APPLIKASI DAN
POTENSI PUISI DALAM
DIDIK HIBUR.
Sejak dahulu Puisi Melayu tradisional ialah wadah Pendidikan dan
Hiburan. dilagukan semasa mendodoikan anak dan dinyanyikan oleh anak2 semasa bermain. Irama lagu
digunakan untuk tujuan PENGAJARAN dan PEMBELAJARAN contohnya untuk memudahkan
hafalan seperti menghafal nama-nama Allah (AsmulHusna) dan nama nabi-nabi
Syair juga
digunakan untuk menyampai pengajaran.
Syair ini dengarkan olehmu,
Sekalian orang mencari ilmu;
Di dalam kitab banyak yang jemu,
Dikarangkan syair baharu bertemu
PENGLIPUR LARA menguasai teknik2 seni persembahan, lakonan dan gerak
badan, seni bunyi, ritma, lagu dan alat muzik untuk bercerita. Contoh: Tok
Selampit, dalang wayang kulit dan Awang Belanga. Contoh cerita penglipur lara
ialah Hikayat Malim Deman, Malim Dewa, Awang Sulung Merah Muda, Terung
Pipit. Begitu juga cerita binatang, cerita-cerita jenaka seperti Lebai
Malang.
ALAF BARU
Persembahan puisi telah berkembang dengan pelbagai cara dan gaya mementaskan
puisi. Cara2 ini perlulah diketahui supaya guru-guru dapat mengaplikasinya di
bilik darjah.
Pentomen
·
Deklamasi (termasuk Sayembara)
·
Deklamasi Artistik
·
Deklamasi dan Lakonan
·
Deklamasi dan Gerak Tari.
·
Lagu Puisi
PENTOMEN: Pentomen merupakan cara persembahan
puisi yang terawal. Puisi yang kerap dipentaskan secara Pentomen ialah Ke Makam
Bonda karya Usman Awang. Dalam Pentomen, sajak akan dibaca oleh seseorang,
mungkin di belakang tabir sambil itu beberapa orang lain akan melakunkan aksi
yang disuarakan dalam sajak.
DEKLAMASI
PERSEMBAHAN DAN PERTANDINGAN . Puisi juga berkembang melalui deklamasi terutama
pertandingan membaca sajak. Sebagai contoh ialah Sayembara Deklamasi Puisi Hari
Kebangsaan yang telah diadakan di seluruh negara secara sistematis sejak 1982.
Sayembara ini mewajibkan peserta membaca puisi yang bertemakan kecintaan terhadap negara.Sehubungan dengan
itu bengkel juga diadakan bagi meningkat. Pembacaan puisi. .
LAKON
PUISI. Pertandingan persembahan puisi atau
dikenali dengan Manifestasi Puisi menjadi acara tahunan di beberapa IPT. Di dalam pertandingan ini peserta melakonkan puisi dengan cara
masing-masing. Peserta biasanya menggunakan elemen lakon, tarian dan muzik bagi
mengangkat maksud yang tersurat dan tersirat
dalam puisi yang dipilih untuk pertandingan.
Antara perkembangan yang penting dan menarik pada masa ini
ialah Persembahan Peklamasi Artistik yang diterokai oleh Rahman Shaari. Persembahan
Puisi Artistik (PPA) ialah persembahan
yang teaterikal.
Sebagai mini Teater ia melibatkan:
·
Pemilihan Bahan: mengikut tema , boleh menjadi cerita
·
Pemilihan Deklamator/ Pelakon
·
Persediaan Pentas / Prop.
·
Tatacahaya
·
Kesan bunyi
·
Tatarias dan busana
Pemilihan bahan atau sajak-sajak hendaklah sajak-sajak deklamatori,
iaitu yang mudah dideklamasikan dan mudah
difahami. Jika sesebuah sajak itu membawa tema yang
sesuai dengan maksud persembahan, tetapi penonton sukar memahaminya, maka
persembahan akan gagal.
Tema bermaksud persoalan
utama. Jika kita bersandarkan hari atau
bulan tertentu yang disambutkan di Malaysia, kita boleh menyebutkan beberapa
tema, iaitu:
a. Tema kasih sayang ibu untuk Hari ibu
b. Tema
semangat patriotik untuk Hari Kemerdekaan
c. Tema bakti pekerja untuk Hari Pekerja
d. Tema sambutan hari raya untuk Hari
Raya
e. Tema ibadat puasa untuk Bulan
Ramadzan
f. Tema
martabat bahasa untuk Bulan Bahasa Kebangsaan
Selain itu, muncul pelbagai peristiwa
yang menyebabkan satu-satu tema menjadi relevan. Apabila berlaku tragedi
tsunami, misalnya, tema penderitaan mangsa tsunami sesuai dikemukakan. Demikian
juga dengan peperangan dan penindasan yang berlaku di sana sini.
Tema juga boleh dibina tanpa kaitan
dengan hari tertentu. Tema boleh dicetuskan atau dicadangkan untuk difikirkan
dalam kumpulan. Misalnya, setelah
memikirkan pelbagai perkara, mungkin tema tertentu terpilih, misalnya tema
kejujuran, keimanan, keberanian, kepahlawanan, alam sekitar, dan sebagainya.
Pemilihan Bahan:
Dalam usaha untuk melaksanakan
persembahan sastera artistik, dapatkan sejumlah
karya yang membawa tema yang sama, dan berpotensi untuk disusun. Misalnya tema Hari
Ibu. Sajak-sajak yang sesuai untuk tema
kasih sayang ibu ialah “Kuali
Hitam” karya Zurinah Hassan, “Sajak kepada Ibu Tunggal” karya Abdulhadi
Muhamad, “Terima Kasih, Ibu” karya Mahaya Muhammad Yassin, “Ibuku Si Penoreh
Getah” karya Hashim Yaacob dan banyak lagi.
Sajak-sajak itu perlu disusun
dengan rapi agar muncul pada tempat yang sesuai. Penyusunannya hendaklah berupaya menjadi satu
cerita.
Puisi Melayu klasik, iaitu pantun,
syair, gurindam dan seloka, yang bertema
kasih sayang ibu, boleh disertakan.
Selain sajak, cerpen, skrip drama,
dan puisi tradisional, lirik lagu juga akan dapat membantu memperteguh
tema. Lagu “Ibu” nyanyian P. Ramlee
mungkin sesuai untuk dijadikan penutup persembahan.
Tatarias dan Busana
Tujuan
utama tatarias dalam persembahan ialah ke arah kesesuaian watak dengan tema.
Sebagai contoh, dalam
persembahan yang ada watak mitos atau lagenda yang tidak pasti wajahnya, tatarias
tidak meniru wajah sesiapa, tetapi sekadar memikirkan kemungkinan bentuk wajah
yang ada dalam mitos atau lagenda itu. Watak Badang atau Puteri Gunung Ledang
boleh diimaginasikan dan dijelmakan dalam pelaksanaan tatarias.
Dalam persembahan
sastera, tatarias amat berguna untuk memastikan apresiasi dan pemahaman
penonton tiba ke tahap yang tinggi.
Penonton akan mengingati persembahan kerana tatarias yang berkesan.
Busana selalu dibicarakan
bersekali dengan tatarias. Seseorang deklamator perlu mengambil berat
tentang pakaiannya. Mendeklamasi sajak tentang
penderitaan dan kemiskinan diri tentu tidak sesuai berbusana songket dengan
barang kemas berkilauan.
No comments:
Post a Comment