Episod pertikaman Hang Tuah dan Hang Jebat telah melahirkan karya-karya yang baharu, baik puisi, drama dan novel. Saya juga telah menulis puisi dan cerpen berdasarkan pertikaman tersebut.
Antara puisi saya yang lahir dari pertikaman tersebut ialah BENDAHARA, TUAH DAN JEBAT,AKU SELALU BERTANYA. Di dalam sajak ini saya bertanya beberapa soalan kepada Bendahara, Tuah dan Jebat. Bendahara dan Jebat telah memulakan satu keberanian, iaitu keberanian untuk melanggar arahan Sultan tetapi kedua2 mereka tidak berani untuk meneruskan keberanian tersebut. Sajak ini telah menarik perhatian seorang pengkaji . yang teliti iaitu . Ahmad Said. Beliau telah menulis di fb. Tulisannya saya perturunkan di sini. (secara copy paste).
ULASAN DATUK AHMAD SAID.
Rupa-rupanya bukan mustahil kita belajar memahami suatu epik melalui satu puisi, yang kalian ganda pendeknya. Bukan juga selalu kita dibantu merumuskan puisi oleh kalimat-kalimat karyawan sendiri, di hujungnya. Puisi penyair besar, teman fbku Zurinah Hassan, “Bendahara, Tuah dan Jebat, Aku Selalu Bertanya”, Dewan Budaya, Ogos 1988, muka surat 28-29” menyerlahkan permasalahan tragedi bangsa yang sudah berkurun tiada pernah diperiksa semuktamadnya. Hebatnya ciptaan ini kerana perspektif atau kekusutan suatu dilema yang dipercerahkan melalui beberapa kalimat padatnya yang memandu minda.
Antara puisi saya yang lahir dari pertikaman tersebut ialah BENDAHARA, TUAH DAN JEBAT,AKU SELALU BERTANYA. Di dalam sajak ini saya bertanya beberapa soalan kepada Bendahara, Tuah dan Jebat. Bendahara dan Jebat telah memulakan satu keberanian, iaitu keberanian untuk melanggar arahan Sultan tetapi kedua2 mereka tidak berani untuk meneruskan keberanian tersebut. Sajak ini telah menarik perhatian seorang pengkaji . yang teliti iaitu . Ahmad Said. Beliau telah menulis di fb. Tulisannya saya perturunkan di sini. (secara copy paste).
i
Bendahara,
bila kau menyembunyikan Tuah
tidak membunuhnya seperti perintah raja
kau telah memulakan satu keberanian
untuk mengingkari kezaliman
dan memberi peluang kepada kebenaran.
Tetapi Bendahara
bila Jebat menderhaka dan raja dalam bahaya
kau sepatutnya tidak membuka rahsia
yang Tuah masih ada
mengapa kau tidak berani
membiarkan seorang raja
terhukum oleh kekhilafannya?
Bendahara, kau telah memulakan satu keberanian
untuk memberi peluang kepada kebenaran si Tuah
dan kau sepatutnya meneruskan keberanian itu
untuk memberi peluang juga
kepada kebenaran si Jebat.
ii
Tuah,
segalanya bermula dengan keberanian
mengalahkan musuh demi musuh
keberanian menjadikan kau seorang hamba
yang amat setia kepada raja.
Tuah, kau sepatutnya lebih perasa
untuk tahu merajuk
tidak mengikut Bendahara
sewaktu dia datang menjemputmu pulang
atas titah raja untuk membunuh Jebat
kau sepatutnya lebih perasa
untuk tahu berkecil hati dengan raja
yang tidak menghargaimu
jika Jebat tidak mengamuk
raja sudah bersedia untuk melupakan
segala jerit payah perhambaanmu.
Namun Tuah, kau terlalu meninggikan nilai setia
hingga merendahkan nilai diri.
Ketika raja memerintahkan kau dijemput
dia sebenarnya tidak menghargaimu
tetapi menghargai nyawanya sendiri
tetapi kau tidak mahu merasai semua ini
kerana kesetiaan telah membuatkan kau takut
untuk hidup
selain daripada kehidupan yang ditentukan
oleh kesetiaan itu sendiri.
Tuah, segalanya bermula dengan keberanian
tetapi berakhir dengan ketakutan.
iii
Jebat,
kau telah berani memberontak
demi menegakkan kebenaran
dan demi kasih sayang dan sanjunganmu
terhadap si Tuah.
Tetapi Jebat
mengapa kau membiarkan Tuah merampas taming sari
apakah kerana kau menyayanginya
kau lupa untuk berwaspada
apakah kerana kau menyanjunginya
maka kau tidak pernah curiga
yang dia bisa memiliki
tipu helah yang keji.
