ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Saturday, September 28, 2019

PERANAN BAHASA DAN SASTERA DALAM MENGINSANKAN MANUSIA.


Lazimnya apabila kita mengatakan atau menyebut perkataan “insan” maka maknanya ialah manusia. Jadi apabila membicarakan menginsankan manusia membawa makna manusia itu tidak cukup manusia dan perlunya langkah-langkah untuk memanusiakan manusia.
Ini bererti juga ada sifat-sifat yang mesti ada pada diri seorang manusia supaya dia menjadi insan.
Apakah sifat2 seorang insan yang bukan hanya seorang manusia?
Insan itu berfikir dan merasa. Memiliki dua komponen penting, fikiran dan perasaan.
Bahkan dalam bahasa Melayu fikir dan rasa itu sangat hampir. Apabila berkata rasa ia sudah merangkumi kata fikir. Dalam bahasa Melayu kita sering berkata ‘saya rasa’ bukan saya fikir. Sebenarnya rasa itu sudah bermakna fikir atau membawa pengertian fikir. Seseorang  tidak merasa tanpa berfikir. Contohnya saya merasa bimbang terhadap masa depan bangsa kita. Ayat ini sudah bermaksud yang dia telah berfikir tentang masa depan bangsa, berfikir tentang situasi yang mencabar bangsanya. Dalam BI I think and I feel itu mungkin benda yang berasingan.
Maka kita kata insan itu bererti mempunyai pemikiran dan perasaan.
Perasaan seperti sedih, suka, simpati, kagum terhasil dari pemikiran.
Hubungan Bahasa dan Sastera dalam Menginsankan Manusia
Bagaimana dan apa hubungan bahasa dan sastera dalam menginsankan manusia?.  Hubungan bahasa dan manusia sangat erat.  Di dalam kitab suci Al Quran kejadian manusia diceritakan bersama yakni seiring dengan kejadian bahasa.  Umpamanya dalam Surah Ar Rahman
Dalam bahagian pertama surah ini – Allah menjelaskan bahawa Allah memberi kita Al-Qur’an, Ini juga membawa erti Bahasa itu diturunkan sebelum dijadikan manusia.
Allah memulakan surah ini dengan memperkenalkan sifatNya ar-Rahman, kerana dalam surah ini akan disebut berkali-kali pemberian yang diberikan kepada makhluk. Kemudian Allah akan tanya balik: “manakah nikmat Allah yang kamu tidak mengaku?”
Arrahman,

عَلَّمَ الْقُرْءآنَ

Dialah yang mengajarkan Al-Qur’an.

Ini diikuti dengan
Ayat 3

خَلَقَ الْإِنسٰنَ

Dialah yang telah menciptakan manusia; –


Di sini dilihat bahawa pengajaran Al Quran itu didahulukan daripada kejadian manusia. Ini menunjukkan sebelum menjadikan manusia Allah telah menjadikan Al Quran terlebih dahulu,

Allahlah yang menciptakan insan dari tidak ada kepada ada.
Kata الْإِنسَانَ diambil dari kata dasar انس yang bermaksud ‘kasih sayang’. Manusia ada kelebihan ini. Allah menjadikan manusia yang seperti ini. Manusia boleh memberi sayang dan memerlukan sayang juga. Binatang tidak ada keperluan ini. Mereka hidup macam itu sahaja.
Oleh kerana itu Al-Qur’an juga mengajar manusia sifat kasih sayang. Al-Qur’an itu bukan sahaja kitab tentang hukum halal dan haram sahaja tapi juga mengandungi ajaran bagaimana berurusan dengan manusia yang lain. (human relations).
Satu lagi pendapat mengatakan bahawa kata dasar الْإِنسَانَ itu adalah dari perkataan nasiya – lupa. Memang tidak dinafikan manusia itu memang mudah lupa. Maka sebab itulah kita amat memerlukan peringatan sentiasa. Maka itulah sebabnya Al-Qur’an itu adalah peringatan kepada kita. Sampaikan salah satu nama bagi Al-Quran itu adalah الذكرى –

عَلَّمَهُ الْبَيَانَ

Dia lah yang telah mengajar manusia berkata-kata.
 ‘Bayan’ dari kalimah ب ي ن yang antara lain bermaksud ‘menjelaskan’. Ia adalah kebolehan untuk menyampaikan apa yang ada dalam akal kita. Untuk membolehkan manusia memahami Al-Qur’an yang disampaikan,
 Allah telah memberikan manusia kebolehan berkata-kata dan memahami konsep yang kompleks. Inilah yang dikatakan diajar kepada Nabi Adam a.s. apabila baginda diajar ‘asma’.
Sekali lagi Allah menggunakan kata ‘mengajar’ dalam ayat ini. Kali ini Allah telah khususkan bahawa yang diajar adalah ‘manusia’ dalam ayat ini. Ini adalah kerana masdar ‘hu’ dalam perkataan عَلَّمَهُ  itu merujuk kepada manusia, seperti yang telah digunakan dalam ayat sebelumnya.
Tapi dalam mengajar Al-Qur’an, Allah tak sebut ‘siapa yang diajar’. Tapi dalam mengajar berkata-kata, Allah cakap ajar kepada ‘manusia’. Tidak disebut yang Al-Qur’an ini diajar kepada manusia, atau kepada nabi, atau kepada Jibrail dan sebagainya. Ini adalah kerana Al-Qur’an itu bersifat universal. Pengajaran Al-Qur’an itu bersifat menyeluruh. Pengajaran Al-Qur’an boleh dimanfaatkan oleh banyak jenis makhluk. Itulah salah satu lagi dari rahmah Allah. Ia terbuka kepada semua sekali. Sesiapa sahaja yang Allah mahu, Allah akan beri.
Tapi tidak semua makhluk diberikan dengan kebolehan berkata-kata. Allah beri kita (manusia) kebolehan berkata-kata dan faham perkataan ini adalah supaya kita boleh belajar Al-Qur’an.
ADAM DIAJAR NAMA-NAMA BENDA.

Allah menjadikan manusia pertama yang diberi nama Adam. Ternyata sebelum terciptanya Adam telah ada makhlok-makhlok lain seperti malaikat dan iblis. Allah SWT mengajar kepada Adam nama-nama benda yang berada di alam semesta., Hal ini dilakukan untuk  menghilangkan anggapan rendah para malaikat terhadap Adam dan menyakinkan mereka akan kebenaran hikmat-Nya menunjuk Adam sebagai penguasa bumi. Allah memperaga benda-benda itu di depan para malaikat seraya bertanyakan apakah benda-benda itu, jika malaikat benar merasa lebih mengetahui dan lebih mengerti dari Adam.”
Dalam Surah al-Baqarah 2:31
2:31
“Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman: “Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar”.”
Para malaikat tidak berdaya memenuhi tentangan Allah SWT untuk menyebut nama-nama benda yang berada di depan mereka. Mereka mengakui ketidak-sanggupan mereka.

Ayat ini menunjukkan bahawa ketinggian sifat Adam (atau sifat manusia) ialah kerana mereka berkebolehan dalam menyebut nama-nama benda yang juga selaras dengan  kemampuan berbahasa

Satu lagi ayat tentang manusia dan bahasa ialah:
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan berlain-lainan bahasamu dan warna kulitmu. Sesungguhnya pada yang demikan itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang mengetahui.  (AR RUM:22)

No comments:

Post a Comment