ZURINAH HASSAN IALAH SASTERAWAN NEGARA MALAYSIA

KOMEN

Saturday, November 04, 2017

SAJAK-SAJAK ZURINAH HASSAN MENGENAI ISU BAHASA.



Antara isu semasa yang mencetus puisi ialah Isu Bahasa Melayu. Masalah terpinggirnya Bahasa Melayu  terus mengganggu. Bahasa kita adalah ibarat pemilik yang disingkir daripada  rumahnya sendiri. 

Adakah ini malang yang menimpa  setelah bahasa Melayu telah pun kukuh sejak zaman dahulu, setidak-tidaknya sejak zaman kesultanan Melayu Melaka.

Bagaimana hal ini boleh terjadi sedangkan negara telah memperuntukkan tempat yang tinggi sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan dengan  kedudukan yang terpateri kemas dan jelas dalam Perlembagaan Persekutuan melalui Perkara 152. Selain itu ia diperkukuhkan melalui Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 yang  telah memperuntukkan bahawa bahasa Melayu hendaklah digunakan sebagai perantaraan  dalam semua urusan rasmi dan pentadbiran negara.
Malangnya pada hari ini roh dan semangat yang dibawa oleh Perkara 152 yang mendaulatkan Bahasa Melayu Kebangsaan  tidak dihayati sepenuhnya dan seolah-olah sengaja dilupakan oleh  rakyat.  Kita perlu terima kenyataan walaupun sudah lama merdeka namun masih terdapat rakyat yang tidak fasih berbahasa Melayu.
Kenapa perkara ini masih berlaku sedangkan kuasa di tangan kita. Pada hari ini, masih ada yang malu untuk bercakap dalam bahasa Melayu malah ada yang takut untuk berbahasa Melayu kalau-kalau akan dianggap orang kampung yang tidak tahu berbahasa Inggeris. Sesungguhnya kita tidak nafikan sama sekali kepentingan bahasa Inggeris namun tidak wajar merendahkan bahasa sendiri.
Adalah kejadian biasa yang dilihat setiap hari melihat Pemimpin dan mereka yang berjawatan tinggi berbahasa Inggeris bila diwawancara di television khasnya dalam siaran Berita.  Barangkali kita hanya  melihat dan mendengar bahasa Melayu dipertuturkan di television bila ada wawancara dengan mangsa banjir, mangsa kebakaran, rakyat miskin dan sebagainya.
Keadaan bahasa yang menyayat hati ini telah mencetuskan banyak sajak-sajak dari dahulu hingga sekarang, Antara yang terpenting ialah sajak-sajak yang terkumpul dalam antologi Keranda 152, 1967 yang diiringi perarakan protes oleh pejuang bahasa yang bermula dari Dewan Bahasa dan Pustaka. Antara pemimpin yang terpenting ialah Usman Awang. Terbaharu ialah antologi Cakar Nanar yang diusahakan oleh SN Datuk Ahmad Khamal Abdullah (Kemala) yang menghimpun suara protes penyair-penyair menentang PPSMI dan DLP.
Dalam kumpulan  puisi perseorangan saya, Salasilah (dbp 2005) sajak sajak yang khas diruntun oleh isu bahasa ialah Seorang Penyair Selepas 39 Tahun Merdeka, Ana Maria dan. Seorang Tua Bernama Bahasa.  

Di sudut sebuah kota ternama
di belakang sebuah menara
yang terkenal di dunia
ditinggalkan sedikit kawasan
kawasan belas ihsan.

Seluruh kota telah diberitahu
tentang wujudnya kawasan itu
bukti amat nyata
keprihatinan pemilik kota
menyediakan kawasan itu
khas untuk warga tua
yang tidak dipedulikan anak cucu.

Antara yang terlantar di sana
adalah seorang tua bernama Bahasa
dia rajin bercerita kepada kawan-kawan sebaya
yang sama menumpang
menunggu hari petang.

Mengikut cerita orang tua
yang bernama Bahasa itu
dia punya ramai anak cucu
di seluruh alam Melayu
semasa muda dan gagah
dia menjaga mereka
memberi mereka ilmu
hingga menjadi bangsa
yang kuat dan berpadu
apakan daya mereka tidak menyayanginya
mereka menghantar dia ke situ
semakin pudar dan layu.

Pada suatu pagi
orang tua yang bernama Bahasa itu
menangis tersedu-sedu.

Kawan-kawan pun bertanya
dan dia bercerita
“Semalam aku bermimpi
terlalu dahsyat mimpi itu
aku bermimpi kampung halamanku
musnah dipukul ribut
aku melihat anak cucuku
terapung dan hanyut
mereka hanyut seperti kayu
yang tak kenal hujung pangkal
mereka hanyut seperti kayu
yang tak tahu usul asal
dibawa arus tak terkawal.

