Lazimnya apabila kita mengatakan atau menyebut
perkataan “insan” maka maknanya ialah manusia. Jadi apabila membicarakan
menginsankan manusia membawa makna manusia itu tidak cukup manusia dan perlunya
langkah-langkah untuk memanusiakan manusia.
Ini bererti juga ada sifat-sifat yang mesti ada
pada diri seorang manusia supaya dia menjadi insan.
Apakah sifat2 seorang
insan yang bukan hanya seorang manusia?
Insan itu berfikir
dan merasa. Memiliki dua komponen penting, fikiran dan perasaan.
Bahkan dalam bahasa
Melayu fikir dan rasa itu sangat hampir. Apabila berkata rasa ia sudah
merangkumi kata fikir. Dalam bahasa Melayu kita sering berkata ‘saya rasa’
bukan saya fikir. Sebenarnya rasa itu sudah bermakna fikir atau membawa
pengertian fikir. Seseorang tidak merasa
tanpa berfikir. Contohnya saya merasa bimbang terhadap masa depan bangsa kita.
Ayat ini sudah bermaksud yang dia telah berfikir tentang masa depan bangsa,
berfikir tentang situasi yang mencabar bangsanya. Dalam BI I think and I feel
itu mungkin benda yang berasingan.
Maka kita kata insan itu bererti mempunyai
pemikiran dan perasaan.
Perasaan seperti sedih, suka,
simpati, kagum terhasil dari pemikiran.
Hubungan Bahasa dan Sastera dalam
Menginsankan Manusia
Bagaimana dan apa hubungan bahasa dan sastera dalam
menginsankan manusia?. Hubungan bahasa
dan manusia sangat erat. Di dalam kitab
suci Al Quran kejadian manusia diceritakan bersama yakni seiring dengan kejadian
bahasa. Umpamanya dalam Surah Ar Rahman
Dalam
bahagian pertama surah ini – Allah menjelaskan bahawa Allah memberi kita
Al-Qur’an, Ini juga membawa erti Bahasa itu diturunkan sebelum dijadikan
manusia.
Allah
memulakan surah ini dengan memperkenalkan sifatNya ar-Rahman, kerana dalam
surah ini akan disebut berkali-kali pemberian yang diberikan kepada makhluk.
Kemudian Allah akan tanya balik: “manakah nikmat Allah yang kamu tidak
mengaku?”
Arrahman,
عَلَّمَ الْقُرْءآنَ
Dialah yang mengajarkan
Al-Qur’an.
Ini diikuti dengan
Ayat 3
خَلَقَ الْإِنسٰنَ
Dialah yang telah menciptakan
manusia; –
Di sini dilihat bahawa pengajaran
Al Quran itu didahulukan daripada kejadian manusia. Ini menunjukkan sebelum menjadikan
manusia Allah telah menjadikan Al Quran terlebih dahulu,
Allahlah yang menciptakan
insan dari tidak ada kepada ada.
Kata الْإِنسَانَ diambil dari
kata dasar انس yang bermaksud ‘kasih sayang’. Manusia ada kelebihan ini. Allah
menjadikan manusia yang seperti ini. Manusia boleh memberi sayang dan
memerlukan sayang juga. Binatang tidak ada keperluan ini. Mereka hidup macam
itu sahaja.
Oleh kerana itu Al-Qur’an
juga mengajar manusia sifat kasih sayang. Al-Qur’an itu bukan sahaja kitab
tentang hukum halal dan haram sahaja tapi juga mengandungi ajaran bagaimana
berurusan dengan manusia yang lain. (human relations).
Satu
lagi pendapat mengatakan bahawa kata dasar الْإِنسَانَ itu adalah dari
perkataan nasiya – lupa. Memang tidak dinafikan manusia itu memang mudah
lupa. Maka sebab itulah kita amat memerlukan peringatan sentiasa. Maka itulah
sebabnya Al-Qur’an itu adalah peringatan kepada kita. Sampaikan salah satu nama
bagi Al-Quran itu adalah الذكرى –
عَلَّمَهُ الْبَيَانَ
Dia lah yang telah mengajar
manusia berkata-kata.
‘Bayan’ dari kalimah ب ي ن yang
antara lain bermaksud ‘menjelaskan’. Ia adalah kebolehan untuk menyampaikan apa
yang ada dalam akal kita. Untuk membolehkan manusia memahami Al-Qur’an yang
disampaikan,
Allah telah memberikan manusia kebolehan
berkata-kata dan memahami konsep yang kompleks. Inilah yang dikatakan diajar
kepada Nabi Adam a.s. apabila baginda diajar ‘asma’.
Sekali lagi Allah menggunakan
kata ‘mengajar’ dalam ayat ini. Kali ini Allah telah khususkan bahawa yang
diajar adalah ‘manusia’ dalam ayat ini. Ini adalah kerana masdar ‘hu’ dalam
perkataan عَلَّمَهُ itu merujuk kepada manusia, seperti yang telah
digunakan dalam ayat sebelumnya.
Tapi dalam mengajar
Al-Qur’an, Allah tak sebut ‘siapa yang diajar’. Tapi dalam mengajar
berkata-kata, Allah cakap ajar kepada ‘manusia’. Tidak disebut yang Al-Qur’an
ini diajar kepada manusia, atau kepada nabi, atau kepada Jibrail dan
sebagainya. Ini adalah kerana Al-Qur’an itu bersifat universal. Pengajaran
Al-Qur’an itu bersifat menyeluruh. Pengajaran Al-Qur’an boleh dimanfaatkan oleh
banyak jenis makhluk. Itulah salah satu lagi dari rahmah Allah. Ia terbuka
kepada semua sekali. Sesiapa sahaja yang Allah mahu, Allah akan beri.
Tapi tidak semua makhluk
diberikan dengan kebolehan berkata-kata. Allah beri kita (manusia) kebolehan
berkata-kata dan faham perkataan ini adalah supaya kita boleh belajar
Al-Qur’an.
ADAM DIAJAR NAMA-NAMA BENDA.
Allah menjadikan manusia pertama yang diberi nama
Adam. Ternyata sebelum terciptanya Adam telah ada makhlok-makhlok lain seperti malaikat
dan iblis. Allah SWT mengajar kepada Adam nama-nama benda yang berada di alam
semesta., Hal ini dilakukan untuk menghilangkan anggapan rendah para malaikat
terhadap Adam dan menyakinkan mereka akan kebenaran hikmat-Nya menunjuk Adam
sebagai penguasa bumi. Allah memperaga benda-benda itu di depan para malaikat
seraya bertanyakan apakah benda-benda itu, jika malaikat benar merasa lebih
mengetahui dan lebih mengerti dari Adam.”
Dalam Surah al-Baqarah 2:31
“Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala
nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia
berfirman: “Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu
golongan yang benar”.”
Para malaikat tidak berdaya memenuhi tentangan
Allah SWT untuk menyebut nama-nama benda yang berada di depan mereka. Mereka
mengakui ketidak-sanggupan mereka.
Ayat ini menunjukkan bahawa ketinggian sifat Adam
(atau sifat manusia) ialah kerana mereka berkebolehan dalam menyebut nama-nama
benda yang juga selaras dengan kemampuan
berbahasa
Satu lagi ayat tentang manusia dan bahasa ialah:
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah
menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna kulitmu.
Sesungguhnya pada yang demikan itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi
orang-orang yang mengetahui. (AR RUM:22)
No comments:
Post a Comment