Roslan
Madon bukan sahaja terkenal di Malaysia, malah di seluruh Nusantara. Dia
ditabalkan sebagai Raja Syair. Dia ada gelaran Maestro Syair dan entah apa
lagi. Walaupun beliau boleh menyanyi, berlakon, mengarah, menulis skrip tetapi
saya lebih mengingatinya sebagai pendendang syair yang tiada duanya. Mulai sekitar
tahun 2000, Roslan Madon semakin aktif dan bersinar-sinar dalam lapangan ini. Persembahannya sangat dengan iringan muzik dan sebagainya.. Saya hanya tahu
satu atau dua lagu sahaja, sedangkan beliau boleh mengalunkan entah berapa
versi lagu syair
Saya merasa
bertuah dapat turut serta ke Brunei pada
tahun 2013. Kami ke sana atas nama Kembara Menyusur Syair. Saya amat menghargai dan tetap mengenang
hari-hari di Brunei. Rombongan kami tinggal di sebuah homestay di
Kampung Ayer dan dibawa menyusur sungai yang penuh lagenda. Kami membuat
persembahan di Dewan Bahasa dan Pustaka. Kami mengadakan perbincangan dengan
Muzium Brunei terutama mengenai Syair Rakis. Kami bertemu dan menjalin hubungan
yang semakin erat dengan penggiat seni dan teater Brunei termasuk Pehin
Orangkaya Ibnu Abdir Rahim penulis dan penerus tradisi syair Brunei.
Tetapi
yang paling membahagiakan kedatangan di atas nama Majlis Teater Pahang itu
mendapat perhatian daripada istana Brunei yang mengutus salam dan cenderahati
untuk rombongan.
Di Malaysia Roslan Madon tiada duanya.. Dia cukup unik. Biasanya kerja-kerja penyelidikan dilakukan oleh orang-orang akademik berbekalkan dana atau grunt penyelidikan yang lumayan.. Bukan tidak ada ahli-ahli akademik yang mengutip data syair tetapi masih disimpan dalam fail rahsia. Berbeza dengan Roslan Madon . Dia merentas daratan, meredah lautan kadang-kadang dengan perbelanjaan sendiri Dialah yang mencari dan kemudian dengan bakat kesenimanannya mengalunkan irama di pentas puisi tradisi. Dia merakam dan mengabadikan di you tube untuk dikenali seluruh dunia. Dia sendiri membimbing generasi muda mewarisi bakat bersyair.
No comments:
Post a Comment