ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Monday, March 02, 2020

DI MANAKAH RELEVANNYA SASTERA DALAM DUNIA DIGITAL?


Bunga telang di dalam dulang
Buah bidara di atas para
Unimap terbilang tambah cemerlang
Pembina negara yang sejahtera

Tampak gagah kuda sekawan
Di tengah padang tangkas  berlari
Unimap melangkah menjana kemajuan
Amanah di pegang ikhlas berbakti

Negeri Perlis Indera Kayangan
Negeri beraja berpaksi Islam
Demi uniMap university kesayangan
Mari bekerja penuh iltizam

Dari Kangar ke kota Medan
Terbang menyeberang Selat Melaka
Walau melayar tanpa sempadan
Jangan terbuang adat pusaka

Tanam halia tanam pandan
Tumbuh di laman menghijau segar
Walaupun dunia tanpa sempadan
Teguh iman menjadi pagar

Pantun-pantun di atas saya cipta dengan ikhlas untuk dipilih oleh Naib Canselor  Universiti Malaysia Perlis (UniMap) Prof Ir. Teknologis R Badlishah Ahmad yang berhasrat memasukkannya di dalam ucaputama tahunan 2020.  Sejujurnya saya sendiri kagum dengan minat Naib Canselor dan komitmen sebuah universiti kejuruteraan untuk mendampingi sasterawan negara.
Saya terharu  kerana telah dipilih oleh UniMap sebaga ikon sastera mereka dengan melantik saya sebagai Professor Adjung,  menyampaikan  watikah perlantikan yang dianugerahi sendiri oleh Tuanku Raja Muda selaku Canselor Universiti.  dalam satu majlis pada 29 Oktober 2019.
Perlantikan ini bukan hanya sebuah gimik politik. Saya yakin ia lahir daripada keikhlasan seorang Naib Canselor yang memegang prinsip bahawa kejuruteraan mestilah membawa kesejahteraan kepada seluruh insan. Pada 23 Ogos 2019,  Prof Ir. R Badlishah Ahmad menyampaikan syarahan khas.sempena 100 hari memegang jawatan Antara yang menarik dan ingin saya petik ialah pandangan dan pendirian beliau bahawa Pendidikan di UniMap,  tidak harus terhad atau berfokus kepada aspek ilmu teknikal sahaja. Beliau berkata “Aspek pemikiran manusiawi perlu juga dipupuk. Salah satu cara yang dapat dilakukan ialah melalui aktiviti berpusatkan sastera dan falsafah.  Melalui Pendidikan falsafah dan pembacaan hasil sastera saya pasti pelajar akan dapat meneliti kehidupan dan melatih pemikiran kritis dan analisis logik selain memahami kepelbagaian pemikiran melalui pengalaman orang lain”. Ini diikuti dengan pengumuman perlantikan Sasterawan Negara UniMap dan meminta agar perlantikan itu dioptimumkan dengan aktiviti-aktiviti yang melibatkan pelajar dan staff dari pelbagai bidang.
Apakah perlunya seorang Sasterawan Negara dilantik untuk mendampingi sebuah universiti, lebih-lebih lagi universiti kejuruteraan seperti UniMap? Di manakah relevannya sastera pada zaman digital ketika dunia menghadapi ledakan Revolusi Industry 4.0. Kehidupan sedang bertumpu di skrin telefon bimbit sehingga pasaran buku terjejas.
Untuk menjawabnya kita harus kembali melihat keperluan manusia sendiri. Setiap manusia memerlukan manusia lain. Oleh itu mereka perlu berkomunikasi dan alat komunikasi terpenting ialah bahasa.

Hari ini komunikasi  dipermudah dan dipercepat oleh peralatan atau peranti. 
Tetapi betapa canggih pun peralatan dan bertenaganya kuasa rangkaian, jika tersalah memilih perkataan akan membawa padah. Kata pepatah Melayu sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan merasa. Emel dan segala media sosial hanya merupakan wahana untuk menghantar wacana. Maklumat atau arahan harus turun dengan bahasa yang tersusun. Minda haruslah mengaturnya terlebih dahulu sebelum jari bergerak laju
Syarikat syarikat gergasi memerlukan internet untuk menyebar iklan dan promosi.  Dunia hiburan juga berkembang di dalam talian, mengambil alih siaran dari stesyen television konvensional. Pelbagai filem, animasi, dokumentari  dapat dinikmati di hujung jari. Tetapi semua itu bermula dengan penulisan skrip yang memerlukan bakat dan kreaviti yang tidak mungkin ditukarganti oleh sebarang mesin automasi. 
Skrin telefon dan komputer menjadi penjalin kerjasama yang menguntungkan dunia, di samping menjalin ukhwah antara rakan dan saudara mara. Namun ia juga membawa jenayah siber.
Jenayah siber berleluasa di peranti tetapi berpunca dari hati.  Lalu hati perlu dilentur dengan keindahan dan kelembutan. Keunggulan peradaban akan terbina dari jiwa yang ikhlas, minda yang jelas, sebelum jari jemari bergerak pantas.
Seperti kata NC UniMap aspek pemikiran manusiawi dapat dipupuk melalui pembacaan karya sastera yang mengajar nilai kasih sayang. Demikianlah kearifan yang terkandung dalam program Sasterawan di Universiti seperti yang telah dilaksanakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.
UnMap melangkah gagah dan cemerlang
 setiap langkah berpaksikan kesejahteraan dan keinsanan.
Seperti yang disampaikan dengan semangat yang nyata
tetapi dalam nada dan suara yang tenang,  
ucaputama  yang berjudul
MENERAJUI KECEMERLANGAN UNTUK KESEJAHTERAAN INSAN “

UNIMAP Bermurah hati menyediakan satu sudut di Perpustakaan sebagai SUDUT SASTERAWAN NEGARA yang telah dirasmikan oleh Tuanku Canselor .






No comments:

Post a Comment