Aku sedih melihat mereka cuba menjerit
meminta tolong tetapi apabila mulut dibuka
mereka telah kehilangan suara.
( Salasilah:  175)
 Dalam sajak ini, Bahasa dilihat sebagai orang tua yang tidak mahu dijaga, lalu dihantar oleh anak anaknya ke rumah orang orang tua. Rumah itu berada di belakang sebuah menara yang terkenal di dunia, menunjukkan orang tua bernama bahasa itu berada di sebuah negara yang mementingkan bangunan bangunan tinggi sebagai simbol kemajuan.
Kawasan yang menempatkan orang tua itu berada di belakang Menara seolah-olah jelek dan perlu disembunyikan. Walau bagaimanapun pemerintah yang  suka bermuka-muka dan menunjuk-nunjuk mencanangkan kebaikan mereka menyediakan tempat sedemikian semata-mata untuk mengelabui mata penduduk kota.
Maka duduklah orang tua itu di situ. Degan sifatnya yang memiliki kekayaan perkataan dan pengalaman, dapatlah dia bercerita kepada kawan-kawan lain tentang kehidupannya pada masa muda dahulu. Mengikut  orang tua yang bernama Bahasa itu dia punya ramai anak cucu di seluruh alam Melayu, Pada masa dulu dia memainkan peranan yang penting. Dialah yang memberi mereka ilmu dan menyatukan mereka sehingga menjadi bangsa yang gagah. Malangnya anak cucu yang telah membesar menyangka diri mereka telah terlalu besar dan tidak memerlukannya lagi. Inilah sifat anak-anak yang dikesali  Mereka tidak seperti bangsa-bangsa lain yang menghargai bahasa mereka. 
      Apakah nasib dan kesudahannya bangsa yang tidak menghargai bahasa mereka.  Segalanya diperlihatkan melalui mimpi orang tua bernama Bahasa itu. Dia bermimpi kampung halamannya musnah dipukul ribut dan anak cucunya hanyut dibawa arus. Dia kasihan melihat mereka. Ketika mereka cuba membuka mulut untuk meminta tolong, tiada suara yang keluar.  Demikianlah dahsyatnya keadaan bangsa yang tidak menjaga bahasa, mereka menjadi seperti tunggul kayu yang tidak berupaya untuk menentukan hala tuju kehidupan mereka sendiri. Mereka seolah-olah dikuasai oleh orang lain . Bangsa yang tidak menjaga bahasa tidak dapat mengeluarkan pendapat seolah-olah telah  kehilangan suara.  Kehilangan suara bermakna kehilangan kuasa.
aku melihat anak cucuku
terapung dan hanyut
mereka hanyut seperti kayu
yang tak kenal hujung pangkal
mereka hanyut seperti kayu
yang tak tahu usul asal
dibawa arus tak terkawal.
Aku sedih melihat mereka cuba menjerit
meminta tolong tetapi apabila mulut dibuka
mereka telah kehilangan suara.

Mengapa hal ini terjadi sedangkan kita memegang tampuk kuasa. Sepatutnya bahasa dan bangsa dipelihara agar terus perkasa. Inilah yang ingin saya sampaikan melalui puisi  PANTUN RINTIHAN BAHASA (Ahmad Kamal Abdullah, Cakar Nanar, 2016)

Pohon bahasa rimbunan segar
Mengapa dibiar kering terkapar
Tuan berdiri umpama pagar
Jangan sanggup meracun akar

Dengan pisau di tangan kanan
Dengan mentimun di tangan kiri
Gila apakah tuan gerangan
Maka dihiris lidah sendiri?

Sekali berjanji sekali mungkir
Bagai tebu tumbuh di bibir
Bangsa disisih bahasa dipinggir
Itulah jalan kuasa berakhir
 ( CAKAR NANAR)

Seorang Penyair Menyambut
39 Tahun Merdeka

Ketika fajar Ogos 1957
menguak kelam desa
dia dibangunkan untuk diajar
mengejar jejalur sinar.

Ketika dingin pagi peralihan
memucukkan rumpun harapan
dia tekun di meja tua
menyebut huruf demi huruf
mengeja sepatah demi sepatah
membaca baris demi baris
lembar-lembar sejarah.

Ketika mekar suria menyingkap tabir hari
dia pun telah belajar membuka
jendela diri
sambil angin pembangunan berdesir di halaman
ladang kasihnya menyuburkan pengertian.

Diselaminya lautan madah pujangga
tersentuhlah kilau mutiara makna
dikecap merdeka yang manis
dengan lidahnya yang fasih
membaca puisi-puisi patriotis.

Diukirnya syair-syair untuk tanah air
dilafazkan ikrar perwira
dinyanyikan “Bahasa Jiwa Bangsa”
dengan getar jiwa
di tengah pentas negara.

39 tahun selepas merdeka
dia masih seorang penyair yang setia
menyusuri liku-liku negara
sering kali dia penat dan tersesat
di celah-celah hiruk-pikuk papan-papan iklan
celaru papan tanda di tengah kota.
Ketika mereka mengarak panji-panji
untuk ketiga puluh sembilan kali
dia masih setia mengutip
mutiara peribadi
perit suaranya menyanyikan lagu tradisi
“Bahasa tidak dijual beli”.

