ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Thursday, January 23, 2020

METAFORA DAN PEMBINAAN METAFORA


METAFORA DAN PEMBINAAN METAFORA
Kamus Dewan memberi erti metafora sebagai “Pemakaian kata-kata yang menyatakan sesuatu makna atau maksud yang lain daripada makna biasa atau makna sebenar perkataan yang berkenaan.” Mengikut Owen Thomas (1969) metafora ialah “ A means of expressing one thing in term of another” atau yang diterjemahkan oleh Rahman Shaari sebagai “pernyataan sesuatu dengan menyebut yang lain (Rahman Shaari: 1993:1).
Perkataan Metafora (Inggerisnya metaphore) adalah cantuman dua perkataan meta dan phore . Meta bererti perrtukaran atau peralihan (sense of change of position or condition) dan Phore bermaksud pembawa atau bearer Di sini maksudnya perubahan dan peralihan yang telah berlaku kepada makna perkataan disebabkan penggunaan sesuatu perkataan yang menjadi Pembawa peralihan tersebut.
Metafora  juga didefinisikan sebagai perbandingan dua perkara yang berlainan atau berbeza, tetapi mempunyai persamaan hanya di dalam konteks yang dibandingkan. Sebagai contoh, pulau dan impian adalah dua perkara yang berbeza, tetapi mempunyai persamaan di dalam konteks kedua-duanya adalah jauh dan memerlukan usaha penyair untuk sampai ke sana. Dari kaitan ini terciptalah metafora ‘pulau impian’ 
Metafora telah digunakan sejak awal sejarah kehidupan manusia. Manusia menggunakan metafora untuk memberi keterangan tentang sesuatu yang abstrak atau sesuatu konsep yang baru dan sukar untuk diterangkan. Cara yang terbaik ialah mengaitkannya dengan sesuatu perkara yang konkrit , atau fenomena yang dikenali dan mudah difahami oleh masyarakat.
Metafora juga terbentuk dengan adanya tindakan untuk membandingkan sesuatu konsep atau abstraksi dengan sesuatu yang konkrit dan lebih dekat atau lebih dikenali oleh masyarakat. Objek alam merupakan sumber metafora yang terpenting (Zurinah Hassan, 2001). Penyair amat akrab dengan alam seperti laut, sungai, gunung, awan , hujan dan pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan. Sehubungan dengan itu, H.B. Jassin pernah menulis, “Seniman yang halus perasaannya sangat rapat hubungannya dengan alam sekitar. Dalam angan-angannya alam itu hidup juga dan tumbuh-tumbuhan, batu-batu dan bunga-bungaan baginya ialah makhluk yang bernyawa (H.B.Jassin. 1968:114) 
Penciptaan puisi dengan penggunaan alam sebagai metafora ini adalah merupakan penciptaan yang berlandaskan Al-Quran, kerana kitab suci Al-Quran juga diturunkan dengan mengandungi perumpamaan dan misal perbandingan terutama yang dikaitkan dengan unsur-unsur alam. Al-Quran menggunakan perlambangan atau Amsal yang diertikan sebagai “menyerupakan sesuatu dengan sesuatu yang lain dan mendekatkan sesuatu yang abstrak dengan sesuatu yang inderawi (konkrit)” (Ahsin W. Al-Hafidz, 2005:24). Kitab suci Al-Quran juga diturunkan dengan keindahan ayat-ayat yang mengandungi metafora dan misal perbandingan daripada objek-objek alam. Bahkan, Allah SWT berfirman dengan jelas tentang penggunaan unsur alam sebagai metafora ini. Hal ini dapat dilihat melalui ayat yang bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan (metafora) apa sahaja (seperti) nyamuk hingga ke suatu yang lebih kecil daripadanya (kerana perbuatan itu ada hikmatnya) iaitu kalau orang-orang yang beriman maka mereka akan mengetahui bahawa perbandingan itu benar dari Tuhan mereka.” (Surah Al-Baqarah ayat: 26) Selain objek alam metafora juga dibentuk dari unsur-unsur lain seperti watak cerita rakyat dan lagenda. Terdapat banyak puisi yang membandingkan sifat setia dengan Hang Tuah, angan-angan tinggi dengan Mat Jenin, dan pemberontakan dengan Jebat. Di dalam sajak Dialog, karya Kassim Ahmad terdapat baris “aku akan pergi dengan seribu Jebat si anak tani” yang membawa maksud dia akan bertindak untuk menuntut keadilan.
Terdapat ayat-ayat yang menjelaskan penggunaan perlambangan dan perbandingan di dalam Al-Quran. Antaranya:
1. “Wahai manusia, telah dibuat perumpamaan maka dengarlah olehmu perumpamaan itu (Surah Al-Hajj, ayat 73-74).2. “Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan” (Surah ar-Ra’ad, ayat 17).
3. “Dan misal-misal perbandingan yang demikian itu Kami kemukakan kepada umat manusia, dan hanya orang-orang yang berilmu yang dapat memahaminya” (Surah al-Ankabut ayat 43 ).
4. “Demi sesungguhnya! Kami telah mengemukakan kepada umat manusia berbagai misal perbandingan dalam Al-Quran supaya mereka mengambil peringatan dan pelajaran” (Surah az-Zumar, ayat 27). Mengikut Osman Khalid, Al-Quran menggunakan pendekatan ini, iaitu penggunaan metafora dengan tujuan mendekatkan perkara-perkara yang abstrak (maknawi) ke alam pancaindera yang dapat dirasakan oleh orang-orang yang menerimanya (orang-orang kafir Arab) dengan itu menjadikan mereka lebih bersedia untuk menerima ajaran-ajaran yang terkandung dalam Al-Quran” (1980:20)..
Muhammad Haji Salleh (2002:135) menjelaskan bahawa perlambangan dan metafora adalah elemen penting di dalam puisi Melayu dan menentukan nilai estetikanya:
”Kita dapat menyimpulkan bahawa metafora, atau kias ibarat, adalah antara alatan terpenting sastera Melayu sejak awal lagi, melalui zaman tulisan, hinggalah ke zaman mutakhir. Oleh sebab orang Melayu lebih suka menyampaikan makna secara tidak langsung, maka ini menjadi amat penting, malah menjadi satu ciri dasar dalam estetikanya.”
Sumber metafora yang utama ialah alam atau objek alam semula jadi. Alam amat penting di dalam proses kreatif seorang penyair. Penyair sering merenung alam. Daripada renungan itu penyair menemui makna kehidupan yang dilalui oleh manusia. Misalnya gunung yang tinggi akan mengingatkan kepada harapan dan cita-cita yang juga tinggi. Pulau yang jauh, mengingatkan kepada impian yang tidak mudah dicapai. Rama-rama yang terbang, mengingatkan kepada masa remaja yang indah dan penuh keriangan. Bagi penyair Islam, setiap objek alam yang dilihat adalah tanda kebesaran Allah. Penyair Islam  menemui makna  kewujudannya sebagai makhluk Allah. Pengertian itulah yang menjadi intipati kepada puisi-puisi yang dihasilkan. Ini bermakna sebahagian besar puisi adalah reaksi kreatif seorang penyair setelah berinteraksi dengan alam dan menginterpretasi objek-objek alam. 
Penyair sering menggunakan unsur alam di dalam karya mereka. Unsur alam yang digunakan di dalam puisi amat banyak dan pelbagai. Sebagai contoh ialah laut, gunung, pohon-pohon, sungai, bintang, matahari, embun, hujan, ribut, pelbagai jenis haiwan, dan lain-lain. Semua ini merupakan objek alam fizikal yang dapat dilihat, didengar, disentuh, dan dirasai melalui pancaindera manusia. Alam fizikal ini merupakan satu lapisan daripada seluruh alam yang dicipta Tuhan. Lapisan yang  lain ialah alam metafizikal atau alam ghaib yang merupakan bahagian alam yang sepenuhnya berada di dalam kelebihan ilmu Allah.
Proses kreatif telah berlaku melalui pertemuan penyair dengan alam, iaitu melalui proses interaksi, interpretasi, dan integrasi dengan alam.
Interaksi bermaksud penyair berkomunikasi, bercakap, dan bertindak balas dengan alam. Melalui proses interpretasi, penyair mentafsir setiap objek alam sebagai membawa makna yang lebih besar, manakala berintegrasi membawa maksud penyair menganggap alam adalah sama dan menyatu dengan dirinya.
Dari sini terbina metafora. Hal ini dilakukan dengan mengaitkan objek-objek tersebut dengan kehidupan mansuaia. Hal ini dilakukan dengan cara:
Memberikan anggota tubuh badan manusia seperti mulut, lidah,tangan, rambut dan sebagainya kepada objek alam. Contohnya :kaki gunung:’ ditangan takdir, di dada rimba, meta pena, lidah pengarang, kaki meja,tangan takdir
Ia merangkak
Dengan lidah terjulur
Dengan dada penuh nanah
Dan menyanyi
(sajak Sungai Kelang, Latiff Mohidin)

