PENYAIR JOHOR SELEPAS USMAN AWANG DAN ZAM ISMAIL.
Sehingga kini Johor melahirkan ramai penyair seperti
nama-nama yang telah disebut di atas, yang sudah tentu tidak dapat dinyatakan
semuanya di sini. Saya berhasrat untuk
menyebut hanya beberapa buah sajak yang
telah meninggalkan kesan kepada saya sebagai pembaca. Bagaimana sesebuah karya
sastera meninggalkan kesan? Kesan ditinggalkan oleh Pemikiran yang berjaya
mengusik perasaan. Seperti mana yang diketahui sebuah karya kreatif kerana
mengandungi dua komponen iaitu Pemikiran dan Perasaan. Pemikiran adalah mesej
dan gagasan yang hendak disampaikan oleh Penyair diadun oleh gaya pengucapan atau bahasa. Isi yang hendak disampaikan tidak akan wujud
tanpa pemikiran. Untuk menghasilkan sebuah puisi yang baik, seorang penyair
mestilah memiliki keberanian untuk mengemukakan sesuatu idea dan pemikiran baru
dan
bersedia untuk melakukan inovasi dan pembaharuan. Penyair harus memiliki kebijaksanaan
dengan penuh kesedaran dan bergerak dalam landasan keilmuan. Saya ingai
menyentuh beberapa buah puisi tanpa berlandaskan mana-mana teori secara ketat
(rigid)
Saya teringat sebuah sajak berjodol
SESAL ORANG MELAKA yang ditulis oleh Irwan Abu Bakar. Saya telah beberapa kali
membicarakannya termasuk di dalam buku “Catatan Perjalanan Seni Zurinah Hassan”
(itbm 2013)
Terus bertikam dua pahlawan
pahlawan Melayu pembela
Melaka
mana gagah mana perkasa
kami bertelagah di bawah
rumah.
Mati seorang ditikam rakan
seorang lagi layu terkilan
terbunuhlah dua pahlawan
Melayu.
Sesalnya kami orang Melaka
menanggung dosa di bawah
rumah
tidak berguru mengurus
sengketa
tamak menjaga perut
sendiri
dua pahlawan dibiarkan
mati.
(Irwan Abu Bakar, Dewan Sastera, Oktober 1997)
Islah Melayu karya Shapiai Muhammad Ramly
Semangatmu
telah terjun ke kutub kutub
Belayar
mengelilingi dunia
Merenangi
selat Inggeris
Mengharung
angkasa menawan everest
Siapa
tidak kenal Melayu
Politiknya
berpupurkan resah
Bagaimana
menjatuhkan lawan
Bukan
bagaimana memerintah.
Benarlah
Yang
membunuh Hang Nadim bukan raja
Tetapi
Melayu
Yang
membunuh Jebat bukan Tuah
Tetapi
Melayu
Kerismu
itu
Pamor
bisa hasadnya
Membunuh
Melayu sendiri
Bahasamu
itu
Hanya
bahasa perpaduan
Bukan
lagi bahasa ilmu
Sasterawan
itu
Tersembunyi
di bawah lipatan
Malu-malu
Tanahmu
itu
Bukan
lagi tanah ketuanan Melayu
Kini
sudah diratakan
‘untuk
dijual”.
(Kelarai Kehidupan, 2013, Dewan
Bahasa dan Pustaka: 66)
Dua
sajak di atas berkisar dari kebimbangan melihat situasi semasa bangsa Melayu. “Sesal
Orang Melaka” adalah tulisan Irwan Abu
Bakar seorang Professor Kejuruteraan
kelahiran Segamat yang lebih dikenali kerana penglibatannya dengan sastera maya
atau e sastera. Kedua duanya memperlihatkan bagaimana Sejarah dan legenda mempengaruhi pemikiran
pengarang-pengarang semasa. Hikayat lama
yang dibaca atau didengar semasa kecil
meninggalkan kesan dan dipendam di dalam fikiran dan diingat kembali
bila berhadapan dengan situasi semasa. Lalu Penyair menulis cerita baru yang manyangkut cerita
lama itu. Dengan kata lain Pengarang semasa
telah menggunakan cerita-cerita lama untuk memberi makna kepada isu-isu semasa.