Apakah suaranya akan tenggelam
oleh riuh wayang retorik
berat sepanduk hingar-bingar slogan
kempen semasa matlamat segera.

39 tahun selepas merdeka
mungkinkah panggung akan kosong
dan dia menjadi pelakon tua
yang tersingkir daripada pentas negara.

SEORANG PENYAIR SELEPAS 39 TAHUN MERDEKA  merenung perjalanan bangsa atau bermuhasabah)
- Isu bahasa Melayu yang dikatakan semakin malap di tanahair.
- Kenapa pilih penyair? Penyair golongan terpinggir dlm arus pembangunan Negara
- Dalam memperjuangkan kemerdekaan, penyair golongan yg aktif
- Akhirnya menjadi ‘pelakon’ di pentas yg dilupakan rakyat dan makin tidak mendapat perhatian pemerintah (juga rakyat). Rakyat makin leka dalam budaya hedonistic atau terpengaruh dgn retorik2 politik yg menjauhkan mereka dari perjuangan bahasa
- Masih relevan dan belum selesai sampai hari ini. Makin parah (isu PPSMI), penyakit lama tak diubati, penyakit baru datang
- Isu pemimpin yg pandai retorika tapi lupakan perjuangan sebenar
- Sajak perakam waktu-tahun 1957 mereka berjuang tapi selepas 39 tahun merdeka, mereka tak diperlukan (39 TAHUN MERDEKA-BUKAN UMUR PENYAIR, TAPI UMUR NEGARA)
- Mereka tenggelam dalam ‘poster’- poster simbol pilihanraya,pilihanraya sudah beberapa kali berlaku
- Semasa menulis, teringat pada golongan guru yang sudah tua
- Mengambil unsur waktu sebagai perlambangan– fajar menguak kelam desa-negara baru merdeka, masih belum membangun-penyair masih kecil, baru hendak mengenal dunia, baru bersekolah dan mengejar kemajuan
- Matahari sudah meninggi-penyair sudah pandai membaca dan berfikir, sudah tahu tentang sejarah bangsa, kepentingan bahasa tapi ‘tekun di meja tua’-perjuangannya hanya di kampong/ kesetiaan kepada tradisi,budaya yang belum bertukar-‘memucukkan rumpun harapan’- suasana desa
- ‘suria /jendela’-terbuka kepada ilmu,pengetahuan dan pengalaman baru/cetusan idea baru
- Pucuk rumpun menjadi ‘ladang kasih’-semakin luas dunia penyair/semakin maju
- Alam ada banyak mutiara ilmu
Sajak retrospektif atau bermuhasabah dengan perjalanan masa setelah 39 tahun merdeka. apa nasib golongan penyair?- juga seniman, pejuang yang lain?
Apakah nasib bahasa, budaya, seni warisan? 

Ana Maria

Ana Maria yang bijak dan jelita adalah gadis
kelahiran Costa Rica mahasiswa di Florida
pengkhususan di bidang bahasa.

Ana Maria yang bijak dan jelita
bertutur bahasa Sepanyol
sebagai bahasa ibunda
menguasai bahasa Inggeris
sebagai bahasa kedua
giat pula mempelajari bahasa ketiga
memilih bahasa Melayu
atas nasihat profesor
“itu juga bahasa penting dunia
di alam Melayu khususnya Nusantara
beberapa abad menjadi lingua franca.”

Dengan minat dan kerajinan
Ana Maria lulus cemerlang
memenangi hadiah pelajaran
melawat sambil belajar ke mana-mana
negara pilihan.

Lalu dia berkira-kira ke Malaysia
atau Indonesia tujuannya untuk berlatih
bercakap Melayu sebanyaknya
dengan rakyat tempatan bagi membetulkan sebutan
dan memahirkan pertuturan.

Dia meminta nasihat profesor
ke mana hendak dituju
kerana dia dibenarkan memilih hanya satu.
Profesor yang tegas berkata
dengan jelas “Mujur juga anda bertanya
saya pernah berada
di kedua-dua negara untuk tempoh yang agak lama
kalau tujuanmu mempelajari bahasa
pergilah ke Indonesia
di sana kau akan suka
mendengar percakapan mereka.”

“Berlainan pula di Malaysia
walaupun ramai orang Melayu
bahasanya agak bercelaru
tak ketentuan ayat
dan nahu.”



 “Bahasa Melayu memang jarang didengar
kalau anda di hotel-hotel besar
yang mewah di tengah bandar
mereka megah bertutur bahasa Inggeris
itu imej orang terpelajar
pemimpin mereka juga bercakap Inggeris
apabila muncul di TV
walaupun bahasa Melayu diisytiharkan
bahasa rasmi.

Di luar ada juga yang bercakap Melayu
tetapi bahasanya bahasa rojak
iaitu bahasa yang telah rosak
bahasanya bahasa pasar
iaitu bahasa yang tercemar.

Jadi lebih baik ke Indonesia
untuk belajar bahasa Melayu
kalau di Malaysia
anda mungkin jadi lebih keliru.



 ____________________________________________________


No comments:

Post a Comment