tiap insan harus gigih menghadapinya. Saranan
yang sama dibawa oleh lirik Menaruh Harapan.
Sebuah
lagi lirik yang padat dengan gambaran alam ialah Aku Hanya Pendatang (lirik Habsah Hassan ) yang mengisahkan
cinta yang hilang. Dalam lagu ini juga
perlambangan yang dominan ialah unsur tumbuhan. Aku kembali mencari suatu tempat yang dahulunya ditumbuhi pohon-pohon rimbun. Sesampai di situ didapatinya tiada lagi pohon yang menghijau. Semuanya kekeringan. Tiada ada sesiapa yang menyambutnya dengan senyuman. Keadaan alam adalah sangat berbeza.
Aku bagai seorang pendatang
Ke sempadan yang mengasingkan
Sedang dulu di sini aku bermesra denganmu
Kedatangan tiada sambutan
Dan senyuman tiada balasan
Langkah kaki sampai di sini terhenti
( korus )
Ku mencari
Kembali pohon hijau nan rendang
Di situlah kita berteduh
Dan sungainya
Bertali arus air mengalir
Bagai takkan berakhir
Dijadikan perlambangan
Tanda setianya percintaan
Dua insan
Perjalanan di tanah gersang
Tanpa sungai dan pohon rendang
Kau dan aku demikian diibaratkan
Ke sempadan yang mengasingkan
Sedang dulu di sini aku bermesra denganmu
Kedatangan tiada sambutan
Dan senyuman tiada balasan
Langkah kaki sampai di sini terhenti
( korus )
Ku mencari
Kembali pohon hijau nan rendang
Di situlah kita berteduh
Dan sungainya
Bertali arus air mengalir
Bagai takkan berakhir
Dijadikan perlambangan
Tanda setianya percintaan
Dua insan
Perjalanan di tanah gersang
Tanpa sungai dan pohon rendang
Kau dan aku demikian diibaratkan
Unsur alam digunakan
bagi membuat perbandingan antara masa bercinta dan masa berputus cinta. Waktu
bercinta adalah daerah yang dipenuhi pohon pohon hijau yang rendang dengan
sungai mengalir menandakan kesuburan. Akhirnya apabila perasaan cinta telah
berubah daerah yang sama menjadi “tanah gersang tanpa sungai dan pohon
rendang”.
Selain
tumbuh tumbuhan, penulis lirik juga menggunakan perlambangan dari unsur waktu,
peredaran hari (pagi, petang, malam, siang) , cuaca (panas, hujan, mendung) peredaran
musim (panas sejuk gugur dan musim bunga). Penggunaan ini dapat dilihat jelas
dalam lirik Isabela nyanyian kumpulan Search. Penulis lirik dikenali sebagai
Bob.
ISABELA
(lirik oleh Bob)
Siang
jadi hilang
Ditelan kegelapan malam
Alam yang terpisah
Melenyapkan sebuah kisah…
Ditelan kegelapan malam
Alam yang terpisah
Melenyapkan sebuah kisah…
Terbayang
lambaiannya
Salju terbakar kehangatan
Dunia di penuhi
Warna berseri bunga cinta
Kita yang terlena
Hingga musim berubah
Mentari menyepi
Salju terbakar kehangatan
Dunia di penuhi
Warna berseri bunga cinta
Kita yang terlena
Hingga musim berubah
Mentari menyepi
Bernyalalah
api cinta
Dia
Isabella
Lambang cinta yang lara
Terpisah kerana
Adat yang berbeda
Cinta gugur bersama
Daun daun kekeringan…
Lambang cinta yang lara
Terpisah kerana
Adat yang berbeda
Cinta gugur bersama
Daun daun kekeringan…
Haluan
hidupku
Terpisah dengan Isabella
Tapi aku terpaksa
Demi cintaku Isabella
Moga dibukakan
Pintu hatimu untukku
Akan terbentang jalan
Andainya kau setia
Oh! Isabella….
Terpisah dengan Isabella
Tapi aku terpaksa
Demi cintaku Isabella
Moga dibukakan
Pintu hatimu untukku
Akan terbentang jalan
Andainya kau setia
Oh! Isabella….