Pembinaan jalur pemikiran seperti ini menyangkut Teori Interteks dan Historisisma
antara lain, telah dihuraikan oleh Mana Sikana di dalam beberapa tulisannya. Hal ini juga merujuk kepada pembacaan sebagai
sumber penting pemikiran puitis. Sebuah
buku atau karya yang telah banyak memberi rangsangan kepada pembenihan karya
ialah buku Sejarah Melayu. Edisi yang popular ialah yang diusahakan oleh
W.G.Shellabear (Siri Kajian Sastera Fajar Bakti). Edisi ini lebih banyak dibaca dan digunakan mungkin
kerana bukunya tidak tebal dan lebih mudah didapati untuk bacaan santai
berbanding dengan karya-karya warisan yang lain seperti Hikayat Raja Pasai atau
Hikayat Hang Tuah..
Irwan Abu Bakar telah menggunakan peristiwa
tragis pertikaman Tuah-Jebat. Peristiwa pertikaman ini bukanlah perkara baru
dalam penulisan kreatif semasa tetapi yang menariknya dalam sajak ini ialah Penyair
ini tidak membesarkan pencarian wira atau makna setia dan durhaka seperti yang
mendasari beberapa karya kreatif sebelum ini. Sebaliknya Irwan Abu Bakar
menggunakan episod ini i untuk menyatakan tentang pemimpin yang berpecah belah
dan rakyat yang leka menonton perbalahan itu. Sajak ini tidak menggambarkan pertikaman itu
tetapi lebih banyak mengisahkan perihal orang-orang Melaka yang menonton di
bawah istana.
Dalam
sajak “Islah Melayu”, Shapiai Muhammad Ramly menggambarkan situasi yang
menggerunkan tentang keadaan masa depan Melayu
yang tergugat. Walaupun pada zahirnya bangsa Melayu dan bangsa Malaysia sedang
melakukan penjelajahan ke tempat-tempat mencabar seperti “ terjun ke kutub
kutub, belayar mengelilingi dunia, merenangi Selat Inggeris, Mengharung angkasa
dan menawan Everest. Namun itu semua tidak dapat melindungi kecatatan sebenar
di bidang politik dan perpaduan yang luntur. Kata Penyair, “ siapa tidak kenal Melayu/
Politiknya berpupurkan resah/ bagaimana menjatuhkan lawan /Bukan bagaimana
memerintah.”
Seperti
Irwan Abu Bakar, Shapiai juga membina pemikirannya
dari kisah Sejarah Melayu. Yang ketara
di dalam sajak ini ialah episod
Singapura di langgar todak, budak yang dibunuh kerana kecerdikannya dan
pembesar-pembesar yang menghasut Sultan Beginilah
caranya Melayu membunuh Melayu sehingga ke masa kini. Melayu membunuh bangsa Melayu dan Bahasa
Melayu, tanah yang dibangga-banggakan
sebagai tanah pusaka, bukti ketuanan Melayu sedang “diratakan untuk dijual” .
Ketika itu para sasterawan mengawal suara atau diam membisu. Lalu dirumuskan
bahawa yang membunuh Nadim, Jebat dan segala yang bergelar Melayu adalah hasad
dengki Melayu itu sendiri.
Seorang lagi yang mahu disentuh di
sini ialah Nazim Mohd Subari , penulis puisi moden dan tradisional yang tekun.
Kumpulan puisinya ialah Gambus Tandus
(PPJ, 1998) Serunai Damai (Penerbitan
Pustaka Nusa, 2003), Harga Budi (Penerbitan
Pustaka Nusa, 2009) Harga Maruah (Penerbit
Mentari, 2013) dan Sawah di Tengah Kota (Institut
Terjemahan dan Buku Malaysia, 2014). Pada tahun 2009, beliau
menerima Hadiah Cipta Karyawan Muda Johor sempena Hadiah Sastera Darul Takzim
ke-7.
DI GERAI MASA
Berkunjung ke gerai masa
di penghujung zaman ini
kulihat ada manusia
berebut menjadi pembeli
pada mimpi tak pasti
pada angan tak berkesudahan
pada kata-kata tak bermakna.
