ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

Friday, November 07, 2025

Wanita di Jendela oleh Zurinah Hassan

 Baru-baru ini di PULARA, Lumut, Perak, saya telah diwawancara tentang sajak Wanita di Jendela.  Untuk yang berminat, saya telah membuat ulasan sajak tersebut, 



WANITA DI JENDELA

 

Wanita di jendela

Melihat lintasan peradaban

Di atas landasan zaman.

 

Siapakah yang tidak mengenalinya

Yang menghias lembar legenda

Madu dari bibirnya

Kenanga dari rambutnya

Telah jatuh ke dada pujangga.

 

Telah berkurun

 Mereka menyangkut harga hidup

Pada paras dan tubuhnya

Kecantikan bukan suatu dosa

Namun tanyalah pada Teja

Bagaimana ia dipertaruhkan

Untuk sebuah kurnia dan kebesaran

 Tanyalah pada Fatimah

Bagaiamana keindahan rupanya

 Menikam seluruh kehidupan.


Kita pun telah lama mengenal wanita itu

Perit rahimnya menendang kelahiran

Parah tubuhnya  mendakap keturunan

Pedih tangannya menyuap kehidupan

Sungai yang mengabdi membesarkan tanaman

Hingga tiba arus dewasa

Mengalirkan semuanya ke gelombang terbuka.

 

Wanita di jendela itu

 Telah lama diasuh

Untuk merendahkan bahasa

Dan mengurung rasa

Melindung diri di sisi seorang lelaki

 Atau membayar harga kebebasan

Dengan seribu prasangka.

 

Wanita itu telah membuka jendela

 Menentang angin cabaran

Hatinya telah ditabahkan oleh musim-musim

 Yang payah

 Lalu dia bersuara

“Usah kirim padauk kuntum-kuntum pujian

 Yag luntur di kaki senja

Aku Cuma minta difahami

Dan dihargai dari akal bicaraku

Dan budi bakti.”

 

ULASAN WANITA DI JENDELA

 Wanita Di jendela adalah sajak saya yang termuat dalam kumpulan puisi Pujangga Tidak Bernama, DBP, 1994. Saya mulakan sajak dengan meggambarkan seorang wanita berdiri memandang keluar jendela iaitu melihat kehidupan yang berlaku di sekelilingnya. Dia juga sedang melihat  sejarah dan yang dilalui oleh bangsanya terutama ketidakadilan yang dilakukan terhadap wanita. Masa telah bertukar, manusia telah membina pelbagai peradaban tetapi pandangan terhadap wanita tetap sama. Lazimnya masyarakat memandang wanita dari segi rupa dan parasnya, melupakan hal-hal yang lain, seolah-olah seorang wanita tidak boleh melakukan apa-apa yang berfaedah. 

Di dalam sejarah dan lagenda bangsa terdapat beberapa orang wanita atau tokoh wanita yang sangat dikenali. Dalam sajak ini saya menyebut Tun Teja dan Tun Fatimah. Ada wanita cantik yang diperlakukan atau dimanipulasi oleh lelaki yang bertujuan mencari kepentingan peribadi. Misalnya Tun Teja yang jelita telah ditipu oleh Hang Tuah. Hang Tuah menemui Tun Teja dan berpura-pura jatuh cinta dengannya sehingga Tun Teja sanggup mengikut Hang Tuah untuk lari ke Melaka. Rupa-rupanya Tun Teja hendak dipersembahkan kepada Sultan Melaka. Tun Teja berduka dan Hang Tuah mendapat kurniaan daripada Sultan. 

Seorang lagi yang bernasib malang ialah Tun Fatimah anak Bendahara Melaka. Sultan Melaka tertarik kepada rupanya yang cantik , maka terjadilah satu peristiwa kekejaman dalam sejarah bangsa bila Sultan memerintahkan Bendahara dan seluruh keluarga dibunuh. Sultan kemudian memperisterikan  Tun Fatimah 

Rangkap seterusnya menyentuh tentang wanita sebagai isteri dan ibu. Wanita akan menjadi ibu, membesarkan keluarga dan seterusnya membina sebuah bangsa. Hal ini terpaksa dilalui dengan kesakitan dan pengorbanan, termasuk mengandung , melahirkan anak, dan menyediakan makanan untuknya dan membesarkan anak dengan segala cabaran. Setelah anak-anak besar dan dewasa mereka pergi menjalankan kehidupan sendiri. Hal ini samalah seperti sungai yang menyuburkan tanaman, namun segalanya akan meninggalkannya untuk pergi ke laut yang terbuka. 

Wanita itu mohon dirinya dinilai tidak semata-mata dari aspek fizikal. Dia mengharap masyarakat dapat menghargai  sumbangannya yang berupa buah fikiran dan bakti yang lain yang mungkin ada.  


ULASAN BEBERAPA FRASA/RANGKAP

1.  Madu dari bibirnya

Kenanga dari rambutnya

Telah jatuh ke dada pujangga.

Kecantikan wanita telah memberi ilham kepada penyair dan pujangga untuk menulis puisi dan begitu juga kepada pelukis untuk dijadikan lukisan yang masyhur.


2. Mereka menyangkut harga hidup

Pada paras dan tubuhnya

Telah berkurun masyarakat meletakkan ukuran dan nilai wanita hanya kepada aspek fizikal semata mata. wanita dihargai jika cantik

 

3. Hingga tiba arus dewasa

Mengalirkan semuanya ke gelombang terbuka.

Anak-anak akan dewasa, lalu meninggalkan ibu untuk menghadapi cabaran hidup masing-masing

 

4. Untuk merendahkan bahasa

Dan mengurung rasa

Wanita biasanya tidak bebas menyuarakan kehendaknya , mereka biasanya memendam rasa

 Bersopan santun juga bermakna untuk merendahkan suara. Anak perempuan mesti bersopan tidak boleh memalukan orang tua. mesti ikut saja apa yang disuruh dan dinasihati tanpa membantah

 

5. Atau membayar harga kebebasan

Dengan seribu prasangka.

Wanita yang hidup sendirian biasanya dianggap tidak selamat dari menjadi buah mulut masyarakat.


6.  “Usah kirim padaku kuntum-kuntum pujian

 Yag luntur di kaki senja

 Aku tidak memerlukan kata-kata pujian tentang kecantikan, kerana kata-kata sering tidak ikhlas dan kecantikanku juga tidak kekal lama "luntur di kaki senja". Pujian mereka dan juga perasaan mereka terhadapku  itu tidak kekal selamanya. Kecantikanku juga tidak kekal.


7. Aku cuma minta difahami

Dan dihargai dari akal bicaraku

Dan budi bakti.”

Tetapi yang aku harapkan ialah pertimbangan dan penghargaan terhadap hasil kerjaku serta bakti yang telah aku sumbangkan terhadap masyarakat. Lihatlah aspek lain diriku bukan hanya tertumpu kepada paras rupa.  



 

 

 

 

No comments:

Post a Comment