Perlambangan
yang dominan dalam lirik ini ialan unsur peredaran hari dan perubahan musim
yang memberi kesan visual dan deria rasa seperti sejuk dan panas. Isabella adalah lirik naratif iaitu lirik
yang mengandungi cerita. Cerita yang dikisahkan ialah pertemuan dan percintaan
dua insan dari dunia yang dikatakan
mempunyai “adat yang berbeda”. Pertemuan yang indah digambarkan sebagai “dunia
berseri bunga cinta” Kehangatan perasaan dimunculkan melalui gambaran yang
menimbulkan deria rasa iaitu “salju terbakar kehangatan” yang juga merupakan
satu hiperbola. Perbedaan adat itu telah memisahkan mereka. Kesedihan dan rasa
kehilangan itu diumpamakan “Siang jadi hilang/ Ditelan kegelapan malam” .
Tenggelam dalam keasyikan bercinta adalah seperti “terlena hingga musim berubah”. Perasaan cinta mengatasi segalanya sehingga
mengatasi sinar matahari itu sendiri. “mentari menyepi bernyalalah api cinta”. Apabila
cinta menjadi lara kerana perpisahan yang diakibatkan oleh “adat yang berbeda”
keadaan ini digambarkan sebagai cinta “gugur bersama daun daun kekeringan”.
Lirik
lagu Isabela ini dipilih untuk dianalisis bukan sahaja kerana unsur alam yang
digunakan tetapi dikemukakan sebagai contoh sebuah lirik lagu yang mengalami
gangguan dari segi plot dan penceritaan. Perjalanan cerita agak mengelirukan.
Kisah dimulakan dengan pertemuan dengan seseorang yang bernama Isabella,
pertemuan membungakan cinta dan mereka terpaksa berpisah kerana adat yang
berbeza. Tetapi setelah dikatakan terjadi perpisahan terdapat pula baris-baris
yang mengandungi harapan ”moga dibukakan pintu hatimu untukku” dan ”akan
terbentang jalan kiranya kau setia”. Penceritaan terganggu. Selepas
menggambarkan perpisahan, lirik menyatakan harapan semoga ”dibukakan pintu hati
untukku” dan , seolah-olah cinta itu belum terjadi.
Lagu Senandung Anak Laut adalah contoh yang
baik perbezaan antara penulisan kreatif dan penulisan deskriptif. Dalam bentuk
tulisan deskriptif ia akan berupa sebuah berita mengenai ribut yang berlaku di
Laut China Selatan dan seorang nelayan telah hilang. Tetapi dalam bentuk penulisan
kreatif, iaitu lirik lagu, peristiwa itu diekspressi dengan memasukkan gambaran
suasana alam. Suasana yang alam yang digunakan ini menceritakan keadaan hidup
nelayan yang daif dan berfungsi untuk membina perasaan yang intensif. .
Lagu
dimulakan dengan gambaran seorang nelayan dalam sebuah biduk di laut China
Selatan. Burung camar hinggap di jejarinya
yang dikatakan sedang bermimpi. Bermimpi juga berkait dengan tertidur, keletihan memberi gambaran nelayan sudah
berhari-hari berada di laut. Mimpi juga dikaitkan dengan harapan nelayan
tentang untung nasibnya. Mimpinya adalah
tentang duyung, satu unsur fantasi dan tentang untung, satu unsur
reality kehidupan yang dihadapi Bermimpi tentang untung nasib dipadankan dengan
biduk yang hanyut satu keadaan yang sering dikaitkan dengan untung yang akan
timbul atau tenggelam. Keadaan alam seterusnya ialah langit yang mendung dan laut
yang bergoncang bererti ribut telah
turun. Dan yang
bergoncang adalah biduk dan kehidupan nelayan Nelayan tidak dapat mengawal
biduk lalu dikatakan “biduk sesat haluan” Nelayan hanya dapat berserah dan
bertawakal dan dia tidak dapat berbuat apa apa kerana Sang mentari terlindung
pantai tak kelihatan. Dari sini lagu ini
beralih menceritakan seorang ibu sedang
menyusu bayi yang kehausan dalam pondok kecil beratap rumbia. Segala galanya
menekankan kepada kedaan kemiskinan hidup dan harapan untuk anak yang
sedang menangis. Baris “Ufuk timur hilang dari pandangan”
adalah gambaran alam yang menutup segala harapan.