Jebat, kau sepatutnya bertahan dengan taming
sari
kerana dengan keris itu kau tidak terkalahkan
mungkin kau telah menang
dan berpeluang memenangkan kebenaran.
Apa boleh buat segalanya telah terjadi
Tuah menyanjung raja lebih dari kawan
Jebat menyanjung kawan lebih dari kebenaran.
Aku selalu bertanya
kalau Jebat tidak menderhaka
apakah yang akan terjadi kepada Tuah
jika Bendahara tidak membuka rahsia
apakah yang akan terjadi kepada raja
jika Hang Tuah tidak mahu pulang ke Melaka
atau si Jebat terus betahan dengan taming sari
apakah yang akan terjadi kepada kita hari ini?
Namun Bendahara, Tuah, dan Jebat
mereka bertiga telah melepaskan peluang
yang datang hanya sekali sahaja
dalam sejarah bangsa.
(Pujangga Tidak Bernama : 40, 41, 42)
ULASAN DATUK AHMAD SAID.
Rupa-rupanya bukan mustahil kita belajar memahami suatu epik melalui satu puisi, yang kalian ganda pendeknya. Bukan juga selalu kita dibantu merumuskan puisi oleh kalimat-kalimat karyawan sendiri, di hujungnya. Puisi penyair besar, teman fbku Zurinah Hassan, “Bendahara, Tuah dan Jebat, Aku Selalu Bertanya”, Dewan Budaya, Ogos 1988, muka surat 28-29” menyerlahkan permasalahan tragedi bangsa yang sudah berkurun tiada pernah diperiksa semuktamadnya. Hebatnya ciptaan ini kerana perspektif atau kekusutan suatu dilema yang dipercerahkan melalui beberapa kalimat padatnya yang memandu minda.
Perhatikan. Kepada Bendahara, ditanyakan, “mengapa kau tidak berani/membiarkan seorang raja/terhukum oleh kekhilafannya?” Kepada Tuah, ia lebih ditempelak, dengan “… kau sepatutnya …” dan diadili dengan penghakiman bahawa Tuah sebenarnya “…berakhir dengan ketakutan” dan dikatakan juga “… memiliki/tipu helah yang keji”. Sebaliknya Jebat telah dipuji bertindak betul, “berani memberontak” tetapi sangat dikesali “…lupa untuk berwaspada” sehingga hilang Taming Sari. Selepas itu, pertanyaan menyusuli satu persatu. Semuanya mengandaikan bahawa jika apa yang tidak berlaku pada abad ke-15 dahulu itu sebaliknya berlaku, “apakah yang akan terjadi kepada kita hari ini?”
ASKAT: Saya memilih merungkai simpulan. Memahami logik penghujahan, kalau yang “sepatutnya” benar-benar berlaku, maka raja akan kecundang di tangan hulubalang garang, dan Jebatlah menjadi raja kerana dialah ketua. (Tetapi adakah calon-calon untuk dilantik menyandang jawatan Perdana Menteri, Menteri Kewangan, Menteri Pertahanan dan semua-muanya dari kalangan rakyat jelata sekalian?) Bendahara mungkin dipecat juga kerana tidak amanah mendukung etika perjanjian purba; Tuah mati dalam usia tua, tidak dikenang lama, kecuali sekadar seorang pesara zaman beraja, atau boleh juga, dilantik semula menjadi panglima mempertahankan Melaka dari serangan musuh-musuhnya. Tuah tetap seorang pekerja yang lebih berfungsi melaksana, tidak serupa negarawan berwibawa. Jika yang berlaku dahulu tidak berlaku bahkan adalah sebaliknya, Melaka muncul sebagai negara yang diperintah berasaskan “kebenaran”, “kasih sayang”, “sanjungan”. Rakyat jelata harus mendukungnya kerana begitulah yang dikehendaki masa kini. Tetapi zaman itu adalah zaman beraja, ada perlembagaannya, para penjawat akur demi mendukungnya. Jadi pertanyaan lain mungkin lebih bermakna; kenapakah Jebat tidak menubuhkan ketumbukan, memberi satu alternatif menggantikan suatu bentuk pemerintahan kepada corak yang berlainan dengan prinsip-prinsip yang diperjuang bersendirian itu? Saya kira Jebat agak terkedepan, kurang berfikir panjang demi menjaminkan kejayaan perjuangannya.
Maka kekusutan atau permasalahan akan terus berpanjangan. Kesimpulan masih tak terleraikan.
Nota: Ilustrasi oleh Sabri Yunus.
No comments:
Post a Comment