Memberikan sifat-sifat yang lazimnya ada pada manusia atau animated object seperti penyayang, sabar, pengasih,cemburu, setia kpd objek alam
Pantaiku Shamsuddin Jaafar
Senja ini kita bertemu
Panmtaiku yang setia
Selamanya aku mengenangmu dalam mimpi
Betapa kesetianmu tak berubah
Dharmawijaya (peny>) Lafu Kehidupan 1983:230)
Unsur alam melakukan perbuatan manusia, misalnya sekelopak bunga menanti fajar pagi di dalam sajak “Pengemis” oleh T.Alias Taib.
Dari peluhnya
Terpercik harapan
Bagai sekelopak bunga
Menanti fajar pagi.

Bersama SN Siti Zainon Ismail dan SN Baha Zain di Galeri Shah Alam

2 comments:

  1. Do this hack to drop 2lb of fat in 8 hours

    Well over 160 000 women and men are utilizing a easy and secret "water hack" to lose 1-2lbs each and every night in their sleep.

    It is painless and works with everybody.

    This is how you can do it yourself:

    1) Go grab a clear glass and fill it half glass

    2) And now follow this weight loss hack

    and you'll become 1-2lbs lighter the very next day!

    ReplyDelete
  2. POKERVVIP Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia ^^
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat :)
    Memiliki 9 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino

    Agen Poker online
    Agen Poker Pkv
    Agen Poker Online
    Bandar Poker PKv
    Poker online
    Agen Poker Uang Asli
    Situs Judi Poker Online Indonesia
    poker online
    Agen Poker Online Terpercaya
    Situs Judi Poker Online Pkv

    ReplyDelete