Burung
camar hinggap di jejari
Seorang nelayan sedang bermimpi
Mimpi tentang duyung mimpi tentang untung
Biduk hanyut dibawa ombak Laut China Selatan
Dalam mimpi berkata sang duyung
Wahai nelayan kau anak laut
Disini tempatmu disini rezekimu
Pengorbanan yang kau lakukan ada balasannya
Mega mendung laut pun bergoncang
Nelayan tersentak biduk sesat haluan
Sang mentari terlindung pantai tak kelihatan
Tawakal jalan akhirnya
Dalam pondok kecil beratap rumbia
Seorang ibu memandang hari muka
Sambil dia menyusukan bayi yang kehausan
Ufuk timur hilang dari pandangan
Wahai anak yang sedang menangis
Mungkin kini kau tak mengerti
Bila kau dewasa dan pandai nanti
Pengorbanan ayahmu sayang jangan kau lupakan
Seorang nelayan sedang bermimpi
Mimpi tentang duyung mimpi tentang untung
Biduk hanyut dibawa ombak Laut China Selatan
Dalam mimpi berkata sang duyung
Wahai nelayan kau anak laut
Disini tempatmu disini rezekimu
Pengorbanan yang kau lakukan ada balasannya
Mega mendung laut pun bergoncang
Nelayan tersentak biduk sesat haluan
Sang mentari terlindung pantai tak kelihatan
Tawakal jalan akhirnya
Dalam pondok kecil beratap rumbia
Seorang ibu memandang hari muka
Sambil dia menyusukan bayi yang kehausan
Ufuk timur hilang dari pandangan
Wahai anak yang sedang menangis
Mungkin kini kau tak mengerti
Bila kau dewasa dan pandai nanti
Pengorbanan ayahmu sayang jangan kau lupakan
AKAR DAN BUMI
Sebuah lagu yang penuh
nasihat dan bernada sinis ialah Akar dan
Bumi yang dipopularkan oleh kumpulan Amok. Pada keseluruhannya lagu ini menempelak
golongan yang tidak mahu berusaha sendiri dan hidup mempergunakan orang lain.
Hal ini adalah berbeza dari golongan yang berusaha sendiri , walaupun rendah
mereka akan mengecap kejayaan untuk jangka masa yang panjang. Maksud inilah
yang mahu disampaikan dengan imej kelapa bali yang akarnya mencengkam bumi.
Penulis membandingkan kelapa bali dengan dedalu yang tumbuh rimbun dan tinggi dengan cara menumpang pada pokok lain. Si dedalu merasa sombong kerana ketinggiannya lalu lupa pada bumi yang rendah. Kelapa bali yang mencengkam bumi dengan akarnya sendiri adalah simbol individu yang berperibadi , berbeza dengan seorang yang mempergunakan orang lain. Akhirnya kelapa bali tetap teguh mencengkam bumi sedangkan dedalu akan mati bila pokok yang dipanjatnya mati.
Penulis membandingkan kelapa bali dengan dedalu yang tumbuh rimbun dan tinggi dengan cara menumpang pada pokok lain. Si dedalu merasa sombong kerana ketinggiannya lalu lupa pada bumi yang rendah. Kelapa bali yang mencengkam bumi dengan akarnya sendiri adalah simbol individu yang berperibadi , berbeza dengan seorang yang mempergunakan orang lain. Akhirnya kelapa bali tetap teguh mencengkam bumi sedangkan dedalu akan mati bila pokok yang dipanjatnya mati.
Tinggi-tinggi kelapa bali
Kental berdiri akar di bumi
Walau bermusim di terik mentari
Tidak sekali lupakan diri
Kental berdiri akar di bumi
Walau bermusim di terik mentari
Tidak sekali lupakan diri
Bila menari dongak ke langit
Langkah mu sumbang salahkan bumi
Silap sendiri tak dipeduli
Terbiar sudah membuta tuli
Baru tengadah menyesal diri
Langkah mu sumbang salahkan bumi
Silap sendiri tak dipeduli
Terbiar sudah membuta tuli
Baru tengadah menyesal diri
Ikutkan rasa kelak binasa
Kerasnya hati membawa mati
Pentingkan dosa sumpah bertakhta
Megah ilusi mejadi mimpi
Panasnya diri bagai dibakar api
Kerasnya hati membawa mati
Pentingkan dosa sumpah bertakhta
Megah ilusi mejadi mimpi
Panasnya diri bagai dibakar api
Tinggi-tinggi kelapa bali
Walaupun tinggi kental berdiri
Tidak pernah lupa diri
Walaupun tinggi kental berdiri
Tidak pernah lupa diri
Tidak pernah megah diri
