Baru-baru ini di PULARA, Lumut, Perak, saya telah diwawancara tentang sajak Wanita di Jendela. Untuk yang berminat, saya telah membuat ulasan sajak tersebut,
WANITA DI JENDELA
Wanita di jendela
Melihat lintasan peradaban
Di atas landasan zaman.
Siapakah yang tidak mengenalinya
Yang menghias lembar legenda
Madu dari bibirnya
Kenanga dari rambutnya
Telah jatuh ke dada pujangga.
Telah berkurun
Mereka menyangkut harga hidup
Pada paras dan tubuhnya
Kecantikan bukan suatu dosa
Namun tanyalah pada Teja
Bagaimana ia dipertaruhkan
Untuk sebuah kurnia dan kebesaran
Tanyalah pada Fatimah
Bagaiamana keindahan rupanya
Menikam seluruh kehidupan.
Kita pun telah lama mengenal wanita itu
Perit rahimnya menendang kelahiran
Parah tubuhnya mendakap keturunan
Pedih tangannya menyuap kehidupan
Sungai yang mengabdi membesarkan tanaman
Hingga tiba arus dewasa
Mengalirkan semuanya ke gelombang terbuka.
Wanita di jendela itu
Telah lama diasuh
Untuk merendahkan bahasa
Dan mengurung rasa
Melindung diri di sisi seorang lelaki
Atau membayar harga kebebasan
Dengan seribu prasangka.
Wanita itu telah membuka jendela
Menentang angin cabaran
Hatinya telah ditabahkan oleh musim-musim
Yang payah
Lalu dia bersuara
“Usah kirim padauk kuntum-kuntum pujian
Yag luntur di kaki senja
Aku Cuma minta difahami
Dan dihargai dari akal bicaraku
Dan budi bakti.”
ULASAN WANITA DI JENDELA
Wanita Di jendela adalah sajak saya yang termuat dalam kumpulan puisi Pujangga Tidak Bernama, DBP, 1994. Saya mulakan sajak dengan meggambarkan seorang wanita berdiri memandang keluar jendela iaitu melihat kehidupan yang berlaku di sekelilingnya. Dia juga sedang melihat sejarah dan yang dilalui oleh bangsanya terutama ketidakadilan yang dilakukan terhadap wanita. Masa telah bertukar, manusia telah membina pelbagai peradaban tetapi pandangan terhadap wanita tetap sama. Lazimnya masyarakat memandang wanita dari segi rupa dan parasnya, melupakan hal-hal yang lain, seolah-olah seorang wanita tidak boleh melakukan apa-apa yang berfaedah.
Di dalam sejarah dan lagenda bangsa terdapat beberapa orang wanita atau tokoh wanita yang sangat dikenali. Dalam sajak ini saya menyebut Tun Teja dan Tun Fatimah. Ada wanita cantik yang diperlakukan atau dimanipulasi oleh lelaki yang bertujuan mencari kepentingan peribadi. Misalnya Tun Teja yang jelita telah ditipu oleh Hang Tuah. Hang Tuah menemui Tun Teja dan berpura-pura jatuh cinta dengannya sehingga Tun Teja sanggup mengikut Hang Tuah untuk lari ke Melaka. Rupa-rupanya Tun Teja hendak dipersembahkan kepada Sultan Melaka. Tun Teja berduka dan Hang Tuah mendapat kurniaan daripada Sultan.
Seorang lagi yang bernasib malang ialah Tun Fatimah anak Bendahara Melaka. Sultan Melaka tertarik kepada rupanya yang cantik , maka terjadilah satu peristiwa kekejaman dalam sejarah bangsa bila Sultan memerintahkan Bendahara dan seluruh keluarga dibunuh. Sultan kemudian memperisterikan Tun Fatimah
ULASAN BEBERAPA FRASA/RANGKAP
1. Madu dari bibirnya
Kenanga dari rambutnya
Telah jatuh ke dada pujangga.
Kecantikan wanita telah memberi ilham kepada penyair dan pujangga untuk menulis puisi dan begitu juga kepada pelukis untuk dijadikan lukisan yang masyhur.
2. Mereka menyangkut harga hidup
Pada paras dan tubuhnya
Telah berkurun masyarakat meletakkan ukuran dan nilai wanita hanya kepada aspek fizikal semata mata. wanita dihargai jika cantik
3. Hingga tiba arus dewasa
Mengalirkan semuanya ke gelombang terbuka.
Anak-anak akan dewasa, lalu meninggalkan ibu untuk menghadapi cabaran hidup masing-masing
4. Untuk merendahkan bahasa
Dan mengurung rasa
Wanita biasanya tidak bebas menyuarakan kehendaknya , mereka biasanya memendam rasa
Bersopan santun juga bermakna untuk merendahkan suara. Anak perempuan mesti bersopan tidak boleh memalukan orang tua. mesti ikut saja apa yang disuruh dan dinasihati tanpa membantah
5. Atau membayar harga kebebasan
Dengan seribu prasangka.
Wanita yang hidup sendirian biasanya dianggap tidak selamat dari menjadi buah mulut masyarakat.
6. “Usah kirim padaku kuntum-kuntum pujian
Yag luntur di kaki senja
Aku tidak memerlukan kata-kata pujian tentang kecantikan, kerana kata-kata sering tidak ikhlas dan kecantikanku juga tidak kekal lama "luntur di kaki senja". Pujian mereka dan juga perasaan mereka terhadapku itu tidak kekal selamanya. Kecantikanku juga tidak kekal.
7. Aku cuma minta difahami
Dan dihargai dari akal bicaraku
Dan budi bakti.”
Tetapi yang aku harapkan ialah pertimbangan dan penghargaan terhadap hasil kerjaku serta bakti yang telah aku sumbangkan terhadap masyarakat. Lihatlah aspek lain diriku bukan hanya tertumpu kepada paras rupa.





No comments:
Post a Comment