Dalam keriuhan
aku termangu menghitung kerugian
dari setiap saat yang mengalir
dari setiap waktu yang berlalu
manusia diterpa debu
di persimpangan jalan keliru.
Masa bagai tiada harganya lagi
lebur di tangan peleka
luntur
di bibir pendusta
sirna
di abad penuh pesona.
Memenangi Hadiah Penghargaan Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2005.
(Sawah di Tengah Kota, ITBM, 2014)
Pemikiran dalam
puisi ini adalah hasil renungan Nazim tentang keadaan manusia yang semakin
mengejar atau dikejar oleh masa pada zaman ini. Tajuk sajak ini merupakan
sebuah metafora yang menarik iaitu ”gerai masa” yang membawa pengertian dan
menggambarkan ’masa’ sebagai komoditi yang boleh dijual beli. Sudah pasti ini
adalah bentuk ’sindiran’ kepada manusia yang meremehkan masa dan tidak menghargainya sedangkan Waktu
atau Masa sangat penting dan manusia
diminta menghargai waktu. Di dalam kitab suci Al-Quran terdapat sekian banyak
ayat yang menyeru manusia untuk menghargai masa. Manusia diingatkan supaya merenungi kejadian peredaran waktu yang dicipta oleh Allah.
Segala kejadian yang dicipta oleh Allah mempunyai makna dan memberi iktibar
bagi orang yang mahu berfikir, seperti yang terkandung di dalam ayat yang
bermaksud; “Allah menukarkan malam dan siang silih berganti, sesungguhnya yang
demikian mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang
celik matahatinya iaitu berfikir (Surah An-Nur, ayat 44).
Telaga Insani
(Shamsuddin
Othman)
Aku
rumput
Engkau
embun
Kita
berdakapan
Saat
subuh berlabuh
Menitipkan
zikir dan rindu
Ke
kebun insaniahku.
Tapi
tahukan engkau
Tika
matahari
Tumbuh
di dahan waktu
Kita
terpaksa berpisah
Pada
garis kesal
Yang
tak berjawapan
Aku
rumput
Engkau
embun
Ada
resah menyapa
Tika
terik matahari
Menghadiahkan
selembar hangat
Dan
kita tiba-tiba dahagakan rindu
Titis
dingin telaga
Yang
membening
Di
sujud kesal.
(Taman Maknawi itbm 2014).
Seorang
lagi penyair berbakat besar dan berpotensi ialah Shamsuddin Othman. Dan saya
sangat tertarik dengan sajak Telaga insani di atas. Tarikan itu ialah kerana
penggunaan unsur alam yang dapat menyampaikan makna dan membangkitkan suasana.
Kata kata yang digunakan membawa imej yang bukan saja segar di pandangan tapi membawa
kesan sentuhan. Dengan kata lain
kata-kata yang membawa kesan visual dan kesan rasa. Telaga, embun, subuh adalah
kata-kata yang membawa rasa kesejukan. Ini
ditambah dengan suasana teduh dari Rumput dan kebun. Maka sesuai pula bagi
menggambarkan kasih sayang dengan kata
berdakapan. Namun sebagai sebuah ‘cerita’ ia melalui ‘konflik’ dan
konflik itu didatangkan oleh kehangatan matahari. Matahari tumbuh di dahan
waktu bersama kehidupan yang terus
mengalami pertumbuhan dan perubahan. Unsur emosi digambarkan pula dengan rasa
‘rindu’ dan ‘kesal’. Namun semuanya mencari jalan pulang dengan ‘bersujud’
kepadaNya.
Telaga
Insani dimuatkan dalam antologi yang memenangi tempat ketiga Sayembara ITBM.
Telaga Insani, seperti sajak-sajak lain di dalam antologi ini adalah adunan
unsur alam dan unsur dakwah yang merupakan dua komponen penting dalam puisi Melayu
moden dan tradisi. Pada keseluruhannya, puisi-puisi merupakan cetusan idea
daripada renungan penyair terhadap alam
yang membawa makna kehidupan, khasnya
makna kewujudan dirinya sebagai hamba Allah SWT dan juga peranan serta tanggungjawabnya sebagai
khalifah Allah di bumi ini.
No comments:
Post a Comment