Mencengkam akar di bumi
Mencengkam akar di bumi
Rimbun-rimbun daun dedalu
Tinggi di atas sombongkan diri
Pandang langit lupa bumi
Menumpang menunggu mati
Tinggi di atas sombongkan diri
Pandang langit lupa bumi
Menumpang menunggu mati
Tinggi-tinggi kelapa bali
Kental berdiri
Akar di bumi
Walau bermusim di terik mentari
Tidak sekali lupakan diri
Kental berdiri
Akar di bumi
Walau bermusim di terik mentari
Tidak sekali lupakan diri
Bila menari dongak ke langit
Langkah mu sumbang salahkan bumi
Silap sendiri tak dipeduli
Terbiar sudah membuta tuli
Baru tengadah menyesal diri
Langkah mu sumbang salahkan bumi
Silap sendiri tak dipeduli
Terbiar sudah membuta tuli
Baru tengadah menyesal diri
Ikutkan rasa kelak binasa
Kerasnya hati membawa mati
Pentingkan dosa sumpah bertakhta
Megah ilusi mejadi mimpi
Panasnya diri bagai dibakar api
Kerasnya hati membawa mati
Pentingkan dosa sumpah bertakhta
Megah ilusi mejadi mimpi
Panasnya diri bagai dibakar api
Tinggi-tinggi kelapa bali
Walaupun tinggi kental berdiri
Tidak pernah lupa diri
Walaupun tinggi kental berdiri
Tidak pernah lupa diri
Tidak pernah megah diri
Mencengkam akar di bumi
Mencengkam akar di bumi
Rimbun-rimbun daun dedalu
Tinggi di atas sombongkan diri
Pandang langit lupa bumi
Menumpang menunggu mati
Tinggi di atas sombongkan diri
Pandang langit lupa bumi
Menumpang menunggu mati
Kesimpulan: penciptaan lirik lagu kontemporari memperlihatkan usaha untuk menerapkan pemikiran dan falsafah hidup melalui metafora dan perlambangan dari unsur alam seperti tumbuh tumbuhan, peredaran hari dan perubahan musim juga laut dan cuaca. Ada lirik yang berjaya mencapai nilai puitis, tetapi sebahagiannya masih kurang jelas dan tidak memperlihatkan kesatuan idea yang ingin disampaikan.
LIRIK CERMINAN BUDAYA
Terdapat lirik lagu yang mencerminkan ketinggian
nilai-nilai budaya seperti Hati Kama yang ditulis Hairul Anwar Harun, nyanyian
Noraniza Idris dan Siti Nurhaliza.
Mengindang-ngindang padi huma
Mengindang dalam tampaian
Memandang-mandang Hati Kama
Memandang-mandang dalam renungan
Mendengar lagu ini kita terbayang dua orang gadis yang sedang mengindang atau menampi padi. Ketika menampi itu lalu seorang yang menarik perhatian kerana pekerti dan tingkah lakunya.Mengindang-ngindang padi bererti menampi-nampi untuk mengasingkan yang bernas dari yang hampa, yang beras dan yang antah. Perbuatan mengindang adalah simbolis dari memilih antara baik dan yang buruk. Malangnya generasi muda tidak lagi mengenal indang atau nyiru, malah tidak dapat menghayat ketinggian falsafah yang terdapat padanya.Peribahasa Melayu berkata, “Kecil tapak tangan, nyiru saya tadahkan” Ini bermaksud setiap pemberitan hendaklah ditampi, ditapis dan dnilai kalau-kalau ia mengamdungi sesuatu muslihat. Jangan terus menerima tanpa diselidiki.
UNSUR DAKWAH.
Mengindang-ngindang padi huma
Mengindang dalam tampaian
Memandang-mandang Hati Kama
Memandang-mandang dalam renungan
Mendengar lagu ini kita terbayang dua orang gadis yang sedang mengindang atau menampi padi. Ketika menampi itu lalu seorang yang menarik perhatian kerana pekerti dan tingkah lakunya.Mengindang-ngindang padi bererti menampi-nampi untuk mengasingkan yang bernas dari yang hampa, yang beras dan yang antah. Perbuatan mengindang adalah simbolis dari memilih antara baik dan yang buruk. Malangnya generasi muda tidak lagi mengenal indang atau nyiru, malah tidak dapat menghayat ketinggian falsafah yang terdapat padanya.Peribahasa Melayu berkata, “Kecil tapak tangan, nyiru saya tadahkan” Ini bermaksud setiap pemberitan hendaklah ditampi, ditapis dan dnilai kalau-kalau ia mengamdungi sesuatu muslihat. Jangan terus menerima tanpa diselidiki.
Keindahan lirik
juga terletak kepada metaforanya. Di dalam puisi tradisional, terutama pantun,
kita melihat bagaimana orang Melayu menyatakan perasaan atau pemikiran mereka
melalui lambang dari unsur alam.
Unsur ini
didapati dalam lirik lagu Melayu asli dan lagu lama. Laut, sungai, gunung,
rimba dan pohon membawa pengertian tertentu. Hati orang mungkin berubah
dikatakan begini:
Anak
punai anak merbah
Terbang
turun buat sarang
Anak
sungai lagikan berubah
Inikan
pula hati orang
(
Lagu Mengapa Dirindu
nyanyian Saloma)
Ambil saja satu
aspek alam iaitu bunga-bungaan. Pelbagai ungkapan terbit dari pelbagai jenis
bunga untuk menyatakan perasaan. Bunga tanjung, misalnya, menggambarkan seorang
yang tinggi ini dikaitkan pula dengan kesombongan. Lihat lirik lagu Bunga
Tanjung:
Bunga
tanjung putih berseri
Kembang
jelita harum baunya
Gagah
sungguh pohonmu berdiri
Tegap
rimbun gagah perkasa
Harum
jelita di bunga suci
Idaman
dara gadis rupawan
Sangat
sombongnya bungamu menari
Melenggang
lenggok di hujung dahan.
Bunga yang
berwarna putih seperti bunga melur, menjadi lambang kepada kesucian dan
keaslian seorang gadis yang sederhana. Ini digunakan oleh P Ramlee di dalam
lagu Bunga Melur. Bunga teratai dikatakan menjadi teman kepada musafir
lalu. Metafora bunga ini kembali digunakan oleh Hairul Anuar. Di dalam lagu Cindai
kita temui imej bunga yang ‘gugur’ sebelum berkembang dan di dalam lagu Hati
Kama ada pantun yang berbunyi:
Mendengar
suara lela lebur
Bertentangan
mata panah arjuna
Terbayang
senyuman bunga gugur
Siapa
gerangan bagaikan betara.
Demikian
kehebatan ‘seseorang’ yang digambarkan oleh lirik ini. kehebatan ini
diceritakan melalui perbandingan dan perlambangan. Lela (sejenis besi) boleh
lebur oleh suaranya dan bunga gugur dengan senyumannya.
Seterusnya untuk
menggambarkan perasaan si gadis, penulis lirik ini menggunakan perlambangan
yang indah iaitu ‘terbayang senyuman bunga gugur’. Perasaan kasih ini
digambarkan dengan cara bersopan santun, jauh sekali dari membabitkan hubungan
fizikal di luar batas kesusilaan. UNSUR DAKWAH.
Usaha yang terpuji juga datang dari kumpulan rap
seperti kumpulan Ahli Fikir dan Too Phat. Moga-moga dalam keghairahan anak-anak
muda dengan irama rap mereka akan memahami apa yang disampaikan oleh Ahli Fikir
melalui lagu Samseng( (menyelar golongan yang menunjuk-nunjukkan kekuatan
fizikal) Begitu jugaToo Phat dengan lagu Alhamdulililah yang mengingatkan
manusia supaya jangan kufur terhadap nikmat Allah kerana:
Sebesar rumah bermula dengan sekecil bata. Boleh hilang dalam sekelip mataUcaplah Alhamdulillah bukannya sukarKerna semana kaya atau besarTetap Allahuakbar...
Lagu ini menyeru semoga para seniman dan manusia seluruhnya sentiasa sedar bahawa kreativiti yang dimiliki adalah kurniaan dari Allah SWT. Dan dia akan ditanya tentang bagaimana bakat dan kreativiti itu telah dipergunakan. Inilah yang terselit dalam lirik lagu rap Too Phat, Alhamdulillah.
Bakat
dikurnia jangan disalahgunaJangan kufur nikmat yg diberi percumaGuna kelebihan untuk
khidmat bersamaJagalah nama. .. Sebesar rumah bermula dengan sekecil bata. Boleh hilang dalam sekelip mataUcaplah Alhamdulillah bukannya sukarKerna semana kaya atau besarTetap Allahuakbar...
Lagu ini menyeru semoga para seniman dan manusia seluruhnya sentiasa sedar bahawa kreativiti yang dimiliki adalah kurniaan dari Allah SWT. Dan dia akan ditanya tentang bagaimana bakat dan kreativiti itu telah dipergunakan. Inilah yang terselit dalam lirik lagu rap Too Phat, Alhamdulillah.
No comments:
Post a Comment